lauz: Jeg gider ikke diskutere på dette niveau, du kan intet dokumentere, du har bare en mening og det er ret patetisk.
Over and out for mig
@lauz. De vindmøller jeg kender til i Danmark får ikke "PSO og statsstøtte" længere end ca 8 år, så den med "PSO og statsstøtte på hver eneste kWh der produceres på møller" holder ikke.
Med hensyn til "ineffektiv produktionsform", så er her en ny undersøgelse fra Bloomberg hvor det bl.a. konkluderes at det (i Europa) er billigere at producere strøm med landvindmøller end med kulkraft.
http://about.bnef.com/press-releases/wind-solar-boost-cost-competitiveness-versus-fossil-fuels/
Solceller er stadig ca 20-45% dyrere end kulkraft.
I dag betaler vi omkring 20 øre pr kWh til el-producenterne i Danmark. Personligt betaler jeg meget gerne 5-10 øre ekstra pr kWh hvis det sikrer at strømmen bliver produceret af vind/sol og vi slipper for at importere kul. Det er 200-400 kr om året for en normal husstand.
Vindmøller på havet er dyrere i drift end i de er på land, men her får vi om et års tid et præcist svar på hvad det koster. Se http://www.ens.dk/info/nyheder/nyhedsarkiv/stor-konkurrence-havmoelleparken-kriegers-flak.
lauz: "Lad mig gætte: liste Ø?" - Hvor patetisk, igen ingen dokumentation. Fakta har ikke noget med politik at gøre! og jeg tror mit gæt over dit politiske ståsted er noget mere præcist end dit gæt helt udenfor skiven.
@lauz... Jeg er meget enig i betragtningerne om potentialet i sol-energi og batterier til at "udjævne" og dække "spidsbelastninger". Der er god fart i den teknologi i USA - og Tesla er selvfølgelig med der.
Det er principielt også fair at sige at hvis en installation der producerer strøm ved etablering eller senere har "modtaget støtte" eller er blevet favoriseret på anden vis, så vil hver eneste kWh der produceres til evig tid kunne kaldes "støttet". Sådan tolker jeg det du skriver, og det kan jeg også godt være med på.
Jeg har ikke noget konkret jeg kan pege på, men jeg er bestemt ikke overbevist om at vores fossilt-baserede kraftværker i Danmark fra start er etableret og drevet på fuldt markedsmæssige vilkår. Var det i praksis ikke stats-ejede selskaber med monopolstatus der etablerede vores kulkraftværker f.eks.? Har vi overhovedet væsentlige elementer af vores energi-sektor hvor staten ikke har haft en væsentlig finger med i spillet?