Loading...
dk

hvad er den optimale hastighed sydpå? | Tesla Forum

jens2
jens2 Nov 12 '15

Jeg kørte en skøn tur til Hannover i går i min Tesla. Jeg kørte fra Århus kl 6 og var fremme kl 12. Min kollega kørte samtidig i hans diesel bil og var fremme 5 min før. Jeg kørte mellem 120 til 180 km/t,  men hvis man kun kører 85 km/t kan man stort set køre derned med et energiforbrug på 135kw.  Det er naturligvis kedeligt, men ville gerne høre om der nogen som har erfaringer med hvilken hastighed man kommer hurtigst frem med?

fmm1000
fmm1000 Nov 12 '15
Som du gjorde. Fuld spade mellem SC og så komme ind med så lidt strøm som muligt.

Tesla Bjørn har lavet et forsøg hermed.

Google dig frem til den.
Niels
Niels Nov 12 '15
normalt skal man afpasse hastighed så man kan ankommer til den sc længest væk på routen med en ladestand nær 0.<br />
hvilken hastighed som er optimalt afhænger 100% af routen og ønsket om ladestand ved ankomst. - skal bilen være fuld, halvtom eller må den være tom. hastighed mellem sc afhænger også af afstand mellem dem, afhængig af afstand er der en optimal hastighed i forhold til ladetiden ved næste stop.

typiske vil du kunne vælge mellem at køre hurtigt (150 km/t) og stoppe på næste sc, eller køre langsomt 100 km/t og derved springe 1 eller 2 sc over. det sidste vil mig bekendt give den højeste march hastighed. evt hvis man ligger sig bag en 'langsom, bil ved 110 km/t og der ved stadig bruger energi som om man kørte 90.<br />
generelt skal man helst tilpasse hastighed så man ankommer med få % tilbage, da dette giver højeste lade hastighed. hvis du nærmer dig en sc på din route og kan se på trip planner at du ankommer med +10%, så sæt farten op.
Forummets indlæg er redigeret af Niels Nov 12 '15
TeslaFreak
TeslaFreak Nov 12 '15

Mener at jeg hørte Tesla Bjørn sige at hans udregning var omkring 160 km/t. Det er bedst altid at ramme med 0% og så ind og lade, men det tror jeg ikke jeg har is nok i maven til.

Hookmaker
Hookmaker Nov 12 '15
Det er supernemt. Hvis du er færdig med at lade på SuC 1 og sætter naiv mod SuC 2 og kører så holder du øje med din trip skærm. Hvis sluttallet ved SuC 2 (i procent) falder/stiger så sænker/hæver du farten og kører derefter. Afhængig af slut tallet i % ( feks. 7%) så giver du den fuld gas de sidste 40-50 km frem mod SuC så du rammer ned på 0% ved ankomst. Du lader nemlig hurtigst med 0 % på batteriet...;-)
Maho
Maho Nov 12 '15
Enig med Hookmaker. Da jeg kørte til Østrig kørte jeg konservativt og ladede til højt niveau og sprang en SuC over når jeg kunne. Tidsforbrug 19 timer. Hjem brugte jeg flg. Formel: afstand til SuC/200*280. Så var der 150 km til næste SuC blev regnestykket 150/200*280 = 210 km på typical. Dermed havde jeg "fri hastighed" fx 160 km/t og tog alle SuC på vej hjem. Tidsforbrug blev her 16,5 timer. SÅ: kør stærkt-lad stærkt....
DeaconWP
DeaconWP Nov 12 '15

Maho. Jeg kunne godt bruge nogle benævnelser på de talt du bruger. Hvorfor ganger og dividerer du med de tal?

jens2
jens2 Nov 12 '15

Mange tak for at i deler jeres erfaringer, skønt at se men bare skal træde sømmet i bund. Det er også klart det sjoveste.

Niels
Niels Nov 12 '15
problemet med ovenstående med at sætte hastid så det passer med 0 ved ankomst, er at man stadig skal tage stilling til hvor længe man lader.... formel for optimal hastighed indeholder også ladetiden.
kan det betale sig at blive 10 min. mere på sc og så køre lidt hurtigere...eller skal man forlade sc lidt før og blot køre langsommere... det tager ovenstående ikke højde for.
griffel
griffel Nov 12 '15
Lader den ikke kun hurtigt i det område hvor batteriet er tommest, bliver det ikke langsommere jo mere du får ladet op...? Eller er det sådan, at den lader hurtigere hele vejen op hvis den starter med at lade hurtigt? Man skulle mene at det går langsommere og langsommere jo mere saft der er kommet på batteriet
Niels
Niels Nov 12 '15
mener der er fuld skrue ind til 50% og pæn fart helt op til 70%
Maho
Maho Nov 12 '15
DeaconWP: formlen var for at regne ud hvor meget min typical skulle op på under opladning inden jeg kørte til den næste. Ved at regne således passede det med bilens forbrug (280 w/km) ved "fuld gas". Så lad hurtigt til det nødvendige for at nå til næste SuC og så fuld gas (altså ca 160 km/t ikke 200:) og land med tættest muligt på 0 km :-)
Forummets indlæg er redigeret af Maho Nov 12 '15
Raymond
Raymond Nov 12 '15

Sæt ladning i din bil til km/t, når ladehastigheden nærmere sig den hastighed, du forventer som min at køre, så stop.

Forummets indlæg er redigeret af Raymond Nov 12 '15
Maho
Maho Nov 12 '15
What Raymond?? Forklar forklar (eksempel :-)
Flemming
Flemming Nov 12 '15
Vi har jo alle vores egen mening om hvad der er mest optimalt, hvilket jeg også har efter over
15000 km kørsel i udlandet.
Som eks starter jeg med 100 % opladning ( Hillerød ) og første stop er Rødekro med ca 30-50 km tilbage. Vælger næste SC på kortet som er Busdorf og ser at der er 100 km og hertil tillægger jeg 30 % dvs. 130 km + lidt i reserve. ( ca 15 min ) Kan så køre med en hastighed på
130 til 140 km i timen til Busdorf. SC ved Hamborg kan det ikke betale sig af bruge så min næste SC er Bad Fallingbostel 180 km + 30 % dvs. Ca 25 min ladetid. Ved Bad Fallingsted
Er det frokosttid og inden vi er færdig med frokosten er der som regel igen over 300 km
På batteriet så vi igen kan springe en SC over. Og herefter har vi som regel fundet et hotel
På hjemmesiden Supercharge-me.de som tilbyder ladning og er klar til næste dag.

Raymond
Raymond Nov 12 '15

Du kan vælge energi(kW) eller distance i controls, settings - vælg distance, så viser den ladehastighed i km/t - med tomt batteri viser den 6-700km/t, når den er nede på 150km/t, så er det tid at komme af sted.

T3S7A
T3S7A Nov 12 '15

Så holder du jo der for evigt Raymond. 

Hookmaker
Hookmaker Nov 12 '15
@Maho, tjek! Jeg bruger Mahos regnestykke til AL min kørsel!
griffel
griffel Nov 12 '15

@Maho

Din formel er smart, og hvis man ikke kører så hurtigt kan man jo bare indsætte f.eks. 250 i stedet for 280 :-)

Sådan en har jeg lige manglet. Fed tråd! :-)

KimT
KimT Nov 13 '15

Den her skulle vist gælde for alle modeller

Sider: 1 2 3 »