Loading...
dk

hvad er den optimale hastighed sydpå? | Tesla Forum

hjolund
hjolund Nov 13 '15

Det er i naturvidenskabelige kredse en ære at få opkaldt en formel efter sig. Hermed "Mahos formel". Stort!

Den kan jo også bare skrives som: Ladeniveau = "Afstand til SUC"*1,4.

Og dermed skal man bare lægge 40% til "Afstand til SUC" for at få sit Ladeniveau.

Asger
Asger Nov 14 '15

Jeg spekulerer på om de kun er mig, som har en en anelse højere energiforbrug på motorvejen medmindre, der er massivt vejarbejde og andre forhindringer. (Tyske motorveje selvfølgelig). Ved stille og rolig motorvejskørsel med fartpilot kan min uden problem forbruge 350 wh/km og så kommer Mahos formel til at se sådan ud.

Ladeniveau="Afstand til SUC"*1,7

Maho
Maho Nov 14 '15
Hehe, skønt at være udnævnt "formular":-). 350 lyder godt nok af meget hvis du holder dig inden for noget som retfærdiggør retten til at føre motoriseret køretøj (i DK) - og batteriet ellers er varmt. Som beskrevet holdt jeg mit forbrug på ca 260-270 ved 160 km/t.....
henrik_dk
henrik_dk Nov 14 '15

Jeg har 45 km på motorvej til arbejde og om morgenen er det med meget trafik og 90 -120 km/t. Der klarer jeg for øjeblikket 230-250 wh/km.

Til fyraften når trafikken nogle gange er meget mindre, så kommer jeg på samme stykke op på 300 wh/km ved 130-140 km/t. Får den noget pedal og det er meget tit, så kommer jeg op på 300 wh/km. Det er så med jævnlige 180 og 200 km/t.

Det er en P85D.

Forummets indlæg er redigeret af henrik_dk Nov 14 '15
Hookmaker
Hookmaker Nov 15 '15
Asger og Henrik, det er meget! Ved tør vej og ikke specielt meget vind ligger jeg typisk på en 260 Wh ved 140 km/t - og lavere om sommeren (p85d).
Tesla4me
Tesla4me Nov 15 '15

Vi har teste på ligge motorvej i Tyskland over 10 km kørsel. 70D

Med lys tændt ved 8 grader efter min. 20 km kørsel siden opladning.

124 km/t = 222 kw

Med lys tændt ved 10 grader efter min. 20 km kørsel siden opladning.

160 km/t = 310 kw

Dette var på en stille dag i forhold til vind.

Metguy2000
Metguy2000 Nov 15 '15

Kørte strækningen Sorø-Sønderborg-Flensborg-Sorø i går med Maho's formel. Virkede super og giver ingen bekymringer omkring rækkevidde.

Jeg udlægger den på flg. måde:

Lade km = strækning til næste superlader (km) / bilens gns. effektivitet (w/km) x bilens øjeblikkelige effektivitet (siden sidste ladning w/km).

Siden sidste ladning giver bilens øjeblikkelige effektivitet baseret på nuværende hastighed, last, temperatur og vindforhold.

I praksis:

Sorø-Rødekro på hvad der var på batterierne. Siden sidste ladning viste 272 w/km. Strækning Rødekro-Sønderborg-Flensborg-Rødekro er ca 160 km. Altså ladede jeg i Rødekro med 160/205*272=212km. Jeg nøjedes dog med 200 km da strækningen Sønderborg-Flensborg blev kørt på landevejen med et forventet mindre strømforbrug. Tilbage i Rødekro skulle jeg bruge 200 km. Siden sidste ladning viste nu 275 w/km jeg og ladede derfor med 200/205*275=268 km. Jeg ladede dog 280 km og ankom med 30 km på batterierne.

Fra nu af kommer jeg aldrig til at bruge overflødig tid på superladerne.  

Ledsager
Ledsager Nov 15 '15
Det kunne også være rart at vide hvad de enkelte strømforbrugende ting i bilen bruger fx:
Autostyring
Autopilot
Navigation
Interiørlys
Blæser
Aircondition

Så viste man bedre hvad der skal slås fra og til i en kritisk siutation frem for at lægge sig tæt bag en lastbil og få fingeren af alle Audi og BMW erne der bare fræser grinende forbi.
T3S7A
T3S7A Nov 15 '15

Det er kun varme/klima som bruger strøm som er mærktbart at slå fra. Alt andet er uden betydning. 

KimT
KimT Nov 15 '15

Og varme har Bjørn vist at det nødvendigvis ikke sparer strøm på at slukke pga. overskudsvarme fra motoren. Mener at det er i den her han snakker om det : https://www.youtube.com/watch?v=lyYT51EzDwY

Asger
Asger Nov 15 '15

Har kørt følgende test: Fra 100 % opladet tilstand kørte jeg blandet by, landevej, motovej og lidt morfarkørsel i alt 156,5 km. Forbruget blev vist til 40,9 kWh. Efterfølgende ladede jeg op til 100 % igen, men der var plads til 47 kWh. Der var altså plads til 6,1 kWh ekstra, som formodes at være brugt til lys, varme, og vinduesviskere. Forbruget til kørsel var 261 Wh/km men regner man med forbruget i alt er det 300 Wh/km. (P85D, 19" vinterdæk)

Efterfølgende kørte jeg 43,3 km med fartpiloten sat til 140 km/t og forbruget var 313 Wh/km. Selv om vejen var rimelig tør er det et temmelig højt forbrug og langt mere end 260 Wh/km, som Hookmarker bruger ved samme hastighed. Er der nogen som har et gæt på hvorfor forbruget er så forskelligt?

Maho
Maho Nov 15 '15
Varmt / koldt batteri ??
Asger
Asger Nov 15 '15

Den blandede kørsel var med koldt batteri, og I Testen med 140 km/t opvarmede jeg batteriet med "max-power".

griffel
griffel Nov 15 '15

@Asger

> [...] og I Testen med 140 km/t opvarmede jeg batteriet med "max-power"

Undskyld mit amatørspørgsmål, men kan man manuelt opvarme batteriet med "max power" eller er det slang for at du har kørt med klampen i bund et stykke tid...?

/Jakob :-)

Climber
Climber Nov 15 '15
@Deacon - de tal Maho bruger, bygger på, at typical range forudsætter et forbrug på 200 wh. Så hvis du vil opnå typical range, skal du ikke holde øje med dit speedometer, men med dit forbrug der skal holde sig på præcis 200 wh, ligemeget om du kører op ad bakke, har modvind, det er koldt eller varmt - i gennemsnit. Vil du derimod gerne holde en bestemt gennemsnitsfart, skal du holde øje med dit gennemsnitlige forbrug under de givne forudsætninger. Maho har en erfaring for, at han med sin hastighed og kørestil bruger 280 wh. Heraf burde formlen hedde: Min rækkevidde = typical range*200/med dit gennemsnitlige forbrug for det kommende stræk frem til en lader. Jeg håber det giver mening.
Forummets indlæg er redigeret af Climber Nov 16 '15
Asger
Asger Nov 15 '15

@Griffel

I controls, driving er der en tekst "max battery power" som på 10 min. varmer batteriet op. Jeg bruger den dog kun når bilen er tilsluttet nettet, da det ellers er batteriet som skal levere strømmen.

Forummets indlæg er redigeret af Asger Nov 15 '15
DeaconWP
DeaconWP Nov 15 '15

Jo tak Climber, det er en god forklaring. Så den vil være mulig at læse fruen også. ;-)

Jo simplere, jo gladere en bruger.

griffel
griffel Nov 15 '15
@Asger
Tak for opklaringen, jeg har en 70 RWD og har derfor ikke den indstillingsmulighed - en 70'er er ikke Insane ;-) Derfor må den nok klare sig med almindelig opvarmning af batteriet...
MrCoffee
MrCoffee Nov 16 '15
@griffel<br />
Spørg en ICE bil ejer og så er din 70 RWD insane :)
Forummets indlæg er redigeret af MrCoffee Nov 16 '15
TeslaFreak
TeslaFreak Nov 16 '15

Findes den Max power opvarmning af batteriet kun til de biler med Insane mode?

Sider: « 1 2 3 »