Loading...
dk

Sommer/vinterdæk på samme fælg. | Tesla Forum

fmm1000
fmm1000 Oct 30 '15
Sker der noget ved at bruge de samme fælge til sommer og vinterdæk. Altså bare pille sommerdæk af fælgen nu, smide dem i et mørkt hjørne i garagen, og så på med vinterdæk på den samme fælg.
Eller skader det dækkene, hvorfor man er nødt til både at have et sæt fælge til vinter og sommerdæk.
KimT
KimT Oct 30 '15

Det er du heller ikke nødt til. Men det er jo heller ikke gratis at gå til en dækmand 2 gange om året for at få byttet rundt

Hookmaker
Hookmaker Oct 30 '15
Ingen problem, det er der masser der gør - så kan man regne business case på nye fælge+dæk eller bare dæk+ 2xskift.....;-)
DeaconWP
DeaconWP Oct 30 '15

Et sæt helårsdæk: 60.000 km.

En sommerperiode x kilometer. Rest = 60.000 minus x. Pris for omskiftning 750 kr.

Et sæt vinterdæk: 50.000 km kørt y km. Test 50.000 minus y Pris for omskiftning 750 kr.

Så længe der er km tilbage i dækkene, kan de genmonteres. Nogle vil nok smide  dækkene ud lidt for tidligt, hvis man skal betale 750 kr for at smide dek på, der kun er 1 mm tilbage at "køre af" inden service limit.

Fælgene vil få lidt skrammer, når de skal af og påmonteres dæk så ofte.

Der er en lille risiko for at man skader tpms under de- og på montering, hvis man er uheldig.

Gennem 300.000 km drift, vil du have skiftet dæk 30 gange. Hvis du kører 20.000 om året.

Økonomi? Billigst med ekstra fælge.

Larsen
Larsen Oct 30 '15
Deacon, der er vist ikke nogen af os der kører Tesla, som bare kommer i nærheden af at køre 60.000 km på et sæt dæk.
Kristian70k
Kristian70k Oct 30 '15
De siger det kan skade dækket med for mange skift.. Så Tesla anbefaler det ikke.. Det er jo typisk mange HK der er i spil.. Så er det jo vigtigt gummiet holder ;)
Hookmaker
Hookmaker Oct 30 '15

@Larsen, nemlig...;-)

@Kristian, jeg fristes til at bruge Buster Larsens gamle udtryk Tesla "snakker og røven går" - de ved simpelthen ikke en skid om meget af det de siger...;-)

DeaconWP
DeaconWP Oct 31 '15

Larsen.

Der er beretninger her på Teslaforum.dk hvor der er opnået disse km tal på de medleverede helårsdæk.

Helt ok, at du vil fortælle mig, at en Tesla ikke er til morfar kørsel, respekt for det herfra. Men vi er ikke alle ens.

 

webercarbmann
webercarbmann Oct 31 '15

Hej alle. 

Afmontering af sommer dæk og montering af vinter dæk på de samme fælge, er hvad jeg har tænkt mig at gøre når jeg får bilen om ca 1 mdr.  Ikke fordi jeg har lyst, men fordi Tesla ikke kan levere et sæt originale følge med vinterdæk :(  Jeg har ikke lyst til at køre på uoriginale fælge. Er der et dækcenter på Sjælland som nogen kan anbefale?  Jeg tænker på om de vandt til at løfte bilen og undgå at skade TPMS sensoren. 

Vh Peter Jensen

DeaconWP
DeaconWP Oct 31 '15

webercarbmann: De der T Sportline fælge er faktisk så tæt på originale som muligt. De passer på alle mål, har samme vægt, 19" og passer på navet uden ringe eller mellemstykker. Du kan endda skifte plastik center kapslerne ud med originale Tesla centerkapsler, om ikke koster ret meget.

Jeg tror du hurtigt vil kunne bruge en del penge på at flytte dæk hver sæson, så du kan da købe det sæt jeg har til salg i Metal Grey, hvis det er en farve du kan lide.

Thor
Thor Oct 31 '15

Deacon, ved du om Tesla servicere med T Sportline fælge? Jeg har jo fået af vide, at de ikke servicere bilen, hvis der ikke er originale Tesla fælge på.

webercarbmann
webercarbmann Oct 31 '15

Hej DeaconWP   ok - tak for info. Jeg vil overveje det. Er det samme type som Autoskadestuen sælger? 

Jeg havde ikke tænkt mig at blive ved med at bytte rundt. Det er nok muligt at købe et sæt fælge til foråret når det hele lægger sig lidt igen.  Ved I om det er Tesla selv der producerer fælgene eller bliver de købt af Tesla? 

Thor - godt spørgsmål. Det var jeg ikke opmærksom på at der kunne være et problem. Jeg synes faktisk bare at bilen er pænere med de standard 19 tommer fælge :)   Vh. Peter

Thor
Thor Oct 31 '15

Weber, jeg har fundet et par fra T Sportsline, som jeg synes kunne være pæne til sommerfælge. De skriver dog på siden, at de anbefaler dem som vinterfælge. Min plan var, at købe et par nye fælger, smide dem på til foråret, og så bruge de originale som vinter. Men anden vej kan man jo også sagtens gøre. :)

DeaconWP
DeaconWP Oct 31 '15

Jeg ved intet om det Thor. Jeg har ikke været til service med en Tesla. Jeg hører, at Tesla tager forbehold. Men nu er det jo danskere, der arbejder i service centrene. Officielt skal de jo være "amerikansk" strikse. Men umiddelbart vil jeg tro, at den danske "lad os nu lige tænke os om" vil gøre sig gældende, når du kommer på værksted. Jeg har ikke hørt om nogen, der måtte sætte deres hjul på selv, ude på forpladsen.

webercarbmann: Autoskadestuens er en del billigere. Og det er også et "tredjeparts mærke". Jeg har ikke set dem sammen endnu, men ham der rådede mig til at købe T Sportline fælgene, beskrev dem som om, man sagtens kunne se forskel på kvaliteten. Han havde kigget på dem. :-)

Jeg tror ikke der går særlig længe, før nogen kører rundt med de T Sportline fælge, så det skulle være muligt at kigge dem ud. Og så besøge Autoskadestuen for at se deres til en sammenligning.

Når jeg kigger på billederne af de to mærker 19" "turbine" fælge, så er der en del forskelle i detaljerne. Især i overgangen mellem eger og fælg kant. Men man skal nok have dem i hænderne og direkte øjesyn, før man kan danne sig et ordentligt indtryk.

Det går ikke så stærkt med at få det sidste sæt solgt, så de er her nok staig, hvis du i slutningen af næste uge får lavet en sammenligning.

Jeg synes også selv, at der er for lidt gummi sider på de 21", som folk kører med. Der er for meget "Brian" over dem. Men både min hustru og jeg er helt vilde med "Turbine" designet. Og med T Sportline får man begge egenskaber i en økonomisk version.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 31 '15