Jeg er en af dem, der har bestilt her i sidste sekund. Det er noget, vi har talt om længe, og beslutningen er så blevet fremskyndet af afgiftsændringerne og den generelle politiske holdning til elbiler og miljø. Ellers var det planen at vente et stykke tid på yderligere teknologiske landvindinger og evt. billigere modeller – for der var ikke budgetteret med en bil, der er over dobbelt så dyr end vores hidtidige biler. Under alle omstændigheder ville vi have ventet til medio 2016, hvor vores firmabilaftale (en Mazda til godt 300.000) udløber.
Hvorfor har vi så valgt en Tesla? Ud over at den er lækker at køre i, handler det også om miljø for os. Når det kan lade sig gøre at forurene mindre, er det noget, vi gerne vil bidrage til. Vi køber også vindmøllestrøm til en beskeden overpris. Det er noget, vi gerne vil lære vores børn også. Med de nye afgifter skulle det så være nu. Vi har trukket beslutningen noget, men tingene faldt på plads, da der samtidig åbnede en solcellepulje, og vi nu fik mulighed for at dækket en symbolsk del af vores elforbrug ad den vej. Tilskud til/forhøjet afregning af elproduktion fra solceller er også ved at blive udfaset fra politisk hold.
Vi er ikke miljøfanatikere, for så havde vi gjort det her for længe siden. Vi kan bare se, at vi ikke ville komme med på vognen, når de nye afgifter bliver indført, og når solcelleafregningen falder yderligere. Og derfor er beslutningen om at købe en Tesla og montere solceller også en reaktion på det aktuelle politiske klima, hvor miljø og fornybar energi nedprioriteres. Det var det rigtige tidspunkt at reagere på dette. Vi skulle nok have gjort det for nogle år siden, hvor vi kunne have fået mere tilskud til solceller og afgiftsrefusion på el til bilen, men den gang havde man en opfattelse af, at Danmark stadig var foregangsland inden for miljø, og at man ikke selv behøvede at gøre en indsats for at fortsætte denne udvikling. Det er sikkert ikke det mest miljøvenlige at sætte solceller op og køre elbil - vi kunne måske også isolere huset yderligere og lade være med at flyve på ferie - men det giver en følelse af at bidrage.
Noget, der har trukket lidt i den anden retning for mig, er flash-signalet ved at køre i en meget dyr bil. Vores nuværende bil er flot, men ikke en direktørbil. Det er ikke noget, vi har prioriteret, og vi har hidtil hellere villet spare op eller bruge pengene på andre ting end biler. Bortset fra en kort periode hvor vi stadig har firmabilen, vil vi fortsat kun have 1 bil i husstanden, og har vi har vurderet, at 85D kan opfylde vores behov.
Jeg kan godt se, at jeg lyder som en miljøforkæmper med hippierødder, men i bund og grund handler det jo mest om, at det er en fed bil.