Loading...
dk

"Se de store tanker ske" Artikel fra Børsen | Tesla Forum

Thor
Thor Nov 5 '15

http://borsen.dk/opinion/blogs/view/17/3660/se_de_store_tanker_ske.html

Ovenstående link så jeg i en gruppe for Tesla ejere i DK på FB.

Jeg synes faktisk han har ret i mange punkter. Mange virksomheder i dag har ændret sig, at de på den måde servicere kunder direkte, men uden at eje fysiske aktiver.

Og så skriver han noget, synes jeg, rigtig interessant om Tesla. At de har muligheden for, at ændre vores samfund, og hvorfor det er dumt at begrænse det.

Artiklen er helt klart værd at læse, så næste gang du har en pause, så brug 5 min på det. :)

P85DK
P85DK Nov 5 '15

Interessant - omend nogle af forudsætningerne og postulaterne bærer lidt for meget præg af at være skrevet til en blog post.

'Tesla kan køre førerløst allerede i dag, og sikkerheden er højere end ved traditionel bilisme.' - arrghhh

'Teknologierne eksisterer i dag.' - arrghhh

'Så meget desto mere bekymrende, at vores energi-, forsynings- og klimaminister afviser at køre i Tesla' - arrghhh, manden er 203 cm og så er det altså ikke sjovt at sidde bagi i en Tesla og skulle arbejde

Gustavsfar
Gustavsfar Nov 5 '15

God artikel bortset fra det faktum at vores energi-, forsynings- og klimaminister Lars Christian Lilleholt ikke afviser at køre Tesla, men blot har været nødt til at vælge en anden bil på grund af at han med sine 206 cm slet og ret ikke kan sidde på bagsædet af en Tesla.

Thor
Thor Nov 5 '15

@Gustavfar & P85DK

Ang højden: Det er også, hvad jeg har hørt.

Bloggen skal jo egentlig også lidt provokere. Og selvom tesla ikke kan køre førerløst, så er automatpiloten umiddelbart godt lavet. Bl.a så lærer den jo løbende, efter hvordan man kører. Det er i hvert fald hvad jeg har læst. Ikke desto mindre, så har automatpiloten allerede reddet folk fra nogen uheld. Men at sige sikkerheden er højere, er nok at stramme den.

Hvis altså vedkommende kan køre bil. ;)

P85DK
P85DK Nov 5 '15

@Thor - Jeg har ikke læst nogle officielle steder at den er selvlærende, men der er ingen tvivl om at Tesla indsamler data til den videre udvikling på samme måde som med alt andet på bilen.

Det er ikke autopiloten som har reddet folk fra uheld, men 'Emergency break' som har været standard på f.eks. VW UP i flere år, hvilket også har været et kritik punkt på Teslaen at den ikke havde det.

Thor
Thor Nov 5 '15

@P85, så vidt jeg har læst rundt omkring, så bliver autopiloten bedre, i den forstand at den lærer ens kørselsmønster at kende. Men du har ret i, at jeg ikke har læst det fra officielle kilder.

Jeg tænker blandt andet på dette:

EDIT :: Jeg kan ikke smide copypastet tekst ind af en eller anden mærkelig årsag.​
Det er jo faktisk ret irriterende, for nu kan je heller ikke copypaste adressen på det link, jeg gerne vil have ind.

http://cleantechnica.com/...h-self-driving-cars/

Jeg tænker specifikt fra det afsnit som starter med følgende:

"Tesla is leveraging intelligent real-world research........"

Til : "But the Tesla could just go for it".

P85DK
P85DK Nov 5 '15

ja - den jeg umiddelbart tror endnu ikke er implementeret er: 'And every driver passing along a piece of road is automatically granted the knowledge of what the cars and drivers before them have done. In real time.'

Det kan jo godt gå hen og blive lidt data tungt :-) og så er det jo heller ikke at den lærer af ens køremønster, men at den tager alles kørsel og på den baggrund giver input.

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Nov 5 '15
Thor
Thor Nov 5 '15

Citat fra P85DK og så er det jo heller ikke at den lærer af ens køremønster, men at den tager alles kørsel og på den baggrund giver input.

Ah du har en pointe. Jeg kan godt se mit ordvalg var uheldigt, men det var faktisk det jeg tænkte. Jeg har hørt om biler, der løbende kender vejen bedre og bedre. Fx ikke drejer mod en motorvejsafkørsel, som den tidligere har gjort. 

Werge
Werge Nov 5 '15

Det er klart min fornemmelse at den er blevet "klogere" som dagene er gået.

Steder hvor den de første dage traf nogle underlige valg, er den nu blevet meget mere stabil. Jeg optog en del video den første dag, så jeg vil prøve at se den igennem i weekenden, også se om jeg kan finde et eksemple, hvor den ikke gjorde helt som forventet. Jeg kan så prøve at køre samme sted igen og se om der er sket nogen ændring.