Loading...
dk

Timing af ladning | Tesla Forum

Supercharged
Supercharged Nov 14 '15
Er der nogen der kan lave et regnestykke til det her ?
Vil gerne kunne sætte bilen til at lade til 100 % i nat, så den lige netop bliver færdig når jeg sætter mig i den kl 5:30 imorgen tidlig. Den står på 33 procent lige nu. Den lader med et rødt cee 16 A. Det er en 70D.
Spørgsmålet er hvilket tidspunkt skal den sættes til?

Syntes det kunne være fedt hvis bilen selv kunne finde ud af det, om man bare satte afgangs tidspunkt og charge limit. Men mon ikke Elon putter det i en update. Det er jo ret oplagt
Forummets indlæg er redigeret af Supercharged Nov 14 '15
KimT
KimT Nov 14 '15

Det kan du da selv finde ud af. Sæt dig ud i bilen og juster ned for Ampere ind til den står at den er færdig kl. 5:30 i morgen. mit gæt ca. 6A - altså at du starter med ladning med det samme.

Ellers lader den jo med ca. 55km/h ved 16A. Dvs. den skal bruge omkring 4 timer på de sidste 66%

Den kan måske ikke gøre det helt præcis da den måske bruger tid på at balancere batteriet til sidst.I efterårsferien da jeg havde afleveret ungerne havde jeg tid i Rødekro. Fra den stod på 100% til den sagde den var færdig gik der 30-40min.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Nov 14 '15
JL
JL Nov 14 '15
Du kunne også bare sætte ladegrænsen til 100% og starte opladningen - så viser den hvor lang tid den skal bruge på at blive fæedig. Når du ved det kan du stoppe opladningen, regne baglæns og så sætte den til at starte opladningen via skeduleret opladning på det rette tidspunkt. Det gør jeg.
Forummets indlæg er redigeret af JL Nov 14 '15
Supercharged
Supercharged Nov 14 '15
Det er bare super. Tak for svaret begge to. Jeg prøvede lige det med at starte ladningen. Her siger den 4t40m. Prøver at sætte den efter det og ser hvordan det ser ud imorgen.
Supercharged
Supercharged Nov 14 '15
Ang. det med at starte med det samme og så skrue ned for ampere så den lader i længere tid med lavere effekt. Er der forskel på hvad der er bedst for batteriet ?
DeaconWP
DeaconWP Nov 14 '15

JL's løsning er bedre, rent økonomisk.

Da der lades med fuld kraft i kortere tid, bruges der ikke så meget effekt på at holde kølesystemet kørende. Det bruger omtrent lige meget, uanset hvor meget man lader med. EDIT: (pr times ladning)

Smart tænkt JL, at man kan lade den vise hvornår den regner med at være færdig, og så bare stoppe den igen.

Står bilen udendørs, og man vil bruge spildvarmen til opvarmning af batteriet, er det ydermere en fordel, at der lades så tæt på "afrejsetid" som muligt.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Nov 14 '15
Supercharged
Supercharged Nov 14 '15
Tak Deacon. Nu prøver jeg det af i nat og lader høre hvordan det gik...
Clubman
Clubman Nov 14 '15
Bruger også altid JLs "model" - håber der kommer en Update på et tidspunkt, hvor man kan sætte afrejsetidspunkt i stedet for starttidspunkt.
Mobileineurope
Mobileineurope Nov 14 '15
Ja skemalagt afrejsetidspunkt er virkelig en mangel. Og egentligt dumt, når bilen allerede kan beregne hvor lang tid det tager. Håber meget på at det kommer i en opdatering.

@DeaconWP: Er der nogen, der har målt på dette? Jeg er med på at kølesystemet vil køre i længere tid ved at lade f.eks 8A istedet for 16A. Men måske er der mere spildvarme ved 16A? Kablet bliver ihvertfald varmere og hvis der også skal ledes mere varme fra batteriet? Så kan det jo være at det ikke er en fordel alligevel? Jeg har ikke bimåler desværre men jeg har set at der er flere der har det, så måske er der nogen der har testet det/eller kan teste det.
Flemming
Flemming Nov 14 '15
Har dobbeltlader og 32 Amp stik og kan lade med ca 95 km/t så hvis jeg skal have 270 km på
Batteriet starter jeg bilen til at lade 3 timer før forventet afgang og har så varme baterier og fuld
Regenering fra start af, hvilket især nu hvor det igen bliver koldere øger,rækkevidden væsentlig
Fra start ad
Supercharged
Supercharged Nov 15 '15
Så fik jeg prøvet som JL foreslog. Det virkede fint, den var 15 min længere om opladning til 100 % end den estimerede om aftenen. De 15 min blev brugt til at lune kabinen. Helt klart måden jeg vil gøre det på fremover.