Loading...
dk

snekæder | Tesla Forum

sctc
sctc Nov 5 '15

Ventende på min 85 D (4 hjulstrukket) har jeg talt med med flere. Nogle mener at man skal have snekæder på alle fire hjul da bilen trækker på alle. Andre mener at der kun skal snekæder på forhjulene, og andre mener at der kun skal snekæder på baghjulene.

Hvad skal man tro? jeg skal til alperne hvor man kan være udsat for at der er kædetvang

PeterE
PeterE Nov 12 '15

Det finder du nok ikke et entydigt svar på, jeg har også søgt og spurgt alle steder. Fornuften siger på de trækkende hjul, og hvis bilen trækker på alle fire, så der hvor vægten er størst - dvs bagpå. Tesla skriver selv: 'Chains should only be installed on the rear wheels of the Model S and only on 19" tires.' - og det er herfra: http://shop.teslamotors.com/collections/model-s/products/model-s-snow-chain-trak-sport og der står ikke et ord om at D-modeller er noget andet eller om 21".

Hilbert
Hilbert Nov 12 '15

Jeg mener ikke at der er plads til snekæder på forhjulene - derfor kun på baghjulene.

Hookmaker
Hookmaker Nov 12 '15
Brug sokker i stedet, de virker kanon....;-)
http://carxtra.dk/product/autosock-695-2923/
jens2
jens2 Nov 12 '15

Hej Hooker

Der er ikke meget brugeroplysning på den side, Bruges Sokken kun når man er kørt fast? eller kan men bruge dem op af bjerget også? alt andet lige må de være væsentlig mere behagelige at køre med.

PeterE
PeterE Nov 13 '15
Sokkerne er fantastiske og nemme at sætte på, brugte dem i Geilo sidste vinter. De bliver meget slidt på asfalt og grus, så brug dem kun på is og sne.
Hookmaker
Hookmaker Nov 13 '15

Nej du kører med dem hele tiden (på sne). Jeg købte et sæt til min lejebil i Andorra for 3 år siden og kørte med dem hele ugen inkl. 3 dage med en svær snestorm. De tåler ikke asfaltkørsel, så en ten tager man dem af og gemmer dem eller som jeg (da de ikke passede på min bil derhjemme) kørte dem af på motorvejens asfalt, de blev flået af efter 2-3 min kørsel med 120...;-) 

RobertJ
RobertJ Nov 13 '15

Ummidelbart er der ikke belæg for at 'sokker' er bedre i sneføre end gode vinterdæk.
Tværtimod ville jeg sige. Der er lavet nogle få studier på det, dog noget usikre kilder.

Men kører man en lejebil på helårsdæk, er sokker nok det rigtige valg.

Da fordækkene fylder det meste af inderskærmen, og i nogle få tilfælde skraber på ville jeg holde mig til anbefalingen om ikke at bruge kæder fortil. Ellers er der gode chancer for at rive inderskærm istykker.

- R

PeterE
PeterE Nov 13 '15

Robert, der er måske ikke belæg for ret meget her i livet - praktisk erfaring kommer derimod her: Jeg forsøgte på high-end vinterdæk at køre de sidste 150 meter op i terrænet i Geilo og der lykkedes ikke, med snowsock (dem fra Alaska) kørte jeg op uden problemer. Se evt billedet at min VW...

Ville jeg kunne køre helt derop i min nye 85D på de vinterhjul som Tesla sætter på om ca 1 time? Måske :) (og jeg tager nu stadigvæk snowsocks med)

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Nov 13 '15
Hookmaker
Hookmaker Nov 13 '15

@robertj, det vil jeg vove at påstå er noget vås. jeg har kørt med begge i samme føre og der er kæmpe forskel. desuden er der den forskel at du mange stedder vil være forment adgang selv med vinterdæk, hvor du ville få lov til at køre med sok/kæde, det gælder både i NORGE  og i alpelandene.

BlackPanther
BlackPanther Nov 13 '15

RobertJ  +1  (enig)
--------

og så et lille indspark :-)

Jeg fatter ikke folk der har en Tesla til 600.00 - 1.1 mill som vil spare 3-5.000 kr på kvalitets vinterdæk!! 

PeterE
PeterE Nov 13 '15
BlackP, enig - det er der da forhåbentlig heller ingen som gør :)
RobertJ
RobertJ Nov 13 '15

@Hookmaker - stor respekt for din fine realitetssans og dine mange fornuftige råd givet gennem tiden, men her kommer de første to google resultater på snowsocks:

Og ud fra et teknisk synspunkt, det må siges at friktion og emotion ingen fællesnævner har.
En snowsock godt nok belagt med friktionsbelægning men det slår ikke et godt vinterdæk med rigeligt profil.

- R
Hookmaker
Hookmaker Nov 13 '15
Robert, jamen en test på Google kan jeg ikke hamle op med...;-), men det er dog stadig et faktum at du i Norge og i Alperne IKKE får lov til at køre visse steder på vinterdæk alene. Her er sokkerne et must, for de er så meget lettere at montere end kæder.
Mikael
Mikael Nov 13 '15

@Hookmaker. Lige et afklarende spørgsmål... Det faktum at der er nogle steder hvor man ikke må køre på vinterdæk alene i Norge. Hvor står det? Er af opfattelsen at kravet er lidt blødt formuleret ala "vejgrebet skal være tilstrækkeligt..." og at det fortolkes som at vinterdæk med mere end 3 mm mønster skulle være nok til at køre alle steder (medmindre vognen vejer mere end 3500 kg hvor det er et krav at medbringe snekæder).

Det er ikke fordi jeg ønsker en diskussion om hvorvidt det er kvikt ikke at medbring snekæder, udelukkende afklarende da jeg ofte kører i Norge og gerne vil overholde reglerne...

PeterE
PeterE Nov 14 '15
Her er et god bud på reglerne: http://www.fdm.dk/...-vinterdaek-udlandet

Og hvor om alting er, så ved jeg ikke hvad en bremsetest giver mig. Når man skal kravle de sidste 200 eller 800 meter op i terrænet så handler det om at få kæder, snowsock eller lign hurtigt på og etablere tilpads meget friktion og nogenlunde styring. På min nye 85D med de originale Pirelli vinterdæk bliver det måske en smal sag. Men jeg vil any day tager snowsock med - til det sidste stykke. Og ja, de 200 km snekørsel fra Oslo og op til Geilo klares kun på gode vinterdæk, når vi nu holder os fra pigdæk...
Hookmaker
Hookmaker Nov 14 '15

@Mikael, jeg har set skiltning i Norge med "Kjeting Påbudt", men om det jkun gælder 3500 kg's reglen er jeg i tvivl om. Mht. Alperne/Pyrenæerne, er jeg selv blevet gennet ind til siden både i Østrig og Andorra af politiet med bud om at få sat kæder/sokker på for at kunne fortsætte. Ellers var det 180 grader rundt...;-)

RobertJ
RobertJ Nov 14 '15
@hookmaker Kan du bringe en reference, der tydeligt forklare at en snowsock kan sidestilles med kæder, i en zone hvor kæder er påkrævet?
Hookmaker
Hookmaker Nov 14 '15
Robert, desværre, blot har jeg som sagt både i Østrig og Andorra stået i en politikontrol og skiftet til sokker i en kø af biler der skiftede til kæder/sokker og fået lov til at køre videre, hvor dem der ikke kunne skifte måtte vende om. Det ene sted var på vej mod livigno, og det andet umiddelbart udenfor Andorra la Vella. Og så er der vist ikke mere kød på den her historie, vælg selv, men sokkerne er meget nemmere at have med at gøre og har fungeret perfekt for mig.
Comeback
Comeback Nov 15 '15

@Hookmaker har du 2 sæt på eller kun på de trækkende hjul :) med en PD skal der vel på alle 4

Sider: 1 2 »