Loading...
dk

Anbefaling af lader type | Tesla Forum

shan
shan Nov 4 '15
Hejsa

Jeg bor i rækkehus og havde sendt er forslag til vores grundejerforening om at få opsat nogle el-lader

Jeg har nu fået svar retur hvor jeg skal sende en konkret anbefaling af løsning udstyr pris mm

Hvilken løsning vil i anbefale - husk det også skal være en løsning som er egnet til andre biler end tesla ( ellers får jeg det aldrig igennem)

Endvidere skal det også være muligt at se hvem der er ladet og hvor meget så regningen kan komme det rigtige sted.

På forhånd tak
Thor
Thor Nov 4 '15

Hej Shan.

Jeg bor selv i (ejer)lejlighed, hvor der pt ikke er opsat nogen ladere m.v.

Jeg kontaktede derefter Clever for, at høre hvad deres forslag er. Man kan sagtens få sat en lader op af dem, hvor man skal bruge et Type 2 stik (det skal man vidst med alle offentlige ladere, hvor Teslas egen virker til SuC og hjemmeløsninger). Clever vil gerne sætte det hele op, men det kommer an på, hvordan løsningen skal udformes, hvor meget der skal graves for kabler m.v.

I sidste ende får man et system op, hvor man får tildelt et kort og har sin egen konti. Derved styrer man helt selv sit forbrug. En i min ejendom, har et firma, hvor de har betalt for at få sat en lader, eller to op. Det kostede ca 40k med montering af div ting, gravarbejde m.v.

Jeg har lige set en tråd herinde, hvor en har kommenteret, at hans firma har sat ladere fra Clever op. Måske kan du spørge ind til, hvad det kostede det firma som han arbejder for.

http://teslaforum.dk/forum/topic/ladning-p%C3%A5-arbejdspladsen?&page=3

Her var tråden. :)

Hvis I kan lave gravarbejdet uden, at skulle bryde asfalt op, er det helt klart det bedst. Erstatningsasfalt vil typisk ikke være af ligeså god kvalitet, eller så kan man tydeligt se forskellen.

Hvis du finder frem til noget fornuftigt, kunne jeg godt være interesseret i at se tilbuddet m.v. Jeg regner selv med, at skulle fremlægge noget til April næste år, når den næste general forsamling finder sted.

Forummets indlæg er redigeret af Thor Nov 4 '15
shan
shan Nov 6 '15

Mange tak Thor.

Jeg vil i løbet af weekenden tage kontakt til alle de store udbydere af elstander. Antager hvis clever kan, kan alle :)

Lige nu kan jeg dog kun komme i tanke om 3 selskaber, clever, EON, cleancharge. Er der andre jeg også bør tage fat i?

DeaconWP
DeaconWP Nov 6 '15

Shan: Må jeg foreslå at I opstiller et aflåseligt skab ved nogle p-pladser, forbeholdt el-biler.

I skabet er der et antal strøm udtag, der individuelt kan låses med endnu en nøgle. Således har hver bruger sit eget strøm udtag.

Til hvert strømudtag kan I sætte en bimåler op, og så afregne direkte med grundejerforeningen, hvis det er dem der lægger strøm til, fra fællesstrømmen. Så skal I ikke ind over en der skal tjene på strømmen.

shan
shan Nov 9 '15

DeaconWP: kan faktisk godt lide din ide da den også vil være billig af implementere. Antager desuden at den er let/billig at opgradere til eks. Clever hvis der pludselig kommer mange El-biler?

Sithfury
Sithfury Nov 9 '15

De der ladere som dels Clever bruger, men som også står rundt på Comwell Hoteller mv. som enten kan stå til "fri afbenyttelse" eller kræve et MiFare kort, de må næsten kunne indstilles, så hver beboer kan have deres eget ladekort, og så kan man i et webinterface eller lign. aflæse hvor meget hver kort har brugt i strøm.

Jeg ved ikke om ovenstående virker, men jeg tænker at det må det gøre. Har prøvet mifare løsningen på Comwell Rebild Bakker.

Thor
Thor Nov 9 '15

Citat fra DeaconWP

Shan: Må jeg foreslå at I opstiller et aflåseligt skab ved nogle p-pladser, forbeholdt el-biler.

I skabet er der et antal strøm udtag, der individuelt kan låses med endnu en nøgle. Således har hver bruger sit eget strøm udtag.

Til hvert strømudtag kan I sætte en bimåler op, og så afregne direkte med grundejerforeningen, hvis det er dem der lægger strøm til, fra fællesstrømmen. Så skal I ikke ind over en der skal tjene på strømmen.

Interessant, Deacon.

Så skal man sådan set bare tilslutte dette til en strømledning / strømføring, som går til ejendommen. Det er i hvert fald værd at undersøge, fremfor at Clever / andre skal stå for det. Det er bare, hvordan man får tilsluttet strømmen til ejendommen. Det problem har jeg ikke helt fået løst hos mig. 

Forummets indlæg er redigeret af Thor Nov 9 '15
DeaconWP
DeaconWP Nov 9 '15

Ja, Thor, det behøver ikke at være så avanceret. Det er jo bare almindelig strøm, der skal komme ud i et almindeligt kraft stik.

Og på en eller anden måde skal man sikre sig, at kun folk der betaler for strømmen bruger af den.

Du bor i ejerlejlighed. Så er der da også noget der hedder fællesudgifter. Til den kategori hører strøm til belysning af trappe opgang, evt fortove og parkeringspladser. Et eller andet sted må der sidde en måler til den strøm der går på fælles udgifts kontoen. Måske kan du trække strøm fra den måler? Så er det jo bare at sætte en bimåler op, som du så betaler til "fællesudgifts kassen" for de kWh, som den viser. Og så lige sikre dig, at du kan låse dit strøm udtag, så du kun betaler for dit eget strøm forbrug.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Nov 9 '15
Thor
Thor Nov 9 '15

Det er også min tanke, Deacon! :)

Det eneste udtag jeg dog har fundet, sidder i vores skralderum, hvor affaldsskakten ender - ved indgangsdøren. De giver mig næppe lov til, at åbne derind til natten over. Men jeg vil gå en runde, og så undersøge, om der virkelig ikke er andre muligheder. Det med grave ned igennem asfalt er i hvert fald udelukket.

Jeg har også en kammerat som er elektriker, jeg tror jeg vil høre ham ad om, hvordan sådan et skab kunne bygges / sættes.

Forummets indlæg er redigeret af Thor Nov 9 '15
Sithfury
Sithfury Nov 9 '15

Min ide, var noget som den her:

http://evse.dk/side.asp?Id=153887&Vare=42992

Så kan man programmere 5 kort, og så går jeg udfra at man kan se hvor meget strøm de 5 kort har brugt, og afregne derfra.