Loading...
dk

Solceller og Tesla ladning | Tesla Forum

koldby
koldby Nov 6 '15

Jeg har søgt i forum efter svar på mine overvejelser, men synes ikke at have fundet de rigtige svar:

For det første. Hvorfor har Tesla ikke lavet en muglighed for at bruge Model S batteriet som en powerwall, så man kan lade direkte (DC) fra et solcelleanlæg?

Det andet spørgsmål er, når det nu ikke kan lade sig gøre, er der så en god løsning med en IKKE nettilsluttet inverter i forbindelse med solceller dedikeret til opladning af Teslaen?

Det skal her bemærkes, at jeg har et 10Kw nettilsluttet solcelle anlæg (inverteren begrænset til max 6Kw peak) efter den gamle netto afregning og at jeg som regel har Teslaen ståenede i garagen om dagen, så jeg kan udnytte solenergien fra et nyt solcelleanlæg på garagen, som kun skal forsyne Teslaen.

Evt. henvisning til et firma som kan levere akkurat sådan et anlæg , vil blive højt værdsat...!

KimT
KimT Nov 6 '15

Du kan jo starte med at kikke på dette tilbud : http://teslaforum.dk/forum/topic/solcelleanl%C3%A6g-til-powerwall-garantipris

Her vil du nok kunne få svar på en del af dine spørgsmål, ellers tag direkte kontakt.

DeaconWP
DeaconWP Nov 6 '15

For det første: En Tesla som Powerwall kan misbruges.

Den kan lades op fra dine solceller, og så aflades gennem en inverter til dit hus, hvis du ikke skal bruge strømmen til kørsel. Rigtig smart.

Den kan lades op på en Supercharger, og så aflades gennem en inverter til dit hus, hvis du ikke skal bruge strømmen til kørsel. Rigtig smart.

Bare ikke smart for Tesla Motors, som så vil komme til at betale for 60 % af alle Tesla  ejeres hjemme strøm forbrug, da det vil være oplade/aflade mulighed 2, som de vil bruge.

Mit gæt er, at du aldrig vil få denne mulighed.

For det andet: Hvis du kan finde en inverter, der kan levere en jævn frekvens uden at være koblet til nettet, er du kommet langt. Uden en jævn frekvens, og spænding, kan Teslaen ikke lade. En sådan inverter, som du sagtens kan koble på den samme DC forsyning, der kommer fra dine solceller, vil heller ikke kunne levere et konstant strøm output, uden at "spilde" det solenergi der er til overs, når inverteren er sat til at give det, som Teslaen skal lade med. Med mindre den kan kommunikere med den anden inverter, som så sender resten at DC solenergien ud på nettet i dit hus, så vil du miste indstrålet energi.

Kan en sådan inverter en gang i fremtiden kommunikere med Teslaen, så Teslaen afstemmer ladestrømmen med det der i øjeblikket er til rådighed, så kan det lade sig gøre at lade bilen op direkte uden net tilslutning.

Men den teknologi findes ikke.

Okkels
Okkels Nov 6 '15
Inverteren findes. Det kunne f.eks. være en SMA Sunny Island, men der findes mange andre.

http://www.sma.de/...YBRID-AEN121410W.pdf
DeaconWP
DeaconWP Nov 6 '15

Pprøv at snakke med Proinstruments, Henrik Qvist.

www.pro-instruments.dk

De har et system, der kan styre den strøm, som solcellerne producere "lige nu" til  at matche det øjeblikkelige forbrug, og resten sendes på batteri (som Powerwall, men anden type). Og er der så fuldt batteri, sendes resten på nettet.

Bruger du så mere om dagen, (du starter ladning remote) så bruger den også energien i batteriet, så du ikke bruger strøm fra nettet, så længe din inverter kan levere nok fra solcellerne og batteriet i kombination.

Der er en anden bruger der har et sådant system, omend det har drillet lidt, sidst jeg snakkede med ham.

DeaconWP
DeaconWP Nov 6 '15

Da du har et stort solcelle anlæg på 10 kW,  skal du nok bruge mere end en enkelt Delta Solivia 3,0.

Men det bliver nok ikke et stand alone anlæg.

Men spørg selv videre der.

Okkels
Okkels Nov 6 '15
Hvis man har et nettilsluttet anlæg på den gamle nettomålerordning, må man ikke nettilslutte mere solcelleeffekt.
koldby
koldby Nov 8 '15
Citat fra Okkels Hvis man har et nettilsluttet anlæg på den gamle nettomålerordning, må man ikke nettilslutte mere solcelleeffekt.

Præcist!!!

Det er det mange af de svarende åbenbart IKKE ved.

Al den snak om at bruge resten af strømmen i huset osv. er ikke aktuelt for mig.

Mine to spørgsmål var:

1.  Hvorfor kan man ikke lade Teslaen direkte fra DC spændingen fra solpaneler, når man nu kan gøre det i en Tesla Power Wall som indeholder de samme batterier? 

2. Findes der en IKKE nettilsluttet inverter som kan klare problemet med at sørge for tilstrækkelig kvalitet på strøm/spænding/frekvens så Teslaen kan acceptere den. Herunder problemet med , at Tesla en, hvis der ikke leveres nok strøm fra laderen (der går en sky for solen), skruer ned for ladestrømmen og kun langsomt skruer op igen ( nu er skyen væk!)...

Løsningen med en solceller/powerwall/inverter forekommer mig at blive alt for dyr.

koldby
koldby Nov 8 '15
Citat fra DeaconWP

For det første: En Tesla som Powerwall kan misbruges.

Den kan lades op fra dine solceller, og så aflades gennem en inverter til dit hus, hvis du ikke skal bruge strømmen til kørsel. Rigtig smart.

Den kan lades op på en Supercharger, og så aflades gennem en inverter til dit hus, hvis du ikke skal bruge strømmen til kørsel. Rigtig smart.

Bare ikke smart for Tesla Motors, som så vil komme til at betale for 60 % af alle Tesla  ejeres hjemme strøm forbrug, da det vil være oplade/aflade mulighed 2, som de vil bruge.

Mit gæt er, at du aldrig vil få denne mulighed.

For det andet: Hvis du kan finde en inverter, der kan levere en jævn frekvens uden at være koblet til nettet, er du kommet langt. Uden en jævn frekvens, og spænding, kan Teslaen ikke lade. En sådan inverter, som du sagtens kan koble på den samme DC forsyning, der kommer fra dine solceller, vil heller ikke kunne levere et konstant strøm output, uden at "spilde" det solenergi der er til overs, når inverteren er sat til at give det, som Teslaen skal lade med. Med mindre den kan kommunikere med den anden inverter, som så sender resten at DC solenergien ud på nettet i dit hus, så vil du miste indstrålet energi.

Kan en sådan inverter en gang i fremtiden kommunikere med Teslaen, så Teslaen afstemmer ladestrømmen med det der i øjeblikket er til rådighed, så kan det lade sig gøre at lade bilen op direkte uden net tilslutning.

Men den teknologi findes ikke.

Rigtig godt svar!

Jeg tror nu ikke det med misbruget af Teslaen som  en Powerwall kan betegnes som misbrug? Det er jo præcist det en Powerwall gør!

Situatuionen med at man bruger en supercharger til at lade Teslaen og så køre hjem og aflade til brug i huset , er vist også kun af akademisk interesse! Prøv at regne din timeløn ud på først at køre til supercharger (bruger en del af det du har tænkt dig at få på SC stationen) den tid det tager at lade og tiden og forbruget når du skla hjem igen. Og så har du en tom Tesla , så du må afsted igen!

Det sidste er nok det alvorligste problem, fordi hvis Teslaen ikke kan kommunikere med solcelleanlægget, bliver det hele alt for ueffektivt. Man kan stadigvæk ikke i mit tilfælde sende noget som helst til nettet i huset pga. nettoordningen. Ellers God poiente.

CanEl
CanEl Feb 27 '16
der er måske en alternativ løsning som jeg selv har overvejet.

1. eftersom du har et stort PV i forhold til inverter, har du ubrugt effekt midt på dagen.

dette kunne med det rette udstyr sendes til bilen. det er jo alligevel spildt.

2. det kunne måske være et extra PV der var off grid, tilsluttet via powerwall til bilen og måske andet ikke net tilsluttet udstyr. dette er selvfølgelig en dyrere løsning. dette burde være lovligt da det netop ikke er net tilsluttet.

DavidS90D
DavidS90D Feb 27 '16
Hvis du er på den gamle solcelleordning (2012) er produktionen ikke spildt men kørt på nettet efter en 1:1 aftale....så længe det varer.

Har du en ny ordning er det heller ikke spildt. Der er bare nogle andre der får glæde af din solcellestrøm.

Men har du et ø-drift anlæg skal du bruge det hele selv, nu og her.

Du behøver dog ikke en Tesla Powerwall. Bilen har jo selv et batteri. Det kræver så at du holder hjemme når solen skinner. Og det kræver også noget elektronik.

Hvis du først skal oplade Powerwall (eller et andet batteri) og derefter oplade bilen får du en dårlig samlet virkningsgrad. Det kræver også en Powerwall på 20-50 kWh for at aftage hele produktionen fra et gns. privat solcelleanlæg på en sommerdag. 

Det er 3-7 Powerwalls á mindst 25.000kr pr stk. Det hænger ikke sammen.

Det bedste ville være billig strøm (totalpris) om natten.

Klaus_
Klaus_ Feb 27 '16
@DavidS90D, selv dem på den gamle 2012 nettomåler-ordning, kommer til at betale en pris for hver gang strømmens sendes omkring elnettet, hvis man ikke får den brugt indenfor samme time. Det er ikke lige så dårlige vilkår som ordningen efter 2012, men den bliver desværre ikke ved med at være 1:1. Derudover kommer der også ekstra abonnement på til ens udbyder, fordi man åbenbart kræver mere administration når man har solceller, ekstra cirka 500 kr om året (men det varierer fra selskab til selskab).
CanEl
CanEl Feb 27 '16
1. spild

det er fordi PV efekten er på 10 kw, og inverter er begrænset til 6 kw, at der er spild midt på dagen. efektkurven ligner en pukkel med flad top. i teorien kunne det overføres som dc til dc, men det er svært at få bilen til at modtage det uden den rette kommunikation. ved dc ladning på bilen ligger ladekontrollen externt, og snakker med den.

2.ødrift

jeg mente et ø drift PV som extra udover det på nettoordningen, som der blev spurgt om.

3. virkningsgrad

jeg er enig i at det ikke er rentabelt, men det er stadig muligt.

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Feb 27 '16
DavidS90D
DavidS90D Feb 28 '16
@Klaus. Korrekt. Men selve udgangspunktet var tænkt som 1:1 ordning.

Men vi lever jo i Danmark så der kommer lidt ekstra på:

Transmissionsdifferenstillæg, administrationsgebyr, abonnementer, øvrige afgifter og moms på det hele !

Underligt jeg som producent ikke bliver betalt for at aflaste hovedforsyningen til lokalområdet. Men sådan virker det naturligvis ikke. Det hele skal jo løbe rundt.

@canel. Jeg har selv 20% ekstra PV effekt, men min erfaring er at det yderst sjældent smider 20% væk, måske få timer på årsbasis. Du har så noget mere (67%) ekstra.

Jeg mener bare ikke du lovligt må "stjæle" overproduktionen før inverteren ?

Men med et ø-anlæg vil man komme udenom alle regler og folk med ondt i r.ven.

Du skal bare finde den lille sorte boks der fortæller bilen hvornår og hvor meget den skal lade.

koldby
koldby Feb 28 '16
Egentlig bragte jeg det med mit eksisterende solcelle anlæg efter netto ordningen på banen, for at forklare, hvorfor jeg ikke bare kan have en nettilsluttet Inverter , som kan lade Teslaen.

Mine oprindelige spørgsmål er stadig:

1: Hvorfor har Tesla ikke lavet en DC lader som kan bruges til at lade Model S batterierne direkte fra solceller, ligesom man gør i Powerwall?

2: Findes der en Off Grid inverter, der laver trefaset strøm af en sådan kvalitet, at Model S vil acceptere det? Og i givet fald: Hva´koooster 'en?

CanEl
CanEl Feb 28 '16
@koldby

hvor mange kw inverter snakker vi om? hvor stor PV kw, har du tænkt på?

jeg har selv et lignende anlæg, og har tænkt på flere forbedringer inden for loven.

hvis fx en powerwall ell.lign. monteres før inverter, burde den levere det til nettet om aftenen, som blev gemt til middag. 

da dette kun gemmer spids effekt, burde et lille anlæg klare det. 

dette burde være lovligt, da begrænsningen stadig er 6kw, men jeg har ikke spurgt. 

jeg har selv overvejet at hæle dc direkte i bilen, men fundet det besværligt. 

det var nemmere med den anden bil, som bare skulle have 230v. ingen kontrol.

en cademo lader med dc. men du skal stadig have en cademo regulator for at hælde strømmen i bilen. 

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Feb 28 '16
koldby
koldby Feb 29 '16
@canel

Jeg tror ikke man får lov til at sætte en powerwall op før inverteren på et anlæg der kører efter netto orndingen, slet ikke hvis der , som i mit tilfælde, er tale om solceller på ialt 10 Kw.

Hvor stor? Kommer meget an på prisen. Spørgsmålet er om der findes invertere som kan lave 400V i en sådan kvalitet at Model S (eller cademo laderen) kan acceptere det. Jeg ved ikke hvilke krav cademo laderen stiller til vekselstrømmen, men Model S er i hvert tilfælde temmelig kræsen.

Ideen med DC ladning direkte fra solpanelerne er jo at undgå to gange omformning (DC-AC-DC)med deraf følgende tab.

For mig er det nu blevet uaktuelt, da Tesla lige har stillet en Supercharger op i Slagelse ca. 20 Km væk ;-))

DavidS90D
DavidS90D Feb 29 '16
20 km fra SuC til bopæl...det tager ikke mange minutter at lade de 4-5 kWh :-)
Raymond
Raymond Feb 29 '16

Koldby: Det må du helt sikkert og det er her PowerWallen (eller andre batterier!) sættes på et solcelleanlæg. Du har jo netop udnyttet loven, for den sagde ikke at man max. måtte sætte 6kWp anlæg på nettet, som mange først forstod loven - det var efter inverteren, der max måtte være 6kWp og derfor må du gerne have lige så meget du vil have før inverteren(eller i inverteren) inkl. batterier.

Du kan på PowerWall website se, hvor den forbindes: https://www.teslamotors.com/da_DK/powerwall?redirect=no

Og det er nok nødvendigt med en ny inverter: Alle Powerwall installationer kræver en kompatibel omformer. For at maksimere solcelleenergi er en måler også installeret til at måle solecelleproduktion og hjemmets energiforbrug.

Forummets indlæg er redigeret af Raymond Feb 29 '16
Johannelund
Johannelund Feb 29 '16
Solceller på nettoordningen, hvis man må sætte et batteri op før inverteren, må man så også tilslutte flere solcellepaneler til de eksisterende invertere, dvs tune anlægget noget mere
Sider: 1 2 »