Er lidt nysgerrig omkring dem som har bestilt bil indenfor de sidste par uger, for at nå at få den inden årsskiftet.
Der er sikkert en del bilforhandlere på kundelisten, der tror de kan tjene en skilling. Dem er jeg ikke nysgerrig omkring.
Derimod er jeg lidt nysgerrig omkring de sandsynligvis hundredevis af "sidste øjebliks" privatkunder. Kort sagt, er jeg (positivt) overrasket over hvor mange danskere der lige pludselig kunne slå til med så kort varsel. Med andre ord at der er så mange der har økonomien iorden til et bilkøb der er langt over gennemsnitsprisen på en bil i DK. Selv ved en startpris på 600.000 uden ekstra udstyr er det langt mere end hvad de fleste danske familier kan enten retfærdiggøre eller har råd til.
Jeg er selv en af de kunder der bestilte en 85D for et par uger siden. For mig var det en længere overvejelse der endelig resulterede i en beslutning i oktober, grundet en kombination af behov for ny bil i mellemluksusklassen, interesse i Tesla og selvfølgelig at det var sidste udkald før potentielle afgifter. Dog havde jeg aldrig bestilt bilen hvis jeg skulle ud at låne en stor del af beløbet eller hvis det havde en stor indvirkning på min økonomi. Derfor bliver min også købt kontant. Jeg er på ingen måde velhaver, men er generelt fornuftig omkring min økonomi.
Jeg er dog overrasket over over at der tilsyneladende er mange last minute Tesla kunder der vælger at bestille bilen nu med måske et signifikant lån. Tænker om folk har været mere impulsive end "fornuftige" grundet den forventede afgiftsstigning? Ville de tidligere have købt en bil til 600.000-1.100.000 kr. med så kort varsel og uden bekymring?
Jeg har måske lidt på fornemmelsen at der er kommet en del til, der har taget et kæmpe spring prismæssigt i forhold til hvad de tidligere har haft af bil eller ville have overvejet.
Kunne det tænkes at en nogle af de nyeste kunder måske blev "manipuleret" (grundet afgiftsændring) ud i køb over evne/fornuft og indenfor relativt kort tid sælger bilen igen? Jeg tænker her på om der pludselig kommer et stort spike af brugte biler på markedet.
Jeg forventer ikke nødvendigvis konkrete svar fra dem der lige har bestilt, men kunne blot tænke mig at høre folks meninger, forventninger, erfaringer i denne sammenhæng.