Loading...
dk

Erfaring med fælg-ringe? | Tesla Forum

Hyrtig
Hyrtig Oct 30 '15

Jeg har bestilt vinterhjul hos GP24.dk, men nu kommer leverandøren tilbage og siger, at der skal bruges nogle ringe for at centrere fælgen (uden ekstra omkostninger). Jeg er en smule utryg ved, at der skal monteres disse ringe p.g.a. bilens voldsomme moment, men GP24 siger, at dette er fuld forsvarligt og meget normalt. Har nogen erfaringer med dette?

DeaconWP
DeaconWP Oct 30 '15

De har ret i, at det er fuldt normalt. Det gør man for at den samme fælg kan passe på mange biler, og derved sælge den billigere, da der laves flere ens i en serie.

Du har ret i, at være en smule utryg ved det. Det bedste er at købe en fælg, hvor center hullet passer direkte til det nav, som den skal sidde på.

En mulig konsekvens af, at man vælger den billigere løsning, og ikke en fælg, der passer direkte på navet er, at fælgen kan komme til at sidde lidt ude af center og få bilen til at hoppe lidt, hvilket især mærkes ved hastigheder under 50 til 60 km/t.

Jeg har erfaringer fra mine biler med langt mindre vægt og moment, at de kan være ude af centrering, hvilket opleves som irriterende, blot for at købe "for billigt".

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 30 '15
Hookmaker
Hookmaker Oct 30 '15
@Hyrtig, det er ikke noget problem - jeg har ihvertfald kørt 20.000 + med mine lugano fælge med fælgring. MEN der må KUN være 1 ring dimensioneret korrekt. Jeg fik 2 stk med til hver af mine fælge og det er NO-GO. SÅ HUSK at sikre dette fra GP24.