Loading...
dk

Profil på de kunder der har bestilt indenfor de seneste par uger? | Tesla Forum

andersh
andersh Nov 4 '15

Det er lidt interessant at mange kommer fra biler, der ikke ligefrem skriger at man er bil-interesseret. Det underbygger bare teorien, at Tesla tiltrækker et ekstremt bredt felt af kunder, hvor en dyr BMW nok tiltrækker en lidt mere snæver gruppe (i hvertfald hvis man ser bort fra firmaleasing).

Bluecoffee
Bluecoffee Nov 4 '15
Tak for alle jeres beretninger. Jeg runder snart to år med Tesla, og jeg har virkelig ikke fortrudt et sekund (bortset fra dengang, jeg løb tør for strøm i snestorm 1,5 km fra toppen af Trysil, som jeg tidligere har skrevet om herinde), men det varede altså kun et sekund. Som mange af jer andre har jeg aldrig haft en bil, der prismæssigt har været i nærheden af denne, og normalt ville jeg betragte sådan en "investering" som galimatias. Efter 57000 km - man kører alt for meget i en Model S - bestilte jeg en ny ud fra nogle af de samme overvejelser, som Kiefer har gjort sig. Men jeg afbestilte den igen! Jeg kunne simpelthen ikke forsvare at spendere så meget igen, også selv om en eventuel afgift ville gøre min brugte model mere værd. I det store regnskab ville det måske nok betyde, at der kom en el-bil mere på vejene, men det ville også signalere lidt for meget "køb-og-smid-væk" til min smag. Det lyder nok helligt, men jeg vil helst lære mine børn, at ting skal holde så længe, de kan (ikke mindst af hensyn til ressourcerne). Og så ved jeg godt, at hvis jeg tænker den til ende, skulle jeg formentlig slet ikke have købt bilen i første omgang. Jeg må bare sige: Efter to år glæder jeg mig stadig som en lille dreng, hver gang jeg får en undskyldning for at køre en tur. Jeg er dybt taknemmelig over at have fået den mulighed.
Larsen
Larsen Nov 5 '15
Jeg er i lighed med Bluecoffe og Kiefer en af dem der snart runder de to år med Teslaen. Jeg har også været meget tæt på at bestille en ny, men besindede mig i sidste sekund. Jeg kom til at vurdere på hvad der er i den nye, som jeg godt vil betale en byttepris på et par hundrede tusinde for, og konklusionen var at det eneste jeg rigtigt gerne ville have, var den nye fartpilot, men at det nok alligevel ikke var prisen værd. Jeg har også en gang tidligere købt en ny bil næsten identisk med den gamle, hvilket jeg bittert fortrød, da jeg faktisk ikke følte den "ny bils glæde" som jo også er en del af det at have fået ny bil. Jeg beholder normalt mine biler i en 3-4 år, så om et par år når Teslaen når den alder, er det nok slut for mig med at køre elbil.
Kaffemand
Kaffemand Nov 5 '15

Jeg er en af dem, der har bestilt her i sidste sekund. Det er noget, vi har talt om længe, og beslutningen er så blevet fremskyndet af afgiftsændringerne og den generelle politiske holdning til elbiler og miljø. Ellers var det planen at vente et stykke tid på yderligere teknologiske landvindinger og evt. billigere modeller – for der var ikke budgetteret med en bil, der er over dobbelt så dyr end vores hidtidige biler. Under alle omstændigheder ville vi have ventet til medio 2016, hvor vores firmabilaftale (en Mazda til godt 300.000) udløber.

Hvorfor har vi så valgt en Tesla? Ud over at den er lækker at køre i, handler det også om miljø for os. Når det kan lade sig gøre at forurene mindre, er det noget, vi gerne vil bidrage til. Vi køber også vindmøllestrøm til en beskeden overpris. Det er noget, vi gerne vil lære vores børn også. Med de nye afgifter skulle det så være nu. Vi har trukket beslutningen noget, men tingene faldt på plads, da der samtidig åbnede en solcellepulje, og vi nu fik mulighed for at dækket en symbolsk del af vores elforbrug ad den vej. Tilskud til/forhøjet afregning af elproduktion fra solceller er også ved at blive udfaset fra politisk hold.

Vi er ikke miljøfanatikere, for så havde vi gjort det her for længe siden. Vi kan bare se, at vi ikke ville komme med på vognen, når de nye afgifter bliver indført, og når solcelleafregningen falder yderligere. Og derfor er beslutningen om at købe en Tesla og montere solceller også en reaktion på det aktuelle politiske klima, hvor miljø og fornybar energi nedprioriteres. Det var det rigtige tidspunkt at reagere på dette. Vi skulle nok have gjort det for nogle år siden, hvor vi kunne have fået mere tilskud til solceller og afgiftsrefusion på el til bilen, men den gang havde man en opfattelse af, at Danmark stadig var foregangsland inden for miljø, og at man ikke selv behøvede at gøre en indsats for at fortsætte denne udvikling. Det er sikkert ikke det mest miljøvenlige at sætte solceller op og køre elbil - vi kunne måske også isolere huset yderligere og lade være med at flyve på ferie - men det giver en følelse af at bidrage.

Noget, der har trukket lidt i den anden retning for mig, er flash-signalet ved at køre i en meget dyr bil. Vores nuværende bil er flot, men ikke en direktørbil. Det er ikke noget, vi har prioriteret, og vi har hidtil hellere villet spare op eller bruge pengene på andre ting end biler. Bortset fra en kort periode hvor vi stadig har firmabilen, vil vi fortsat kun have 1 bil i husstanden, og har vi har vurderet, at 85D kan opfylde vores behov. 

Jeg kan godt se, at jeg lyder som en miljøforkæmper med hippierødder, men i bund og grund handler det jo mest om, at det er en fed bil. 

sjensen
sjensen Nov 5 '15

@Kaffemand ... Til lykke med jeres kommende bil.

Jeg er enig i at man kan opnå meget mere CO2 reduktion for de samme penge på andre måder - sikkert også selv om man tager i betragtning at strøm-produktionen bliver mere og mere grøn (og det går faktisk ret stærkt).

Det store mål må stadig være en gennemgribende elektrificering af transport. Når flertallet i folketinget åbenbart ikke synes at det haster specielt meget, så må vi have en større del af befolkningen (=vælgere) til at prioritere el-biler.

Jeres bil, dit indlæg her og jeres dialog med andre personer vil være med til at få tingene i den retning. 

I mange år fremover vil du kunne glæde dig over både bilen selv og over at være med til denne transformation mod transport baseret på vedvarende energi.

Hookmaker
Hookmaker Nov 5 '15

Sjovt nok er der en del brugere herinde der hedder noget med kaffe...;-)

Gustavsfar
Gustavsfar Nov 5 '15

Det kan måske hænge sammen med at vi er verdens 3. mest kaffedrikkende nation... ;-)

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Nov 5 '15
Hilbert
Hilbert Nov 5 '15

Det er dejligt at høre om folks viden og bevidsthed om miljøhensyn, og at mange stadig køber Tesla på den baggrund.
Ofte synes jeg, at man ser at ”first-movers” er entusiastiske og miljøbevidste, og senere købere desværre mere handler ud fra om det er økonomisk, smart eller blot ”in”.
Jeg håber at elbil- og Tesla-folket også fremover fortsat vil være gode repræsentanter for en grønnere fremtid, og dermed understøtte et godt image.
Den tanke giver mig trøst og varme i en ellers kold og sort (politisk) tid.

TRP
TRP Nov 5 '15

Jeg må vel siges at være en ad dem der har købt en Tesla indenfor de sidste par uger - nemlig to dage før regeringen vedtog den konkrete plan for beskatning af elbiler.

Baggrunden var egentlig, at jeg gennem sommeren havde besluttet mig for en 85D som firmabil da min nuværende firmabil står til udskiftning. På trods af, at der var enighed mellem virksomheden (en større Dansk vindmølle koncern) og leasingselskabet om at understøtte overgang til elbiler - herunder Tesla, lykkedes det ikke igennem 2½ måned at få en aftale på plads med leasingselskabet! Pga. tidspres faldt valget derfor på en ny traditionel dieselbil (det kunne de godt finde ud af) - Og så skulle den historie egentlig ikke have være længere!

MEN - Teslaén og følelsen af, at støtte den rigtige miljømæssige udvikling havde brændt sig fast! Og da regeringen gik ind i slutforhandlingerne om ophør af afgiftsfriheden blev det pludselig uhyggeligt nærværende. Det var nu eller aldrig, at drømmen om en elbil skulle realiseres eller skrinlægges!

Da der jo allerede var bestilt en ny firmabil, kunne Teslaén nu "nøjes" med en mindre rækkevidde som bil nr. to og valget faldt derfor af økonomiske årsager på en 70RWD. Jeg har igennem de sidste 20år aldrig haft en bil nr. to til over 70.000kr - og ville ALDRIG have brugt et beløb der bare nærmer sig Teslaéns prisskilt på en traditionel bil nr. to.

Jeg har ikke købt bilen som investeringsobjekt men som en langvarig følgesvend. Samtidig glæder jeg mig over, at jeg med købet af Teslaén, giver mit lille bidrag til konvertering mod en bæredygtig teknologi. Når regeringen ikke kan finde ud at prioriterer miljøet er der jo kun os selv til at tage hånd om det - og miljøet skal vi leve med længe efter regeringen er væk. Så der vil blive ladet med Dansk vindmøllestrøm hjemme hos os.

Nu er der så bare en ulidelig lang ventetid indtil Teslaén kommer til DK i slutningen af året.

Jabba
Jabba Nov 5 '15

@TRP: Det er sgu god stil med en Tesla som bil nummer 2. Er dog bekymret for at du kommer til at længtes for meget efter at køre din bil nr. 2 istedet for din firmabil :)

TeslaFreak
TeslaFreak Nov 5 '15

TRP Du kunne måske også få betalt km for at bruge egen bil, så kan du køre i teslaen hver dag :D

TRP
TRP Nov 6 '15

Jabba & TeslaFreak: Jeg håber naturligvis at fruen bliver rigtigt glad for firmabilen - en dejlig stor stacingcar som hun endda fik lov at bestemme farven af.....men realistisk bliver der nok mest rift om Teslaén :-)

PEL
PEL Nov 6 '15
En atypisk Tesla køber og ikke blandt de allersidst tilkommende købere. Jeg har altid kørt i Citroen fra den billige ende, har kigget på elbiler, men har afventet at de kom til at køre længere på en opladning, min søster har en elbil men hun brokker sig over at det kræver for meget planlægning med den lille rækkevidde.

Konen og mig kan godt lide konceptet med at bruge EL hvor muligt, så vi har da også en varmepumpe. Men vi nåede ikke at få solpaneler på taget :-(

Pludselig blev elbilen til noget uopnåeligt med de nye afgifter på vej.
Efter at have snakket med nogle bekendte om Tesla (som på tidspunkt ikke en gang var noget vi havde overvejet ) blev den pludselig en mulighed, stærkt hjulpet på vej af det øgede rådighedsbeløb man har når der ikke bor børn hjemme mere, samt af de forventede mindre driftsomkostninger på en elbil. Den 18 september blev en 70D med soltag og hæve/sænke bestilt og bekræftet den 19 september. Bestillingen blev lavet uden prøvetur og før jeg havde været tæt på en Tesla.
Nu er vi to som går og venter på vores store julegave :-)
LK
LK Nov 10 '15

Hejsa . Har bestilt 85D. Var gl. audi kunde. skulle have haft Q5 nu, men så kom Dieselgate. Vi tog en prøvetur i Vejle ( pop up butik ) og gik hjem og sammenlignede total omkostninger på bilerne. Ingen tvivl. glæder mig til T-dag :-)

jonasboege
jonasboege Nov 10 '15

Sjovt med dette tiltag!

Lidt om min familie og mig:
Jeg er 37 år, har sød kvinde og 4 hjemmeboende børn, lille villa i Brønshøj, husstandsindkomst på knap 750.000 kr. Vi elsker at spare ved at købe brugt og i det hele tage kun købe det vi har brug for (sådan da). Har mulighed for at låne til meget få renter gennem noget familie. Og vi lejer meget gerne vores hus, værelse, tagboks og bil ud. På den måde giver det lidt ekstra til det økonomiske overskud.

Jeg har gennnem de sidste 15 år købt 3 meget brugte biler: En Kadett til 9.000, en Opel Zafira til 68.500 og en Mazda 5 til 75.000 (foråret 2015). Har altid lovet mig selv (og andre, jeg ikke håber læser med her), at jeg ikke ville købe bil til mere end 100.000 - til trods for at biler har været min store passion i hvert fald i mine unge dage. Volvo-fan og Volvo 850 T-5R var min helt store drøm, men syntes godt nok, at BMW havde en irriterende hurtig bil i M5'eren. Og nu slår min bil dem alle!

Den absolut altovervejende grund til, at jeg hentede min 22.000 km brugte 2014 P85 i torsdags hos Tesla i Gøteborg var at der med garanti kom afgift på efter 2015. Jeg gave 642.000 DKK - og har måtte låne langt det meste. Jeg satser ikke hus og hjem på dette køb, da jeg er temmelig sikker på, at jeg kan komme af med den igen til det samme, som jeg har givet. Da bilen er "grøn", håber jeg dog meget, at jeg beholder den mange år. Kan næsten ikke holde tanken ud at skulle køre i en brændstofsbil igen.

Jeg tror dog ikke jeg kommer til at købe en Tesla igen - pga. afgift. Så skal jeg tilbage til bilerne under 100.000 ;-)

Så jeg er absolut en af dem, der har forøget bilbudgettet betragteligt! Ca. 10 gange så meget som normalt ... Men jeg kan have en idé om, at totaløkonomien i denne bil bliver noget af det bedste, jeg kommer til at opleve. Ja - lidt optimistisk er jeg!

MrCoffee
MrCoffee Nov 10 '15

Heisan, Har haft min siden dec 2014, Det  har været den bedste "investering" jeg har lavet længe. Konen har fornøjelsen af at køre i den mandag-fredag. Jeg jubler hver gang vi mangler en liter mælk om aftenen, så far her også kan få en tur. Nogen gange spørger hun om Netto var løbet tør for mælk, hvortil jeg må indrømme at jeg nok kørte en lille omvej, hun sagde jo ikke hvilken Netto...Tidligere kørte vi vel 20.000 km om året, nu er vi på 10 mdr rundet 27.000 Har svært ved at forestille mig at jeg bliver træt af den dyt foreløbig. Tillykke til alle andre som har fået, eller har noget på vej, det er en daglig fornøjelse !

Jabba
Jabba Nov 10 '15

@MrCoffee: Det var aldrig gået i vores familie... Jeg skal have bilen for mig selv eller ihvertfald størstedelen af tiden. Kun at køre bilen om aftenen eller i weekenden var jeg aldrig gået med til. Medmindre det ikke var min bil!

edge
edge Nov 10 '15

Nu er det jo konen der bestemmer i de fleste familier, så det er vel ikke en helt umulig tanke at man kan være nødt til at indgå en eller anden form for kompromis for at få lov til at smide ½-1 million for en elbil :-)

TeslaFreak
TeslaFreak Nov 10 '15

@edge svaret er nej, bare nej :D

TwoChops
TwoChops Nov 10 '15
Teslaen er min :-) I hvert fald indtil den nye kommer ;-)
Sider: « 1 2 3 »