Kørte strækningen Sorø-Sønderborg-Flensborg-Sorø i går med Maho's formel. Virkede super og giver ingen bekymringer omkring rækkevidde.
Jeg udlægger den på flg. måde:
Lade km = strækning til næste superlader (km) / bilens gns. effektivitet (w/km) x bilens øjeblikkelige effektivitet (siden sidste ladning w/km).
Siden sidste ladning giver bilens øjeblikkelige effektivitet baseret på nuværende hastighed, last, temperatur og vindforhold.
I praksis:
Sorø-Rødekro på hvad der var på batterierne. Siden sidste ladning viste 272 w/km. Strækning Rødekro-Sønderborg-Flensborg-Rødekro er ca 160 km. Altså ladede jeg i Rødekro med 160/205*272=212km. Jeg nøjedes dog med 200 km da strækningen Sønderborg-Flensborg blev kørt på landevejen med et forventet mindre strømforbrug. Tilbage i Rødekro skulle jeg bruge 200 km. Siden sidste ladning viste nu 275 w/km jeg og ladede derfor med 200/205*275=268 km. Jeg ladede dog 280 km og ankom med 30 km på batterierne.
Fra nu af kommer jeg aldrig til at bruge overflødig tid på superladerne.
Hvis du ankom med 30 km tilbage er det knap 10% så bruger du for meget tid..
Hej
Hvad er typical range?
Hvorfor skal man bruge det i Maho s formel
En kommene Tesla ejer
I forlængelse af ovenstående påstand om at man skal køre hurtigt, kom jeg lige til at tænke på en måde at illustrere logikken på:
Lad os sige man skal tilbagelægge en 250 km strækning på vej mod fx. de snebeklædte alper.
Hvis man kører 125 km/t kan man forvente et forbrug på ca. 250 w/km. Efter endt tur vil man altså have kørt i 2 timer og forbrugt 62,5 kWt. Hvis man kan lade på SuC med 110 kWt vil det så tage 34 min og genoplade de 62,5 kWh, altså samlet 2T 34m rejse
Kører man derimod 160 km/t man men forvente forbruget stiger til 280 w/km. Men så er man fremme ved SuC på 1T 35min. Så har man bruge 70 kWh på turen, men med ovenstående lade hastighed bliver ladetiden 38 min. Samlet tid er altså her kun 2T 13min, næsten en halv time sparet....
Dette ganges så med tures reelle længde på vupti - meget hurtigere...... Ved godt der er nogle variabler med ladetider, men de sidste brugte kWh er de første som lades (=hurtigt), og man kan jo bare lave samme regnestykke med kortere afstande for hurtigere SuC ladning, resultatet er det samme :-)
Maho: Fin beregning, men du kan nok ikke holde 280 w/km ved 160km/timen, da er du nok over 300w/km - eller hur?
Vi havde, i en meget tidlig tråd, en oversigt(graf) over forbrug op mod km/timen, jeg mener den toppede ved 130-140/km/timen - d.v.s. vundet tid ved at køre hurtigere blev spist op på SuC - men det skal jo ikke forhindre én i at køre lidt frisk til :-)
I forlængelse af ovenstående påstand om at man skal køre hurtigt, kom jeg lige til at tænke på en måde at illustrere logikken på:
Lad os sige man skal tilbagelægge en 250 km strækning på vej mod fx. de snebeklædte alper.
Hvis man kører 125 km/t kan man forvente et forbrug på ca. 250 w/km. Efter endt tur vil man altså have kørt i 2 timer og forbrugt 62,5 kWt. Hvis man kan lade på SuC med 110 kWt vil det så tage 34 min og genoplade de 62,5 kWh, altså samlet 2T 34m rejse
Kører man derimod 160 km/t man men forvente forbruget stiger til 280 w/km.
Hej Maho. Jeg synes det er en meget begrænset stigning i forbruget ved at køre 160 km/t i stedet for 125 km/t (12% stigning). Det passer i hvert fald ikke med den oplevelse jeg har af forbruget - dog uden at have lavet et "videnskabeligt" eksperiment.
Hvis man regner på det og alene ser på luftmodstanden. så vil en hastighedsændring fra 125 til 160 km/t (svarer til 28% hurtigere) medføre et øget forbrug til at overvinde loftmodstanden svarende til kvadratet på hastigheden. Det giver en stigning på ca. 64 % (1,28x1,28 = 1,6384). Da rullemodstand og andet ikke stiger på samme måde, burde den reelle stigning måske være 50%.
Er der nogen som har lavet et par "videnskabelige" test med fx. stopur for at sikre den korrekte gns. hastighed ?
@Maho, dine forbrug ligger i den alve ende ifht. at det er vinter. Ved 160 kommer du mere op imod eller over 300 Wh/km. Plus at det tager op imod en time at smide 70 KW på igen.
Lavede en simpel matematikudregning på tur fra Østrig til DK.
Med batteriet omkring 0-1% ved ankomst til SC (og en hysterisk hustru ved siden af), kunne jeg holde 90,8 km/t fra start opladning til start opladning. Jeg observerede bl.a. at man med cruise fastsat til 120 km/t og typisk søndagstrafik nordpå i Tyskland, kunne forlade SC med op til -5% som beregnet batteristand ved næste SC...
er der andre der har målt gennemsnitshastigheder fra start opladning til start opladning på "langture"?
Findes der en ”Excel nørd” som er frisk på, at lave et diagram, som viser tilbagelagt afstand ved forskellige hastigheder som funktion af lade tiden? Nedenstående diagram er IKKE retvisende.
Det kunne være fantastisk at have en graf, som er baseret på reelle erfaringer og ikke Tesla’s data.
Man kunne antage at
Lade hastigheden er lineær fra 0 til 50% (til-nærmet)
Der lades i 30 min intervaller
@Maho: Jeg tror jeg i #50 fik skrevet det lidt forkert, der skulle stå uanset hvor hurtigt du kører mellem SuC og udnytter opladehastigheden optimalt, så bliver gennemsnitshastigheden ikke over 130km/timen inkl. ladetid.men for at komme op på 130km/timen skal man køre hurtigt mellem SuC.
Jens2: Der findes allerede i én tidligere tråd en graf der lige præcist viser hastighed som funktion tid inkl. ladetid - jeg kan bare ikke finde den :-)
Raymond: Hvis du finder den må du meget gerne linke til den. For 3 mdr siden kørte jeg til Hannover kl 6 om morgen og var fremme kl 12 samtidig kørte min kollega i en Disel bil vi var fremme samtidig, på trods af jeg skulle lade, en graf som kunne illustrere forskellen kunne være guld værd.