Loading...
dk

Tux Riviera RV116 - Matt black polished | Tesla Forum

NickNiebling
NickNiebling Nov 12 '15

Nogle der kender de her fælge? Kan de købes i DK? De burde fitte.. Fundet til 200 £ per stk i UK.

http://www.tuxauto.com/wheel/rv116/

 

DeaconWP
DeaconWP Nov 12 '15

Umiddelbart når jeg kigger på den side, så kan jeg ikke finde center diameteren til hvor den skal sidde på navet.

For at de passer 100%, skal den være 64,15 mm.

Desuden er offset (ET) på denne fælg 45 mm, hvor den på originale er 35 mm.

Så de fitter ikke helt endnu. ;-)

NickNiebling
NickNiebling Nov 12 '15

Tak for svar @DeaconWP! Hvordan finder jeg ud af om det offset er et problem? Har hørt en anden Tesla ejer har fået monteret disse fælge.

DeaconWP
DeaconWP Nov 12 '15

Loven foreskriver et eller andet. Når man ændrer på offset, så kommer centrum af fælgen mere eller mindre ud fra midten af bilen. Det betyder, at sporvidden ændres.

Ændrer man sporvidden, vil der være en anden belastning af hjulophæng, lejer og undervognen generelt. Deter noget med fysikkens love, omkring kraft gange arm.

Det er derfor der er lovgivningsmæssige begrænsninger.

Jeg ved ikke hvor meget det er, men vent du bare på en anden bruger, der måske ved det.

Ellers kan du jo altid spørge i en synshal.

Ellers kan du google "Detailforskrifter for Motorkøretøjer".

Der står vist nok alt om regler for motorkøretøjer. Sandsynligvis også om ændring af indpresningsdybde. ET.

PS: Selvom en anden Tesla ejer har monteret dem, behøver du jo ikke gøre den samme fejl, hvis det er en fejl.

 

PPS: Har lige kigget sektion 8 igennem, kunne ikke finde eksakte mål. Blot det med, at det ikke må ændre på hjulophængets belastning

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Nov 12 '15
NickNiebling
NickNiebling Nov 13 '15

Hold kæft et fedt svar @DeaconWP ! Tak fordi du tager dig tiden til at gå så meget i dybden! Lyder som om jeg skal passe lidt på med de her fælge - eller undersøge det rigtig godt inden jeg evt. springer på! :-) Tak igen!!

 

Hvis nogen andre har erfaring eller viden de vil dele, så er jeg stadig meget åben for alt viden på området :-)

RobertJ
RobertJ Nov 13 '15

Tesla Model S kører med ET40 (offset), if. trafikstyrelsen må sporvidden max ændres 20mm. Det er 10mm til hver side. ET mål er opgivet i mm, det betyder ET45 er sporvidde forøgelse med 10mm, altså godkendt i syn.

Mange fælg producenter vælger ikke at få lavet ABE eller TÜV Cert. da det er dyrt. Se Vossen som eksempel, det er da stadig gode fælge også uden TÜV Cert.

Det er dog muligt at spørge producenten om max last pr. fælg.
Er den under 750kg ville jeg passe lidt på, det er en tung vogn med stort moment.

F.eks. Rial Lugano er godkendt til 720kg pr fælg. 1440kg pr aksel er også lige i underkanten af hvad Type godkendelsen siger. (Tiladeligt maks last pr aksel. Det står på føreside dør etiketten)

NickNiebling
NickNiebling Nov 13 '15

Tak @RobertJ, nu forstår jeg ET lidt bedre - og tilsyneladende er det indenfor den tilladte marginal lov mæssigt! :-) Jeg kan så ikke helt finde ud af om det betyder noget for udseende? Om hjulet stikker upassende ud.. Men so far so good :-) Må hive fat i producenten og høre om lasteevnen - ville være lidt dumt hvis de ikke kunne holde til en Tesla. :-) 

RobertJ
RobertJ Nov 13 '15

Bringer lige en tilbagekaldelse af ovennævnte udsagn.
En større ET er ikke lig med en større sporvidde men, selvfølgelig en mindre sporvidde.

ET er indpresningsdybde. derfor større ET, større 'ind'presning i skærmkassen.
 

- R