Loading...
dk

TESLA siger: En P85D har kun 469 HK og en P90D Ludicrous har kun 539HK | Tesla Forum

Hookmaker
Hookmaker Oct 31 '15

@Benjamin, du har HELT ret, men du kan jo bare nægte at få den udleveret som ham i Norge, men det er jo en stakket frist til 31/12..;-)

P85DK
P85DK Oct 31 '15

@Benjamin - jep, bliver ikke til mere uden nye dele. Du har i realiteten ikke bestilt en bil med over 700 hk, men en bil med en motor foran på 259 hk og en bagi på 503. Det er kun bestillinger før maj (mener jeg) som ved bestillingen er blevet præsenteret for tallet 700 hk. At Tesla så i mange andre sammenhænge selv har benyttet 700 hk kan måske hjælpe dig.

Det kan så selvfølgelig godt være at en sælger hos Tesla har fortalt dig anderledes og så kan du tage den den vej.

De 2,8s eller 3,1s for danske biler kan du godt kigge 'langt' efter i vejviseren, medmindre du vælger at trække tiden du har brugt på at tilbagelægge den første fod fra, på samme måde som Tesla nu siger de gør. Her har du nok en sag, da deres disclaimer først kommet på for ganske kort tid siden.

@Gustavfar1 - intet afsluttet endnu

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Oct 31 '15
CasperB
CasperB Oct 31 '15

@Gustavsfar1: Vær så go' :)

Ellert
Ellert Oct 31 '15

Hvor mange hk har en p85+ fra 2015?

Gustavsfar
Gustavsfar Oct 31 '15

@ Casper. Tak for info. Er lidt mystisk...Kan ikke få denne side frem. Vurderer måske at det er min chromebook som ikke kan vise siden. Prøver lige på mac og vender tilbage.

Benjamin
Benjamin Oct 31 '15

@Hookmaker og @P85DK ja jeg har det bare sådan at jeg helst vil have bilen og helst med de heste jeg føler jeg blev lovet. Ender nok med at købe den alligevel for lige meget hvad de tal siger så er det den vildeste oplevelse at trykke speederen i bund.
folk kan forstå man siger at bilen har 764 HK det er vildt. de 539 er der mange biler der har, denne bil kan dog stadigt inhalere de fleste andre biler på en quarter mile og især 0-100 km/t, det er svært at forklare folk før end de selv har kørt i den.
er lidt ambivalent omkring det hele for jeg er nok ligeglad, i bund og grund ved jeg hvor vild en oplevelse det er at køre i en tesla, men jeg føler de har snydt mig for noget. Tror ærlighed fra starten havde gjort mig mere positivt stemt over for tesla, men så havde jeg stadigt købt den samme bil som jeg får nu, så skal jeg ikke bare være ligeglad. 
undskyld alle disse strøtanker, det hjalp mig at få snakket det igennem med mig selv en gang ;)   

egernmus
egernmus Oct 31 '15

Heey.. Tesla skriver:

--8<--

Ydeevne
Accelerationstiderne for Model S P85D og P90D, uden fart (ludicrous) opgradering, følger Motor Trends fremgangsmåde for dragrace test, hvor tiden for den første fod (30,48 cm) trækkes fra, ved beregning af tider.

--8<--

Hvilket på Dansk i mit hovede betyder at tiderne på P85/90D er angivet med 1 foot rollout og hvis man køber L udgaven er tiderne angivet UDEN rollout. Så forskellen er ikke kun 3,0 - 3,3 sekunder (0,3 sekunder), den må være 3,0 - 3,6 sekunder (0,6 sekunder). De 3,6 sekunder er vel nogenlunde realistisk kan opnåes i en P85D med klapsæder, soltag, ultra hifi og sprinklervæske pillet ud af bilen?

Motortrend siger 2,6 sekunder 0-60 mph MED rollout og Tesla motors siger 2,8 sekunder 0-60 UDEN rollout.

Er der en, som kan låne mig en VBOX om en måneds tid :) 

/Ulrik

http://beta.motortrend.com/car-reviews/first-tests/2015-tesla-model-s-p90d-ludicrous-upgrade-first-test-review/

Forummets indlæg er redigeret af egernmus Oct 31 '15
P85DK
P85DK Oct 31 '15

@Ulrik - alle P modeller er med rollout, det er bare en ufattelig dårlig google translate, ligesom mange andre dokumenter fra Tesla.

Jeg vil ikke ødelægge din weekend, men jeg giver en Tesla termokop hvis du kommer under 3,3s med din P90D som de bliver leveret på nuværende tidspunkt uden brug af rollout.

Motortrend er de eneste som har nævnt 2,6s med rollout, der er blevet testet godt igennem af de amerikanske P90D ejere på nuværende tidspunkt og allerbedste tid de har opnået i alle deres forsøg er 2,83s inkl. rollout 0-60 mph, hvilket er 3,3s for 0-100 km/t uden rollout

P85DK
P85DK Oct 31 '15

@Ellert - 420 hk,

Benjamin
Benjamin Oct 31 '15

alle de tider man googler fra ferrari, lamborghini, porsche og de lidt hurtigere biler bliver de alle lavet med rollout?

P85DK
P85DK Oct 31 '15

@Benjamin - hvis det er fra amerikanske bilmagasiner som Motortrend du finder tiderne, så ja. Hvis det er fra europæiske magasiner som Auto Motor und Sport, så nej. 

Hvis du vil tjekke hvad fabrikkerne opgiver, så er det nemmeste at tjekke de officielle tider op mod de tests som Motortrend har lavet, da du ved at Motortrend benytter rollout.

edge
edge Oct 31 '15
Citat fra TwoChops @P85D, @edge, Det er jeg klar over. Samme diskussion om moment/HK vedr diesel/benzin i en tidligere tidsalder :-) Syntes bare edge's opsummering i indlæg #7 manglede lidt i at være helt afbalanceret ;-)

Enig TwoChops – nok lige lovlig forsimplet med de kun 47 HK forskel, beklager :-)

Det virkeligt interessante er bilens performance-kurve: hvad er den mulige maksimale acceleration ved enhver given hastighed. Dertil kommer så, hvor elegant bilen performer: Foregår max acceleration glidende, lydløst og let eller med en anstrengt motorlyd, en masse røg ud ad udstødningsrøret, mange rykkende gearskift etc.

Det er kræfterne (målt i HK eller kW), der betyder noget. Altså egentlig ikke momentet (målt i Nm); dette er en lidt teoretisk størrelse, der handler om hvilket tryk en aksel (typisk motorakslen, men af og til taler man om hjulakslernes moment) drejes rundt med. Der er en fast sammenhæng, da kræfterne er lig med momentet ganget med den pågældende aksels omdrejningstal, så derfor kan man selvfølgelig ikke påstå, at momentet ikke betyder noget.

Men det er altså kræfterne (hestekræfterne), som motoren (motorerne) leverer ved en given hastighed af bilen, fratrukket tabet ned til hjulene igennem især en (automat-) gearkasse, der bestemmer hvor stort et skub bilen ved netop denne hastighed får bagi. Jo mindre vægt bilen så har, desto mere acceleration bevirker dette skub.

Både ICE- og el-motorer har performancekurver og leverer ikke lige mange kræfter ved alle omdrejningstal. Den normale hestekraftangivelse på en bil er motorens maksimale kræfter, og de kan kun opnås ved et bestemt omdrejningstal (og optimale øvrige forhold). Hvis man ved hjælp af et perfekt tabsløst trinløst gear kunne sørge for, at motoren ved enhver hastighed af bilen kørte med dette omdrejningstal, ville bilen performe optimalt i forhold til motorens maksimale kræfter. Men sådan er det aldrig, og derfor betyder dels gearets evne til at kompensere for motorens performancekurve meget, og dels betyder selve motorens performancekurve (leverer den gode kræfter i et bredt eller kun et smalt omdrejningsinterval) også noget.

I en Tesla er der ikke gear, og derfor betyder motorens performancekurve meget. Men dertil kommer, at den mængde strøm, batteriet kan levere til motoren, også betyder meget. Dette i modsætning til en ICE, hvor der normalt ikke er betydende begrænsninger for hvor meget brændstof, der kan leveres pr. tid til motoren.

Eftersom det er kræfterne ved enhver given hastighed af bilen, der har betydning, er det interessant, hvad der ved forskellige hastigheder sætter begrænsningen i antallet af kræfter (HK).

Har man en meget lille elmotor og et meget kraftigt batteri og ingen gear, er det motorens performancekurve (og ikke batteriets ydelse), der afspejles i bilens performance (selvfølgelig afhængig af hvilken udveksling mellem motor og hjul, der er valgt). Så vil der være svage kræfter ved lav hastighed, som så stiger op til en vis hastighed for til sidst at falde igen ved meget høje motoromdrejninger.

Har man omvendt en meget stor elmotor og et meget svagt batteri, er det batteriet, der ved enhver hastighed sætter begrænsningen. Men det betyder så til gengæld, at bilen ved enhver hastighed, fra 0 og næsten helt op til motorens maksimale omdrejningstal, performer med samme kraft, nemlig det antal HK (eller kW) som batteri og sikring kan levere (fratrukket energitabet i motoren og tabet fra motor til hjul). Dvs. det svarer i realiteten til en overnaturligt god motorperformance med samme maksimale kraftudvikling ved alle omdrejningstal, hvilket overflødiggør gear. Det kan lade sig gøre, fordi den store motor pga. sit høje drejningsmoment kan producere stor kraft, selv om omdrejningstallet er lavt.

Hvis der er to motorer og intet gear, har man så derudover mulighed for at optimere bilens ydelse ved forskellige hastigheder ved at have forskellig udveksling fra motor til hjul for de to motorer samt at regulere hvor stor en del af den maksimale strøm hver motor får ved en bestemt hastighed af bilen. Det kan yderligere medvirke til, at det er batteriets strømleverancer og ikke motorernes maksimale kraftudvikling, der sætter begrænsningen ved en bestemt hastighed.

Summa summarum er det naturligvis ikke alene forskellen på 47 HK i maksimal kraftudvikling imellem 85D og P85D, der betyder noget, men også det forhold at P85D pga. den væsentligt kraftigere hækmotor (og muligvis andre udvekslingsforhold mellem motorer og hjul) kan udnytte batteriets maksimale strømleverance over et bredere hastighedsinterval. Det betyder noget ved de lavere omdrejningstal, hvor det i 85D i højere grad er motorerne og ikke batteriet, der sætter begrænsningen.

Men men, med alt dette sagt er det stadig utroligt dårlig stil af Tesla at have solgt P85D under den påstand, at den havde 700 HK, som enhver måtte tro betød, at den i det mindste ved en eller anden hastighed var i stand til at levere 700 HK. Godt de har fået det rettet omsider. At den til gengæld leverer sine 469 HK over et bredt hastighedsinterval er naturligvis godt, men det svarer jo lidt til, at en ICE har gear og derfor også kan levere rimeligt bredt over hastighederne.

Forummets indlæg er redigeret af edge Oct 31 '15
priess
priess Oct 31 '15

+1

TwoChops
TwoChops Oct 31 '15
@edge, takker og bukker dejligt oplyst :-)
Ellert
Ellert Nov 1 '15

Tak P85Dk!!! 

Kan man så regne med 4,4 fra 0 til 100?

Det føles som om det passer meget godt i forhold til de mange hurtige biler jeg tidligere har kørt...

Har haft RS4 med v8 420 hk. Og både kørt (ikke ejet!!!!!) Lamborghini Murcelliago, Ferrari 458 osv.. Og må sgu sige at teslaen er hurtigere end rs 4 eren og accelerationen er ok med mod Murceliago...  vildt at man kan få den acceleration i en ny bil af den størrelse til de penge... Det er jo normalt E63AMG / AudiRS6 land med 2,5 - 3 x pris til følge...

fmm1000
fmm1000 Nov 1 '15
Jeg har en 85d, som jeg har målt med linkmytesla og dynolicios. Op ad bakke har jeg målt lige under 4.4 0-100 uden roll out. Lige ud lidt under 4.2. Nedad lige under 3.9. Med roll out og 0-60 mph. Lige omkring 3.7. Har masser af udstyr og kører på 19 tommer.
P85DK
P85DK Nov 1 '15

@Ellert - ja, det er først ved P85D og P90D at de er begyndt på det pjat med rollout og først næsten et fuldt år efter lanceringen af P85D at de indrømmer det ...

@Fmm1000 - prøv en Vbox, så får du de helt rigtige tal, men der er ingen tvivl om at en 85D er lige så hurtig som de siger, hvis ikke hurtigere. Her benytter Tesla heller ikke rollout til at vildlede kunderne. Hvis de gav los på en 85D, så vil jeg tro at den kan matche en P85D sålænge batteribegrænsningen er en faktor.

Niels
Niels Nov 1 '15
p85d er hurtigere end en p85. men det skyldes primært awd som gør kraften bedre kan overføres til vejen. en p85 kan du ikke trykke gas pedalen hurtigt i bund. det kan man på en p85d.

når først de ruller med 50- 60 km/t står de begge lige godt fast og kan således acc. lige godt.
Forummets indlæg er redigeret af Niels Nov 1 '15
Kristian70k
Kristian70k Nov 1 '15

https:///...annotation_575857851 - det er vist teori, P85D har også en klar fordel ved 35 mh.. P85 har ikke de samme kræfter så den bliver sat.. 

P85DK
P85DK Nov 1 '15

@Kristian - tror du ikke det passer meget godt med 469hk vs 421hk? Her er en P85D vs. P90D hvilket er 469hk vs 539hk og der virker P90D en smule stærkere end det P85 vs P85D videoen viser.

Det kunne sgu' være sjovt at faktisk have de 700 hk :-)

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Nov 1 '15
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »