Loading...
dk

Kommende Tesla ejer, ca 1 1/2 uge - har spørgsmål jeg håber noge gider at svare på:-) | Tesla Forum

Gravko
Gravko Nov 8 '15

Som kommende ny Tesla S ejer har jeg nogle spørgsmål - omend de kan virke lav praktiske, men håber nogen af jer kan svare på dem da jeg ikke har haft elbil/Tesla før n  (vil gøre mig ret glad for svar:-), og de kan virke lav praktiske, men jeg har jo ikke haft el/Tesla bil før nu:

 

-  Tesla stander ved Bredegade som jo er et parkeringshus, ved godt at ladning er gratis, men hvad med parkering i huset, er den også gratis?

 

- Parkering generelt i byerne, er de gratis når det er elbil pladser?

 

- Er en Tesla 70 med fuld opladning forstået på den måde at der er tale om en fuld kapacitet med 70 Kw? Dvs. at den med fuld opladning indeholder 70Kw og kan beregnes på elbasis der efter pr kw som jo er ca 2 kr.?

 

- Dobbeltlader: Hvornår bruger man denne? Kan man stadig lade på superchargers uden denne dobbeltlader? Eller er det kun ment til hjemmebrug?

 

- Servicepakke: som jeg ser det er det unødvendigt på en Tesla da der kun er tale om få og meget billige slid dele som ikke normalt løber op i de 4500 kr om året? Tesla meddeler mig at der ikke er tale om en garanti foringelse som på andre biler hvis ikke man indgår denne, er det også jeres opfattelse/mening?

 

- Hvordan lader man billigst hjemme, er det ved:

  1. "gratis" strøm om natten som dog er begrænset til 15.000 kw om året via "modstrøm"?
  2. normalt strøm kabel uden særlig aftale fra elselskab
  3. ladestander fra fx Clever?

 

- Hvordan klare i afregning med jeres virksomhed hvis de normalt giver et brændstofskort i bliver beskattet for, og nu skal godtgøres for el?

 

- hvilke større problemer har i haft med jeres Tesla S, og hvordan var i dækket garantimæssigt. Ser desværre You ´tube videoer hvor brugerne står med en Tesla der blot får meddelelsen om ikke at kan køre og der skal tilkaldes service bil. 

 

- Tesla træf, findes dette, og hvornår? Vil være fint at mødes og dele erfaringer:-)

Undskyld de mange spørgsmål:-)

kajakaj
kajakaj Nov 8 '15
Jeg kan svare på enkelte af spørgsmålene. Vi har valgt nettopower som leverandør. Modstrøm kan ikke betale sig for os. Supercharger lader dc strøm direkte på batteriet uden om enkelt/dobbelt lader som kun bruges ved ac-ladning via det mobile ladekabel eller fra Ladestandere. Chademo Ladestandere lader også dc direkte. Kræver Chademo adapter. Øvrige Ladestandere anvender oftest type 2 stik så man skal selv have type 2 kabel med til disse. Clever og andre leverandører er temmelig dyre med strømmen så vi lader kun hjemme og på supercharger. Vi har tegnet service aftale og føler os trygge ved det.
kajakaj
kajakaj Nov 8 '15
Vi fik bilen i marts 14 og har nu kørt 39000 km problemfrit.
MS
MS Nov 8 '15
Der ikke gratis parkering på plader forbeholdt el-biler, så der skal betales normal parkeringstakst. Det samme gælder P-husene. Og man skal kun bruge disse pladser, hvis man har behov for at lade. Husk at der er mange små el-biler, der er langt mere afhængige af disse ladepunkter end en Tesla med stort batteri.
Morten
KimT
KimT Nov 8 '15

For at kopiere mit svar fra den anden tråd du havde stillet dit spørgsmål i :

Reglerne er faktisk at loven ikke tillader at tilbyde gratis parkeringsplads til elbiler. Så man skal faktisk stadig betale for parkering selv om man holder på en ladeplads til elbiler. Og lad nu være med bare at parkere bilen på sådanne pladser uden at lade. Det er bilister der kun har små batterier som ikke er så priviligeret at kunne lade gratis (og hurtig) hos SuC.

En Tesla operer bedst i området fra 7%-90%, samt at en del af batteriet er "reserveret" til reserve, og el koster vel ca. kr 2,30.

Søg i forum'et efter modstrøm. De har ikke styr på noget som helst, og man skal flytte mere en bare ladning af en Tesla for at det kan løbe rundt. Og de aftaler man læser om med ca kr. 1 retur udløber alle til nytår.

Gravko
Gravko Nov 8 '15

Tusind tak for svar alle, er der flere bud på mine spørgsmål er andre også meget velkommen:-)

 

sjensen
sjensen Nov 8 '15

@gravko. Du spørger om dobbeltlader.

Den bruger man typisk "på farten" hvis man møder en 32A (22 kW) lademulighed. Det kan f.eks. være Clever standere eller visse af e-on's standere. Givet at disse ofte kræver betaling (især i Danmark), så er superchargers selvfølgelig første prioritet, men behovet kan jo opstå. Jeg har selv brugt det omkring 10 gange på ferie-ture.

Med en 32A mobil ladeboks kan man også lade med 22 kW fra 32A industri-stik hvis man har adgang til det et eller andet sted.

Dobbeltlader er AC ladning og superchargers er DC ladning, så dobbeltlader har ingen betydning for opladning på superchargers.

32A på alle tre faser vil udfordre mange private el-installationer. Desuden har man jo typisk god tid til at lade hjemme, så for de aller fleste er 16A (11 kW) fint hjemme.

En CHAdeMo adapter (DC) kan være et godt alternativ til dobbeltlader. Det er væsentligt billigere og lader med 40-50 kW, men omvendt er der flere 32A type 2 ladestandere end der er CHAdeMO ladestandere.

 

Forummets indlæg er redigeret af sjensen Nov 8 '15
Niels
Niels Nov 8 '15

som supplement.

3 fase 16 amp (rødt cee stik) er garanti for fuldt batteri næst morgen. Så hvis det handler om fuld tank næste dag er det tilstrækkeligt.

mht. Refusion fra arbejdsgiver som tidligere har udleveret benzin kort. Så er en løsning muligvis en stander fra clever. Den har sin egen måler og kan mig bekendt bestilles til at køre uden om din måler. - firma kan sålede modtage regning dirrekte fra clever. Helt på samme måde som benzin kortet. Prøv at høre dem om muligheder (går ud fra du ikke er bekymret om kw prisen hvis firma betaler).

alle problemer relateret til motor/batteri stop fikses af tesla uden de store problemer og jeg har kun hørt om u.b. Min egen key forb havde svagt batteri, hvilket resulterede i 2 nye nøgler kvit og frit. De havde nok kunne nøjes med at skifte batteri. Tror ikke audi eller andre havde gjort det ub.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Nov 8 '15