Loading...
dk

Vinse’s DIY lyspakke (detaljeret guide) | Tesla Forum

Vinse
Vinse Oct 28 '15

Hej Forum,

Jeg er en pilfinger og kan ikke lade et uudnyttet potentiale være, så jeg er allerede godt i gang med lidt DIY projekter. Jeg fandt lidt input hist og her, men der var ikke så mange step by step guides med billeder som jeg havde forventet. Derfor vil jeg dokumentere mine småprojekter til små guides med billeder så andre nemmere kan gå til opgaverne hvis de skulle få lyst. Det her bliver nok lidt nørdet med længere beskrivelser – Ikke teknisk nørdet men jeg kaster mig gerne over ting som ”normale” mennesker ikke gider at bruge tid på (ifølge min kone ;).

Hvis der er en bedre måde at lægge guides på forum – så giv endeligt lyd (Forum eksperter)

 Vi har haft bilen i 3 uger så jeg er ikke nået så langt endnu, men jeg ville gerne lige dele mine erfaringer med montering af DIY Lyspakke

DIY Lyspakke:

Som man måske ved består lyspakken (som er en del af Premium Interiør og Belysning) af lys under bagsæder, under ”armlæn” i dørsiderne, lys i bagdørene ”puddle lights) og lys i håndtagene (Glemt noget?)

Det er ret nemt at finde informationer om hvordan man laver lys under bagsæder og puddle lights da det er standard dele til få penge som man bare kan købe og sætte i – Rent plug anf play.

Hvorfor:

Jeg syntes (og hver gang jeg skriver det, så er det min holdning og ikke noget andre skal påduttes) at Dome lights i Teslaen er alt for kraftige og sidder så de lyser en lige i fjæset, hvilket ikke er super behageligt eller måske ønskeligt på en dårlig hår-dag. Jeg ville langt hellere have kabinen oplyst nedefra. Det kræver så noget mere lys end det som Tesla sætter i bilen fra standard – selv med lyspakken. Der sidder en enkelt diode i hver foot well som ikke giver det store, så selv eftermontering af lysene ved bagsædet ville ikke løse det.

Løsningen:

Montere LED Strips i stedet for enkeltdioderne fra fabrikken. Det giver dig også de 2 puddle ligts til bagdørene, da man kan bruge dem man får i overskud i de forreste foot wells – Plug and Play ;)

Hvordan:

LED Stips: Find en LED stip som du vil bruge. Her har jeg lidt erfaringer jeg vil dele, da jeg først købte en super kvalitet med 350 Lumen output pr meter (man kan få helt op over 2000 Lumen) i varm hvid. For det første lyste 350 Lumen pr meter alt for meget til min smag, men jeg satte også nogle ret lange stykker på (se billederne). For det andet så viste det sig, at varm hvid ser ret underligt ud i en Tesla – Et stykke high tech med Xenon/LED/Skærme osv. ser bare underlig ud med ”glødpære lys”. Jeg syntes en Cool White med 250 Lumen passer ret godt, men igen så er det også fordi jeg bruger nogle lange stykker strip, at lumen tallet ikke skal være for højt. Jeg ende ved en tilfældighed med at bruge en IP54 Strip som er silikone indkapslet og dermed stæk tæt og mere robust generelt.

Stik: Næste udfordring er stik. Jeg vil ikke sætte strømtyve eller lodde noget op de originale ledninger, så jeg ville finde et stik der kunne passe i Teslas. Det findes sikkert derude men jeg syntes umiddelbart, at et almindeligt JST stik (google det) passede fint – Det gør det så ikke, men jeg sleb lidt af kanterne med en Dremmel og så var de fine (billeder: Stik til Stik2). Jeg ende altså mere eller mindre med at bygge stikket selv.

Forreste foot wells - Her taler billederne nok for sig selv (billeder: Front til Front2)

Under sæderne – Jeg eksperimenterede lidt og fandt en god flade til formålet. Her er en IP54 strip en fordel da den ikke så nemt bliver sparket i stykker af bagsæde passagerer med lange tæer. Jeg valgte også at sætte tape på strippen så den sidder 100% fast – måske lidt over kill, men det skader ikke. Stikkene sidder blot og dingler nede under sædet – lige til at koble sig på (billeder: Rear og Rear1)

Under skærmen - Monteringen under skærmen er et spørgsmål om at få presset strippen godt op, så den ikke er synlig, men giver lys og få ført ledningen på diskret vis. Igen var IP54 en fordel da jeg faktisk ødelagde den ikke beskyttede strip – Den sidde nemlig lidt i klemme mellem skærmens ramme og resten af konsollen. Ledningen skal gemmes godt og den loddes på det samme stik som til den venstre LED Strip (billeder: Front 3 til Front6 – Nogle er taget inden ledningerne er helt gemt så man kan se hvordan de løber)

Bagdøre (puddle lights) – Her skærer man blot hul i vinylet, der hvor markeringen til lygten er. Hvis man nu er svine heldig, så sidder stikket til lyset lige indenfor så man kan fiske det ud med en finger. Hvis ikke, så skal man hive dørbeklædningen af i bunden. Det er nemmere end mange gør det til, da man ikke behøver at tage hele beklædningen af, men blot skal have hive den nederste del så langt ud, så man kan få en hånd ind. Her skal man altså være forsigtig og voldelig på en gang. For det første skal der et ordenligt ryk til at få dørbeklædningen fri. Den sidder med klips som ikke tager skade, men de er stramme. For det andet så skal man ikke prøve at stikke metal inde mellem dør og beklædning da det sikkert vil ridse. Jeg forsøgte lidt forskelligt, men kan anbefale følgende: Skær hul til lampen, ta’ handsker på og sæt 2 fingrer ind i huldet. Tryk imod på selve døren med et ben, giv et kort men resolut hiv. Det kan sikkert gøres smartere og det gjorde da lidt nas i fingrene, men i får sikkert pointen!

Det næste man lige skal være opmærksom på, er at der faktisk er 2 stik i døren (måske flere). De er ens men virker ikke på samme måde. Den ene tænder og slukker når døre går op og i og det er den du skal have fat på. Den anden fik jeg faktisk ikke målt ordentligt på, men umiddelbart virkede den som en permanent 12v. Det skal dog undersøges nærmere senere, da jeg mistænker den for at være til lyset til dørbeklædningen – hvilket vil betyde at det også ville kunne laves som DIY! (billeder: Puddle1 til Puddle3)

Bagklap (Baggagerum) – Som man kan se på (billede: Hatch) har jeg fundet et diskret sted hvor en LED strip rent faktisk oplyser bagagerummet fra ca. 40% inde og helt hen til bagsædet. Vær opmærksom på at en lidt kraftigere LED strip er ønskelig her. For det første sidder strippen i en fordybning og for det andet så vil man typisk gerne have knald på lyste her. En 500-600Lumen pr. meter er sikkert optimal.

Det er dog noget mere besværligt at lave da man ikke slipper for at lave et lille hul og luse ledningerne på den eksisterende LED. Først skal man have den eksisterende LED ud – Jeg fik nok ikke skrevet det tidligere, men man skal være forsigtig med dem da de sidder stramt og ikke kan holde til alt for meget. Et tip er at bruge en skruetrækker til at vippe den lidt op i siden (2-3mm). Derefter sætter du noget bredt der ikke er af metal ind under og vipper den helt ud med. Det kan fx være en kraftig paletkniv eller som jeg bruge et dækjern til cykler.

Derefter borer man et lille hul i plastikken inde i fordybningen. Der skal bare kunne komme en lille ledning igennem. Jeg brugte herefter en cykel ege som sonde til at få trukket en ledning gennem huldet ned til den åbning hvor LED lampen sidder. Alt loddes på og isoleres godt. Husk at der går strøm i ledningerne når LED’en lyser ;). Det næste er så at få LED strippen til at sidde fint i fordybningen. Her brugte jeg en skumliste (tætningsliste) under strippen da jeg så bedre kunne styre strippens præcise placering. Alt samles og tjekkes og så er vi done. (billeder: Hatch til Hatch3)

Håndtag (udvendigt): De er ikke lavet endnu. Der er udskæringer i selve håndtagene så jeg har en forventning om, at alt er ”forberedt” til det lidt al’a puddle lights. Kompleksiteten vil være monteringen i selve håndtaget – adgang, ledningsføring osv. så det venter jeg lige med til den dag der er god tid.

Dørsider: Som sagt skal jeg se på dørsiderne, men jeg er lidt i tvivl om jeg egentligt ønsker lys der, men det gør jeg sikkert når jeg engang keder mig igen ;)

Jeg tror det var det for Lights indtil nu. Alle er velkomne til at kommentere eller rette! Jeg har også bygget lidt om på sæderne og flere ting i pipelinen men vil lige se om den slags har interesse her på forum og om det burde postes på en anden måde??

FrederikC
FrederikC Oct 28 '15
Super fin info :) jeg har lavet nogle lignende guides som du kan finde på teslafied.EU under blog. Jeg har dog primært baseret det på originale dele og uden at lave huller i beklædningen. Jeg er pt ved at lave lys i armlæn, så der kommer nok også en guide når det er klaret.
BoHolden
BoHolden Oct 28 '15

Stærkt arbejde !

Snart er der basis for en byg-selv-lys-dag :-) 

supergaard
supergaard Oct 28 '15
Flot arbejde og tak for at det deles!
Hvis nogen har gennemskuet hvordan man kan styre lysstyrken på strips i dørene (lyspakke) uafhængigt af lysstyrken på displays kunne det være rigtig fedt! Synes lyset i dørene er lidt for svagt ved 0% lys på skærm, fint ved 100% men så er skærmen selvfælgelig latterligt kraftig om natten ;) Det kræver vel en helt ny fremføring af 12V til alle døre? :/
Vinse
Vinse Oct 29 '15

@FrederikC: Jeg er også altid til originale dele og ingen huller eller lusninger mv. Jeg syntes bare ikke at den ene LED Tesla bruger i fx. footwells giver ret meget. Jeg har (desværre) også det nye layout i Trunken så jeg ikke kunne tage strøm fra lysene i siderne af Trunken :( Derfor så jeg ingen anden udvej -der er dog kun tale om et 2mm hul som ikke kan ses - heller ikke selvom man skulle fjerne strippen en dag.

Glæder mig til at se dine erfaringer med armlæn! 

KimT
KimT Oct 29 '15

Øh den skal jeg lige have igen mht trunk. Hvorfor har du ikke sat LED i siden af bagagerummet som FrederikC. Der sidder stik direkte tilgængeligt hvis du lige hiver beklædningen (til højre) lidt ud. I venstre side er ledningen lidt længere, og ligger rullet sammen bag ved den lille klap (man skal fiske efter det nede til højre). Så her behøver man ikke hive beklædningen væk.

PS krogen er sat op til indkøbsposer - så de ikke vælter rundt : http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/26396-Want-some-bag-hooks-in-the-back/page2

 

Forummets indlæg er redigeret af KimT Oct 29 '15
Vinse
Vinse Oct 29 '15

Man fjernede LED'erne i siderne (ved ikke helt hvornår) men hvis der stadig sidder stik???? Det skal jeg på parkeringspladsen og tjekke med det samme ;)

KimT
KimT Oct 29 '15

Der ligger en video her hvor man kan se han roder med stik i begge sider. Eller kikker du bare forbi ;-)

https://www.youtube.com/watch?v=VA4k4knQfUM

hjolund
hjolund Nov 12 '15

Tak for de fine guides til montering af lys. Herligt med den slags.

 

Jeg vil montere lys i trunk og frunk. Kan disse LED-striber bruges:

http:///...p-hvid-vandtaet.html

 

Og ikke mindst: hvilke af disse stik skal man købe for at kunne montere striberne:

http://www.ultraluxshop.dk/53-tilbehor-til-led-band

 

Håber på hjælp fra de el-kloge i forsamlingen.

 

KimT
KimT Nov 12 '15

Bestil dem som FredirikC linker til til en brøkdel af prisen : http://www.teslafied.eu/trunk-lightning/

hjolund
hjolund Nov 12 '15

Jamen, hvad så med stik?

KimT
KimT Nov 12 '15

Dem jeg har brugt en af de 3 pin fan stik som han også har på siden.

Klip ledningen over og lod den rød og sorte sammen med den røde og sorte på LED. Skub det gule stik ud, og flyt det sorte over hvor det gule sad. Så passer +/- med farverne. Og stikket passer ind i Tesla stikket.

Jeg tror at dem som Vinse har brugt er stik af typen Dupont : http://www.ebay.de/itm/100Pcs-Male-Pin-Connector-for-Dupont-Jumper-Wire-Cable-2-54mm-Pitch-/291602460402?hash=item43e4dc6ef2:g:q8sAAOxybetR8Pjx

Forummets indlæg er redigeret af KimT Nov 12 '15
hjolund
hjolund Nov 14 '15

Mange tak!

 

Kan det her bruges: http://www.coolerkit.dk/...ngerkabel-2241p.html

 

Eller skal det være det her: http://www.coolerkit.dk/shop/3-pin-y-1795p.html

KimT
KimT Nov 14 '15

Det er nr 2.

griffel
griffel Nov 15 '15

Hvorfor SKAL det være nr. 2? Hvis man bare skal have lavet et stil til een LED er den første vel ok, eller hvad?

 

/Jakob :-)

KimT
KimT Nov 15 '15

Fordi du skal bruge de 2 "ben" og afstanden mellem benene på dette stik tilfældigt passer. Du skal heller ikke bruge 2 til 1 LED - kun den ene (så har du bare en ekstra). Alternativet er som sagt at købe nogle dupont stik som jeg skrev :

Det org. Tesla stik som den skal i ser sådan ud :

Forummets indlæg er redigeret af KimT Nov 15 '15
Tarrild
Tarrild Jan 9 '16

Jeg har lige installeret LED bånd i trunken i dag. Super let. Jeg så dog at der var et ekstra stik i passager siden, se billede (grøn cirkel = stik til trunk LED, rød cirkel = ?). Det er firbenet, men har kun to ledninger i. Nogen er ved hvad det er til?

gw
gw Jan 9 '16
Stor lydpakke ?
griffel
griffel Jan 10 '16
Ja, Subwooferen sidder i den side i den store lydpakke...
Forummets indlæg er redigeret af griffel Jan 10 '16
Tarrild
Tarrild Jan 10 '16
Citat fra griffel Ja, Subwooferen sidder i den side i den store lydpakke...

Ahh, det giver mening. 

Sider: 1 2 »