Jeg har været så heldig at få levet den første powerwall.... Se billede joke...
Håber ikke folk bliver misundelige... :-)
Jeg har været så heldig at få levet den første powerwall.... Se billede joke...
Håber ikke folk bliver misundelige... :-)
Emply: Det er jo bare at gøre som Tesla, og et spørgsmål om hvor mange du sætter sammen ;-)
/Martin
der er vel ikke nogen der skal have denne powerwall? i danmark bruger de fleste jo deres el selskab som batteri, Vi lever også i et land hvor strømmen aldrig falder ud ellers havde powerwall også været genial istedet for at have en nødgenerator. den har virkelig mange fordele, de er bare knap så store lige hvor vi bor.
Det ville være smart hvis vi havde det i Danmark til at 'gemme' al den overskuds energi som vindmøllerne laver i perioder. Min skal i sommerhuset og så må vi finde en måde hvorpå den kan fyldes med energi, så sommerhuset kan blive opvarmet billigt
Benjamin: Folk på den nye solcelleordning kunne jo nok godt være interessrede, da de skal betale i dyre domme for den strøm de bruger når solen ikke skinner, men til gengæld ikke får ret meget når de så skal købe strømmen igen...
/Martin
"Vi forærer strømmen væk for at slippe af med den. Det er specielt Nordmændene glade for ;-)" - Det er så en skrøne, vi har kun relativt få timer om året hvor strømprisen er negativ OG vi har overskud på el-samhandlen med Norge - i gennemsnit får vi mere for den strøm vi sender til Norge end for den pris vi betaler for strøm fra dem. Data kan checkes på energinet.dk.
@Raymond - det er rigtigt at vi har en positiv import af el i den samhandel vi har med Norge, men men men, det som er interessant her er hvilken pris vi indkøber til og hvilken pris vi sælger til, der er vi desværre ikke i positiv.
lauz og P85DK: I tager fejl, vi tjerner på samhandlen med Norge, både i kroner og i betaling pr. kWh - I giver simpelthen udtryk for en skrøne, som normalt kommer fra vindmøllemodstandere og kernekrafttilhængere.
Jeg må lige korrigere mig lidt, for der er store variationer, 2014 var et underskudsår:
Udveksling med Norge i 2014:
Import 4120 GWh, udgift 826 mio. kr. >> 20 øre/kWh
Eksport 1453 GWh, indtægt 222 mio. kr. >> 15 øre/kWh
Udveksling med Sverige:
Import 4756 GWh, udgift 1014 mio. kr. >> 21 øre/kWh
Eksport 3717 GWh, indtægt 629 mio. kr. >> 17 øre/kWh
Udveksling med Tyskland:
Import 4007 GWh, udgift 609 mio. kr. >> 15 øre/kWh
Eksport 4649 GWh, indtægt 1094 mio. kr. >> 24 øre/kWh
men priserne er ikke nødvendigvis et udtryk om hvem som tjener mest på samhandlen. Priserne varierer pænt over året og om der er megen vand i de norske magasiner - har nedbøren været stor i Norge, så falder priserne også meget ligesom priserne falder, når det blæser meget i Danmark - Norge har bare en betydelig større påvirkning af prisen.
@Raymond - jeg ved nu ikke om jeg løber med en skrøne, jeg kan bare konstatere at når vi har overproduktion i Danmark, så sender vi det ud af landet til dumpingpriser hvis vi er heldige eller betaler os fra det hvis vi er uheldige. Umiddelbart ser det ikke ud til at være samme situation for dem vi importerer fra.
P85DK: Jo, Norge har såmænd også år, hvor magasinerne er ved at svømme over og så er priserne ligeledes meget lave - i år og specielt i sommer har vindmøllerne snurret for fuld kraft og Norge har haft rigelig vandmængder i magasinerne - resultatet for os vindmølleejere er, at afregningsprisen pr. kWh nogle måneder har ligget under 7 øre mod normalt over 20 øre - godt for forbrugerne og virksomhederne, men knapt så godt for os.
Lauz: Salgspris minus produktionspris er da selvfølgelig altafgørende og der er overskud. Det er derfor heller ikke noget problem, at vi i nogle timer i løbet af et år forærer eller endda sender penge afsted ved salg af el, hvis det samlede salg giver et pænt overskud. Vi bruger Norge som et stort batteri og vi skal være meget glade for vores samhandel med Norge og Sverige, deres vandmagasiner holder de danske engrospriser langt nede i forhold til resten af Europa - Det bliver ikke godt, når Norge kan sælge deres strøm til en langt højere pris i Sydeuropa og England, når deres kabler er etableret til England og Tyskland
lauz: Jeg har lidt svært ved at forstå, hvad du mener? DU kommer med postulater og beder mig om at dokumentere mine udsagn - start med at dokumentere dine postulater!
Jeg skal gerne starte med at dokumentere påstanden om at "El-prisen i Danmark dykker ofte til næsten nul om aftenen / natten pga. lavt forbrug og kraftig produktion på vindmøllerne." Hvad er ofte? I 2015 er DK vest 0 eller negativ i 0,71% af tiden og DK Øst er det i 0,37% af tiden, 50 henholdsvis 24 timer ud af 7060 timer - DET ER SÅDAN CA. HELT UDEN BETYDNING. Vedlagt markedsdata fra energinet.dk