Loading...
dk

22" På Tesla - Kan de være der ? | Tesla Forum

ALC
ALC Nov 14 '15

Hej. Har kig på et sæt 22"

Bagi er det ET 40 og 10,5" 295/25-22

Foran er det ET15 og 9" med 265/30-22

Nogle kloge hoveder der ved om de være der ?

Forummets indlæg er redigeret af ALC Nov 14 '15
JL
JL Nov 14 '15
Bagpå er ok, men forhjulene tror jeg ikke kommer til at passe. De kommer for langt ud. Jeg kører 22" - det er ET30 (9"/255) foran og bag er det ET38 (10,5"/295). Foran er det meget harmonisk og kunne ikke forestille mig de kom længere ud + de så sikkert skraber endnu mere på end mine gør :-)
lysmanden
lysmanden Nov 14 '15

JL. Hvor meget skraber de på? Er det ved bump, eller hver gang du drejer eller er det sjældent? Går det ikke ud over dæk og skærmene? hvad oplever du i forskel med range? fra 19 eller 21 til 22?

Kan du have 4 mennesker i bilen uden den skraber på bagi?

DeaconWP
DeaconWP Nov 14 '15

Ham der sælger dem må vel kunne lade dig sætte dem på, så du kan se hvordan de sidder?

Ellers er det netop den lave ET på forhjulene, der kan gøre din bil ulovlig. Og ødelægge dine hjulophæng/lejer.

Med lav Et mål, kommer fælgen måske så langt ud, at den er for bred til bilen, og ikke dækket af forskærmen. Så bliver den kaldt til syn, hvis du bliver stoppet.

Med samme ET kommer der et større "vrid" i lejer og hjulophæng. Derfor risikerer du, at de tager skade af det.

KS
KS Nov 14 '15

ET15 betyder at dækkene rykkes 25 mm, længere ud, og det + bredden som ligeledes lægger en cm ekstra på, gør at du slet ikke vil kunne dreje.

Selv med ET35 og 255, går mine på inderskærmene, så vil slet ikke tænke på hvor mange problemer du vile få.

lysmanden
lysmanden Nov 14 '15

er der noget med garanti hvis man sætter andre end tesla originale hjul på? Har hørt de er 4 kantet og ikke vil tage dem af ved service.

Hvilket ET går i efter på 22?

JL
JL Nov 14 '15

@lysmanden: Det er hver gang jeg drejer mens jeg bakker og synes faktisk det er en del. Det er ikke super cool når man f.eks. manøvrer rundt på en p-plads i sin fine Tesla og folk udenfor kigger mærkeligt fordi dækkene skraber højtlydt på :-) Jeg har lige sat mine 21" org. Tesla fælge på, som ikke siger en lyder og det er en fornøjelse. Men forstå mig ret, 22"-erne ryger på igen til foråret :-). Mht. range (mit subjektive bud) så er forskellen fra 19" -> 21" ca. 10% og fra 21" -> 22" yderligere 10-15% kortere rækkevidden. Jeg kan sagtens have 4 eller 5 mennesker i med 22" uden at skrabe på (med luftundervogn).

Det går ikke ud over garantien, men de skal af inden den skal til service/ud til Tesla. De vil mig bekendt ikke tage dem af/på.

DeaconWP
DeaconWP Nov 14 '15

Jeg ville, hvis jeg var mekaniker på et Tesla værksted, straks gøre opmærksom på, at der var garantistridig adfærd, hvis der dukkede en bil op med de fælge, som er nævnt i original post. Så ville garantien straks blive annulleret på hele undervognen i forenden.

Ellert
Ellert Nov 15 '15

Ken Seitzberg og DeaconWP. Jeg overvejer at købe Vossen 22 tommer. Hvilke dimensioner/ ET anbefaler i som optimalt eller fraråder i simpelthen 22 tommer grundet de faktorer i her beskriver. Bortgår garati osv? Bør jeg bare beholde mine Tesla Turbine med 245 foran og 265 bagpå? Som ny bruger og Tesla ejer vil jeg iøvrigt benytte lejligheden til at sige mange tak for dette fede forum og alt den profesionelle know how og hjælpsomhed der er herinde. Fantastisk arbejde i som pionerer har gjort for alle os andre, der har fulgt efter! Det er klasse!!!

KS
KS Nov 15 '15

Ellert, Gå efter forhjul i bredden 8,5 eller 9 tommer - i 22". Hvis muligt vælg ET38 eller ET40. Jeg har selv ET35 og med bredde på 255, går de på skærmkassen. Garantien kan aldrig bortgå - jo på dele som de måtte bevirke direkte på - altså skærmkasser m.v. hvor de kan slide hul. Men det er blot plastic, som let skiftes.

 

Bagpå skal hjulene ikke dreje, så de kan godt være bredere. Har set op til 295 bagpå. Men skriv til JL, han har Vossen på hans.

lysmanden
lysmanden Nov 15 '15
Jeg syntes at have læst at 21 også skraber på? Er det noget i kender til?

Ellert: Ken har hjulpet mange igennem tiden ( incl mig selv )
Jeg må nok hellere snart invitere ham ud og spise til en pølse med brød .... Eller lignende
Ellert
Ellert Nov 15 '15

Lysmanden. Jeg har 21 tommer originale tesla turbine med 245 og de har aldrig skrabet på!

Ellert
Ellert Nov 15 '15

Tak for hurtigt svar , Ken..:-)

Ellert
Ellert Nov 15 '15

Hvad vil du anbefale JL?

Hvilken Vossen model har du valgt og hvad har du givet?

DeaconWP
DeaconWP Nov 16 '15

Ellert: Jeg har ikke nok indsigt i dette emne til at hjælpe.

JL
JL Nov 16 '15

@Ellert: Som jeg skrev ovenfor, så kører jeg med 9"/ET30 (255/30) foran og 10,5"/ET38 (295/25) bag. Visuelt er det perfekt - både for og bag. Fælgene sidder noget længere ude end standardfælgene (21" turbine) og det kan jeg godt lide (omvendt skal de ikke længere ud - jeg kan se kanten af bagdækket når jeg kigger i sidespejlet). Desuden er specielt bagfælgen noget bredere at se på end mine 21" turbine med 265 dæk og endelig er 10,5" bagfælgen tydeligt konkav - hvilket jeg også rigtig godt kan lide :-) Mig bekendt følger ovenstående mål Vossen's anbefalinger til Tesla Model S. 

Det er Vossen CVT jeg har - jeg havde kig på andre Vossen modeller, men fandt et godt tilbud på DBA. De var helt nye og med helt nye Conti dæk - jeg sparede ca. 11-12.000 i forhold til f.eks. Keratech. Prøv evt. at kigge på finn.no - der er også gode tilbud på Vossen - hvis jeg ikke havde fundet Vossen fælgene billigt havde jeg nok købt 22" Avantgarde M310 fælge på finn.no: 

http:///...ery=tesla+avantgarde

De klæder Tesla'en super godt.

 

Ellert
Ellert Nov 16 '15

Talk. Kan personligt bedst lide vossen eller rohana design...