Loading...
dk

(Damp)vask af bilen? | Tesla Forum

PerPower
PerPower Mar 22 '14
Hvilken løsning benytter i til vask af bilen?

Ift. at holde bilen ren så overvejer jeg enten at købe en masse grej og vaske bilen selv, eller benytte mig af at Steam It (dampvask) kommer forbi min arbejdsplads én gang hver 3. uge.

Er der nogen af jer der ved om dampvask er en god/dårlig ide ift. at undgå ridser ved vask af bilen?
PerPower
PerPower Mar 22 '14

Ja, tænkte nok at problemet ville være fjernelse af skidtet med microfiberkluden - jeg må have fundet noget vaske-kit et sted.

Hvad vil du anbefale af udstyr Matthias?

Er højtrykrenser + skum lanse + løvblæser + microfiberklude overkill? 

PerPower
PerPower Mar 22 '14

Super, tak!

Kender du noget butikker/webshops hvor jeg kan købe ovenstående i en god kvalitet?

Hookmaker
Hookmaker Mar 22 '14

Jeg har studeret vaskemetoder i 6 mdr. nu og gik oprindelig efter håndvask med 2-bucket method, det lader til at være den de fleste "entusiaster" bruger. MEN så fandt jeg Gary Dean metoden - se videoen herunder. Han er god til at reklamere lidt, men først og fremmest god til at forklare.

Det smarte er den bruger væsentlig mindre lir, som dyre spande, gritguards og meget mere, samt mindre tid.

Til formålet har jeg købt en Nilfisk 120C HT renser.

Samt shoppet hos Michael på Bilvask.nu. (efter anbefaling fra Morten som lægger min Opticoat på.

Købt: Foamgun til Nilfisken, skumforvask, shampoo +  dækgejl.

Microfiber er svindyre både i DK, i UK og Tyskland (i forhold til USA, hvor de er billige) Så på ebay.de har jeg købt 6 forskellige microfiber klude i bulk fra 1300GSM og ned, så har jeg lidt at teste med.

Enjoy..;-)

https:///...b55SCsEhTNXXZcK_dM_A

OG hvis man ikke har oplevet Junkman, så er han her med hans herlige 2-Bucket method:

https://www.youtube.com/watch?v=w09r6m6sRCA

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Mar 22 '14
Hookmaker
Hookmaker Mar 22 '14

+1! Ja det er tilsyneladende en hel videnskab med masser af passion, - jeg selv er absolut total amatør uden erfaring..;-)

Var lige en tur på en noget våd grusvej her over middag, - så måtte hele underste halvdel lige igennem proceduren. Det skal jeg nok få lært, - det værste er at tørre den så der ikke kommer kalkpletter (mørkeblå bil!). Det forventer jeg bliver noget lettere når den er Opticoatet.

Raymond
Raymond Mar 22 '14

@Henrik,

Jeg bruger regnvand til bilvask, så kan du glemme alt om kalkpletter.

homer
homer Mar 22 '14
Er det nemt nok at få filtreret regnvandet, så man ikke risikerer grus og andet som kan ridse lakken?
Hookmaker
Hookmaker Mar 22 '14

Matthias, - det lyder sgu super - så det glæder jeg mig rigtig meget til..;-)

Nu feks idag hvor jeg kørte på grusvej med vandpytter, var der selvfølgelig en masse dæk opsprøjt opad siderne, og det er noget ged, for det er vanskeligt kun at vaske bilens nederste halvdel, og HT renseren tager kun overfladen af det nams, så når bilen tørrer sidder det der stadig.

God idé med regnvandet, har i forvejen noget setup til drivhuset, men jeg "liker" Junkmans metode med simpelthen at lade vandet tørre bilen (se hans video), det er sgu konge! 

JensMelhede
JensMelhede Mar 23 '14

@Hookmaker: hvilke Microfiber klude har du købt (har du link)?

JensMelhede
JensMelhede Mar 23 '14

Tak Matthias

Godt fif, men jeg tænkte også på de klude Garry Dean bruger i sin video, da jeg synes den metode virker mest logisk ift. 2 spande. Jeg er dog enig i at Microfiber klude virke dyre i DK også hos bilvask.nu.

Hookmaker
Hookmaker Mar 23 '14

@Jens, Jeg prøver også først at gå efter Gary Dean metoden. Jeg har fundet disse her + en del andre på Ebay.de, men købt dem direkte fra forretningen http://www.poliermaschinen-shop.de/...d-elements-xmas.html

Jeg har købt en bunke forskellige, dem i linket er 400GSM, så har jeg købt nogle grå (også bulk) 600 GSM, osv. osv. Så prøver jeg de forskellige lidt af.

Levering tog 3 dage fra bestilling.

DetailingBilpleje
DetailingBilpleje Mar 23 '14

@Hookmaker - da vi snakkede i tlf glemte jeg at nævne den ret patent fyr der husere på youtube, nemlig Larry fra AMMO, NY soo matthiasH også var inde på  - se nogle af hans videoer, han beskriver ret godt hvad der forgår på lakken (især det man ike ser med det samme)