Personligt ville jeg mindst tagen en 70ere og en med autopilot. S70 har også SUC det skal tilkøbes ved S60.
S70 starter ved 599.000. Måske du kan finde en skrabet model, hvis den har autopilot harwaren kan du altid få det aktiveret senere.
Jeg har selv bestilt en S70 RWD med autopilot, Premium Interiør og Sorte next generations lædersæder. den kostede 661.000 efter de 10.000 i referal rabat. Jeg ville ikke spare de 100k, og finder du en brugt er den nok billigere eller har mere udstyr.
Jeg kan ikke se nogen grund til at gå efter et større batteri, med mindre man er kørende sælger/konsulent, og skal køre tæt på, eller over, rækkevidden på en 85.
Uanset hvor du kører hen på langtur i DK, er der jo fine lademuligheder. Og med en chademo adaptor til kun 3.495, kan du jo tanke dobbelt så hurtigt, som en S85 med dobbeltlader, når du ikke tanker på en Super charger.
har du en 60, vil du på supercharger skulle påregne måske 5 til 7 minutter mere for at tanke nok til at nå den næste super charger, i forhold til, hvis du kom i en 85.
Så jeg vil mene, at alt batteri kapacitet over de nu 70, er for 95 % af alle ejere i DK et overkill, og spild af penge.
Men skal jeg pege på en lille forskel fra den du kigger på, så vil jeg da klart anbefale dig, at du lyn hurtigt køber den S60, Midninght Silver, som Søren (SQLCPH) har til salg for 575.000. Den er af den nyeste model, med autopilot og alt muligt. Der er annonce her på forum. Og har også Supercharger enabled.
Det lyder til at du har fundet en S60 ved en forhandler, der vil have det samme for en, undskyld mig, "gammel slæde", i forhold til den nye model, du kan få direkte hos den første ejer, Søren Quistgaard Larsen.
Hans bil er det bedste køb jeg kan se lige nu, og han har lovet mig at jeg må købe den, hvis jeg ikke kan få min X uden afgift. For jeg kan sagtens bruge sådan en, som han har. Altså når X-en bliver uopnåelig.
Skriv omgående til ham, og aftal overtagelse, til når han er færdig med at bruge den.
Jeg tror du står stærkt som køber, hvis du vil tage den den dag hans nye (70) kommer.
Det jo fedt at høre Deacon, lige noget man kan bruge når man nøjes med 70eren selv :D Vil også sige 575.000 for en med ny hardware er langt bedre bud end en gammel uden for 550.000. Go for it.
@DeaconWP: Hvordan finder jeg ud af om min Tesla, der bliver leveret næste uge, er med dobbelt/enkeltlader? Synes ikke at jeg har set noget tilvalg nogle steder da jeg bestilte.
Alle nye bestilte Tesla er med enkelt lader. Dobbelt lader kan efterfølgende eftermonteres på Service center mod betaling.
Tak @T3S7A - hvad er forskellen og hvad koster det at få eftermonteret ? ... og hvorfor kunne jeg ikke få det monteret fra fabrikkens side?
Tesla har for noget tid siden, valgt at man ikke længere kan bestille dobbelt lader. Grunden skulle være, at deres Supercharger netværk nu er så godt, at man ikke skulle have brug for 22kW mere.
Koster vidst 11.000kr at få eftermonteret.
har dobbelt lader i min, og vil sige jeg tror jeg har brugt den 4 gange på 11 måneder.. kan ikke betale sig..
Pas på med S60'ere fra den årgang - der er kendte problemer med at Supercharging kører alt for langsomt
Michael: Undskyld jeg lige var væk fra min PC. Jeg var lige ude og få det defekte udstødningsrør på Berlingoen svejset sammen. Men du har jo fået gode svar.
Med enkelt lader, kan du fra en Clever, Eon eller anden udbyder oplade med 3 faset vekselstrøm, AC, op til 16 ampere, 11 kW, og tilføre 55 km rækkevidde på en times ladning. Som derhjemme.
Med dobbletlader kan du fra en Clever, Eon eller anden udbyder oplade med 3 faset vekselstrøm, AC, op til 32 ampere, 22 kW, og tilføre 110 km rækkevidde på en times ladning. Men ikke umiddelbart derhjemme.
Med en chademo adaptor kan du fra en Clever, Eon eller anden udbyder oplade med jævnstrøm, DC, op til 40 kW, og tilføre 200 km rækkevidde på en times ladning.
Ved valg af ladestander er det afgørende, at de også kan levere det du kan optage. Nogle ladestandere kan kun levere 11 kW AC, nogen kan levere 22 kW AC, og nogle kan også levere Chademo DC ladning.
Til alle typer ladning, skal du tilkøbe udstyr til din Tesla.
Et type 2 / type 2 ladekabel, eller en Chademo adaptor. De kan alle købes hos Tesla.
Beslutter du dig for at tilkøbe dobbeltllader, skal du bruge et 32 amperes type 2 / type 2 kabel. Med enkelt lader, kan du nøjes med et 16 amperes. Men også bruge et 32 amperes.
Et type 2 / type 2 kabel koster 1.500 kr.
Chademo adaptor koster 3.495 kr.
Og dobbeltladeren koster de ovenfor nævnte tusinder.
Du kan ikke lade med dobbelt hastighed derhjemme, selvom du køber en dobbeltlader og et 32 amperes type 2 kabel, med mindre du også køber en 32 amperes ladeboks, og køber/råder over en husinstallation, der kan bære de 32 ampere til din lader.
Men du får sikkert heller aldrig brug for det derhjemme, med mindre du kan forestille dig, at du kommer sent hjem med tomt batteri, og skal køre igen efter meget kort tid, i en retning, hvor du ikke kommer forbi en Supercharger, eller en offentlig ladestander med høj effekt.
Jeg tvivler på, at mange har brug for en dobbeltlader. Dog kan man lade hurtigere på 22 kW standere uden Chademo, når man spiser frokost på langtur udenfor Superchargerens rækkevidde. Der er det utvivlsomt en fordel. Men hvor ofte?
Godmorgen Søren. Det er netop også kun derfor, at jeg anbefaler Bech, at han skal købe netop din bil. Den er det jeg ser som det bedste køb. Kan det den skal, med meget lille begrænsning. Masser af udstyr. Prisen er uden avance mellemled. Passet af en der har forstand på sin elbil.
Alt i alt, et godt køb.
@Søren, Deacon.
Jeg troede at netop du Deacon var den glade køber af Sørens fine S60 eftersom den umiddelbart ikke er at finde på bilbasen længere...?
Og jeg har fået lov til at trøste mig med en god S 60, hvis jeg ikke kan få min X'er uden afgift. Jeg har altså ikke 600.000 kroner til den afgift, når jeg i forvejen skal overbevise fruen om, at hendes nye bil ikke kun koster 200.000 som den plejer. At gå op på 850.000, som jeg sidste år regnede med at den ville koste, var selvsagt et stort skridt. At Signature modellen så kun fås i en P90 version, med alt inklusive, så er det pludselig 1,1 mio. Uha, så skal jeg nærmest love hende alt muligt, for at hun går med til det. Og så har jeg regnet på, hvad der kommer af afgift på en Signature til den pris. Og nej, så meget har jeg ikke mulighed for at betale for at være en samfunds og okøsystem bevidst borger i Danmark. Så går pengene til Diesel i stedet for.
Nu ser det jo ud til, at biler generelt i Danmark vil falde en ordentlig sjat, så kan man sikkert få meget bil for de sædvanlige budget rammer. Og så må jeg bare nøjes med at hilse i ærbødig respekt til alle jer andre, inde bag rattet på min måske næste Berlingo med mit ønskede anhængertræk. Med mindre jeg når at få afbud fra skat om afgiftfri Model X, inden Søren sælger sin guldklump til en anden heldig kartoffel.
EDIT:
Jeg synes stadig, at en hvilken som helst Model S er en sekunda vare, i forhold til det jeg forventer af en familiebil, og sammenlignet med en Model X. En Model S passer bare ikke til en familie, hvor det største barn, af 2, er over 1,8 meter.
Så hvis I næste år ser en Berlingo med et Tesla logo foran, så er det bare mig.