Loading...
dk

Druknet batteri? | Tesla Forum

Okkels
Okkels Nov 17 '15

I går aftes, efter en voldsom regnbyge, skulle jeg gennem en viadukt i Roskilde. Viadukten kommer efter et skarpt højresving og først sent opdager jeg, at der står 25 cm vand i viadukten. Op på bremsen i Mondeo'en og hvad gør man så? Ham foran kørte forsigtigt igennem og jeg tænkte; kan han køre igennem kan jeg også og sådan blev det, uden problemer. Men når jeg nu engang ikke længere venter på en Tesla, men rent faktisk kører i en, havde jeg så også bare kørt igennem? At batteriet på en eller anden måde er pakket ind og godt beskyttet, ser jeg som en selvfølge, men skal man tage særlige hensyn? Hvad siger I?

Hookmaker
Hookmaker Nov 17 '15

Hvis din fornuft siger dig at du IKKE skal køre igennem (læg mærke til at jeg ikke sagde "sunde fornuft" - det er jo ikke alles fornuft der er helt sund...;-), så skal du lade være - vand og el har det ikke så godt sammen....;-)

nicom
nicom Nov 17 '15
Kør den som almindelig (ICE) bil,den kan skal tåle at køre igennem en vandpyt men den holder (nok) ikke til sidde fast i en for mere end et øjeblik . desuden vil vand trænge ind kabinen
PeterE
PeterE Nov 17 '15

Der er tidspunkter i livet hvor man skal udfordre skæbnen, og så er der tidspunkter hvor man ikke skal. Hvis man er i tvivl om dybten i en viadukt, så ville jeg være tøsedreng nok til at køre udenom i en Tesla og i de fleste andre biler...oversvømmede kloaker kan på afsindig kort tid pumpe rigtigt meget vand op...

Forummets indlæg er redigeret af PeterE Nov 17 '15
kajakaj
kajakaj Nov 17 '15
Der er ingen garanti hvis batteri oversvømmes
Okkels
Okkels Nov 17 '15

Min første tanke var egentligt, at hvis ham foran kunne køre igennem, så kunne en Tesla vel også. Men efterfølgende har jeg selv tænkt, at hvis Mondeo'en gik i stå på det dybeste sted, ville den største ulykke nok være nogle våde måtter i bunden af bilen og våde sko når jeg forsøgte at skubbe den op. Derimod er et druknet batteri og hvad Tesla i øvrigt har fået placeret nederst i bilen, nok ikke at spøge med.

Jabba
Jabba Nov 17 '15

Jeg er overrasket over folks bekymring om at batteriet oversvømmes. Måske er jeg naiv, men jeg forestiller mig at batteriet er forseglet eller så godt tætnet til, at vandet ikke bare sådan trænger ind.

Jeg ville være mere bekymret for drive units, der alt andet lige børe være meget mere eksponeret.

Niels
Niels Nov 17 '15
venstre side af driveunit er en motor...højre side er elektronik....de er helt sikkert forseglet og kan tåle at køre igennem, men ikke sikkert de har godt af at overnatte i midten af en vandpyt.
kør aldrig ud hvis du er i tvivl om du kommer igennem.

ovenstående billede viser i øvrigt med alt tydelighed at fastgørelsen af elektronik enheden ikke ser god/vandtæt ud (man kan faktisk se at samligen gaber på billedet) - se måden tønden er skruet fast på med 8 ? skruer i siden rundt om, det tænker jeg ikke bliver tæt. der kan naturligvis være en gummipakning skjult længere inde som kan gøre den helt tæt.
et par uheldige eksempler
http://my.teslamotors.com/forum/forums/tesla-rain
http://www.teslamotorsclub.com/...ce-with-flood-waters

men samme historier kan også findes om 'normale' biler
Forummets indlæg er redigeret af Niels Nov 17 '15
Hookmaker
Hookmaker Nov 18 '15

Jabba, du har måske ret, men ville du prøve det med den risiko der er når garantien ikke gælder?

Jabba
Jabba Nov 18 '15
Citat fra Hookmaker

Jabba, du har måske ret, men ville du prøve det med den risiko der er når garantien ikke gælder?

Absolut ikke. Jeg kører heller ikke villigt ind i en stor svømmepøl på vejen i en normal ICE bil. Så nej. Jeg har måske bare lidt mere tiltro til hvor robust den er skruet sammen ved batteriet, men det er kun et gæt. 

juul
juul Nov 18 '15

ØH! Det havde jeg ikke lige tænkt over... Nå så bliver det en Landcruiser igen - øv

Kiefer
Kiefer Nov 18 '15

Nu skal man også huske på at disse udstillingsmodeller helelr ikke er beregnet til at vise hvor godt de er samlet, de er beregnet til at synligegøre hvor lidt motor der reelt er i en Tesla. 

Den de har i Kastrup har også dele som man slet ikke bruger længere, men har skiftet til nyere og bedre dele.

/Martin