Loading...
dk

Klimaindstillinger, AC on/off - AUTO | Tesla Forum

NT_nofuel
NT_nofuel Nov 6 '15

Hvad vil være smartest i de her kolde måneder, bør man sætte AC til auto eller off? Mine ruder dugger ikke, men vil AC kompressoren sluge mere strøm end varmetingesten? 

Kan man overhovedet se en forskel i forbruget ved at justere på disse små parametre? eller skal man bare sætte alt til auto? 

Klaus_
Klaus_ Nov 6 '15

Indtil videre kører jeg på auto. Jeg har en teori om at brødristeren sluger mere strøm end varmepumpen gør, men det vil være rart at få det bekræftet af nogen der enten er kyndige eller har testet det.

Werge
Werge Nov 6 '15

Der er ingen grund til at fryse i verdens fedeste bil.

Varm altid bilen op til 22 grader med APP'en inden du køre. Brug sæde varme og A/C så der er behageligt for alle i bilen, og nyd så turen.

Skulle du en sjældet gang skulle køre så langt at du gerne vil spare lidt på forbruget, så sænk farten 5 km/t, og nyd den behagelige temp. i bilen.

Hilbert
Hilbert Nov 6 '15

Enig med Werge. Prioriter komforten.

A/C koster normalt mere energi end elvarmelegeme når udetemperaturen kommer under 0 °C, men med indstilling på AUTO BURDE Tesla jo tage højde for dette og selv skifte til det optimale - men om de har tænkt på dette ved jeg ikke.

Jeg har ofte problemer med koldt træk på ben/knæer, og føler at det bedst undgås ved valg af luft til gulvet, men dette giver så ofte problemer med dug.

Hører gerne om andres erfaringer vedr. dette og hvordan det bedst løses.

RobertJ
RobertJ Nov 6 '15

For et elvarme legeme er COP altid 1:1 da 'næsten' alt effekt bliver afsat som varme.
Tror en elektriker med el-effekt viden er mere kvalificeret end mig til at svare på ovenstående 'næsten'.
Men forventer >0,995:1.

@Hilbert, du taler her om at COP - Coefficient of Performance for en varmepumpe ryger under 1, når udetemperaturen er under 0. Det har jeg aldrig hørt om. Hvis Tesla har valgt nogenlunde rigtigt dimensioneret varmepumpe vil COP aldrig gå under 2:1. Altså dobbelt så meget varme ud som el-effekt ind. Normalen er idag 4:1, nogle vil endda oplyse dig 5:1 men æd lige et gram salt til den da det er tæt på den teoretisk mulige grænse.

Spørgsmålet om brug af AC On/Off er vel om tomgangseffekten på varmepumpen, når udetemperaturen nærmer sig set-temperaturen, er højere end bare at fise den igennem brødristeren.
Tomgangseffekt er her afhængig af valg af kølemiddel, hvilket er rimelig standard idag. (R134a)
Og hvilke tryk pumpen oparbejder / opretholder ved lavt forbrug.

- R

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Nov 6 '15
DavidS90D
DavidS90D Nov 6 '15

Kan nogen med 100% indsigt i Tesla´s varmesystem afklare om der er monteret en varmepumpe til opvarmning af kabine og batteri ?? 

(Det er det system VW eGolf og BMW i3 uden REX benytter.)

Der sidder en kølekompressor til nedkøling af kabinen når det er varmt udenfor. Til opvarmning mener jeg kun spildvarme fra "drive units" og batteriet benyttes. Ekstra varme kommer fra et elektrisk varmelegeme i luftkanalen. Ekstra opvarmning af batteri er fra en elektrisk "dypkoger" i kølevandskredsen.

http://craigfroehle.com/posted/models_system_status.png