Loading...
dk

Julemarked i Lübeck | Tesla Forum

Toby
Toby Nov 17 '15

Jeg er ny på forum men modtager min lææænge ventede Tesla imorgen kl. 16 :-), så regner ikke med at være ny meget længere.

For at fejre den fine bil har vi inviteret bedsteforældrende til julemarked i Lübeck tidligt i december- en fin lille tur tænker jeg umiddelbart. Vi har planlagt at køre fra Hellerup og tanke strøm i Nørre Alslev og så videre via rødby/putgarden, Ifølge Google Maps er der 161 km fra Nørre Alslev opladeren til Lübeck - så det burde gå fint tror jeg, selv hvis vi kun tanker til ca 80%.

Nu kommer udfordringen, vores hotel (det eneste bedstemor kan bo på) har ikke mulighed for opladning, og jeg tvivler på jeg kan komme retur til Nørre Alslev uden at toppe lidt op. 

Da bedstemor i forvejen er lidt nervøs ved at skulle køre i sådan en elektrisk bil (det er hun forhåbentlig aldrig igen efter vores tur), så er jeg meget interesseret i at alt forløber bedre end godt.

Jeg har fundet DENNE 50KW mulighed for at lade op i Lübeck. Selvom det ikke er ideelt at skulle forlade selskabet, så virker den til at være så kraftig at det højst bliver et par time jeg er væk - og det er nok bedre end alternativet :-).

Mit spørgsmål er derfor om nogle på forum ved om den charger vil virke med min bil (jeg har ikke dual charge, men tænker at købe et type2 stik inden afgang).

Gode forslag til at komme frem og tilbage uden at skulle luske afsted for at oplade er selvfølgel også meget velkomne.

Er der derudover andet I vil anbefale man tager med til Tyskland ifht opladning.

Mange tak for hjælpen.

jens2
jens2 Nov 17 '15

Hej Toby Så er det jo nærmest lille juleaften i dag!

Du kunne jo lige køre forbi Harald-nyborg og få stumper til en 16A-32A adaptor så kan du muligvis lade på færgen gratis, det kan man på tors spåsbjerg færgen ( kaptejnen har selv en tesla) det ville i så fald give dig 2 timer ladning dvs 2x55km husk at købe et forlængerkabel også. mht Type2 er jeg desvære uviden.

Icelord
Icelord Nov 17 '15

~~Stort tillykke
Jeg har lige været i Tropical Island med familien lide syd for Berlin.

Jeg brugte https://www.evtripplanner.com/planner til at planlægge de enkelte ladepunkter.
En god hovedregel er (80% ladning)
80 km/t ca 6*Kwh (384 km)
120 km/t ca 5*Kwh (320 km)
140 km/t ca 4*Kwh (256 km)
Hvis du lader til ca. 80% i Nørre Alslev har du ca 64 Kwh på bilen
Du skal køre ca. 320 km. Så du skulle gerne kunne køre frem og tilbage hvis du holder dig under 120. Derudover skal du fratrække lidt til forbrug mens bilen står stille i Lübeck samt til opvarmning af bil samt batteri når du starter.

Et godt råd. Tag et smut til Hamburg når familien er lagt i seng. 50 km frem og 50 tilbage og 40 minutters ladning.

Ap
Ap Nov 17 '15
Tillykke med bilen
Det fleste hoteller har et 230v stik udenfor, spørg når du er fremme om du kan benytte den, det har jeg gjort flere gange, det vil give dig 12 km pr time mens i hygger/ sover på hotellet.
Jeg har ikke fået nej en eneste gang når vi har spurgt om vi må benytte deres stik, tror bare det er uvidenhed der gør at de siger at lademulighed ikke er tilstede. Håber i for en god tur
Klaus_
Klaus_ Nov 17 '15

Citat fra Ap Tillykke med bilen
Det fleste hoteller har et 230v stik udenfor, spørg når du er fremme om du kan benytte den, det har jeg gjort flere gange, det vil give dig 12 km pr time mens i hygger/ sover på hotellet.
Jeg har ikke fået nej en eneste gang når vi har spurgt om vi må benytte deres stik, tror bare det er uvidenhed der gør at de siger at lademulighed ikke er tilstede. Håber i for en god tur

Man bør vel have en forlængerledning med så, med jord i? Jeg kunne forestille mig det ikke altid er muligt at parkere indenfor nogle meter af stikket, så UMC'en kan nå? 

Forummets indlæg er redigeret af Klaus_ Nov 17 '15
Toby
Toby Nov 17 '15

Tak for de gode forslag og tommelfingerregler. Jeg drøner i Harald Nyborg og håber på færgen er med på legen. Derudover tror jeg forlængerledning til hotellet er en god ide som jeg vil afprøve.

Hvis alt glipper bliver det Hamborg turen by night :-)

TeslaFreak
TeslaFreak Nov 17 '15

Lyder som en god plan. Skriv gerne hvordan det går når du er tilbage.

edge
edge Nov 17 '15

Det er altid godt at have en forlængerledning liggende i frunken. En 25 m 400V 16A forlængerledning kan benyttes både til 400V og 230V, som f.eks. denne: http://www.biltema.dk/...aset16-A-2000017394/

Tilsluttes blot Teslaens ladekabel, og i tilfælde af 230V skal man så have en adapter fra 400V hun til 230V han med jord, og til brug i Europa uden for DK desuden adapter videre fra 230V dansk med jord til 230V Schuko. Det virker.

Kiefer
Kiefer Nov 17 '15

Husk nu lige, at de jo i Tyskland bruger Schuku-stik, det er ikke det samme som i DK, og din 230V adapter til bilen vil ikke passe ind i de udtag de har på hotellerne i Tyskland.

Et 16A CEE forlængerkabel kan være en god idé under forudsætning at hotellerne har et sådan stik til rådighed. Det er ikke helt min oplevelse af mange hoteller.  Måske du kan være heldig og låne stikket til deres pappresser.

/Martin

NielsHP
NielsHP Nov 17 '15

@Toby:

I Tyskland er det en god ide at have et type-2 kabel med. Man kan finde gratis ("kostenlos") ladere i rigtig mange, også mindre byer. Der hvor vi har været, har elbiler været en stor sjældenhed, og der har altid været plads ved laderne. Med almindelig enkeltlader får man ca 50 km range/time.

Når vi har skullet (f.eks) spise i en by, har vi fundet gratis ladere på goingelectric.de ("stromtankstelle"); ofte har der været een med en passende placering. Når man så har fået spadseretur & schnitzel, har man samtidig fået 100 km range mere. Oftest er der gratis parkering ved disse ladere.

Jeg kan se på goingelectric.de, at der er 2 gratis type-2 ladere i Lübeck, lige syd for bymidten (den ene er der hvor din 50 kW lader også er). Stil bilen der under den store jule-shopping, så kan du nå tilbage til Nr. Alslev :-)

Toby
Toby Nov 18 '15

Hej NielsHP

Tusinde tak for hjælpen, jeg sætter mig på en af de to ladere :-).

Er det din erfaring at man skal oprette sig som bruger nogen steder først, eller er det sådan at man vitterlig blot møder op med sin bil og sit kabel?

/T.

NielsHP
NielsHP Nov 18 '15

@Toby:
Man møder vitterligt op med sit kabel.
Tyskland har ingen registreringsafgift at slække på, så ladestanderne er Tysklands måde at fremme elbilerne på.
Et enkelt sted kunne vi ikke finde laderen, og måtte ind og spørge i det hotel/kultur/aktivitetshus, den skulle ligge ved (den viste sig at bestå af et type-2 hunstik for enden af et kabel, der kom ud af en busk). Vi fik at vide (med et stort smil), at grunden til, at der var en lader var, at receptionistens mand havde en Tesla (og dem er der ellers ikke mange af i DE). Det tyder meget på, at de får dækket deres udgifter til både installation og strøm fra det offentlige (der var måske andre lande, der kunne lære noget her, høhø).

Hookmaker
Hookmaker Nov 18 '15

Toby, det burde ikke være noget problem, Hvis du har dobbeltlader i bilen får du jo 200 km på på 2 timers juleshopping på bl.a. den lader du nævner (hvis den altså er ledig....;-)

RobertJ
RobertJ Nov 18 '15

Toby, min anbefaling:
Hent Plugshare app, chargemap app, plugsurfing app.
Chargemap giver LUV Shopping / IKEA i bad swartau nord for lübeck Typ2 og shuko. gratis sms aktiveret.
Og da Chargemap er i samarbejde med Renault, gives også gratis Renault ladestation i Kruppstrasse, lubeck.

Plugshare angiver Volkswagen Center lübeck som gratis ladestation tæt på renault. Volkswagen har en ladestation med indbygget typ2 kabel og ccs/combo stik som dem der står ved føtex/bilka.

Going electric angiver det lokale El leverings selskab til at have Typ2 udtag.

Det er nok kun indenfor åbningstiden af forhandlerne du kan lade der.

Men der er mange muligheder og de apps er gode at have i hånden.
Tag dit typ2 kabel under armen når du skal sydpå!

- R

DavidS90D
DavidS90D Nov 18 '15

Er det korrekt forstået at man kan anvende et vilkårligt RFID kort for at aktivere standerene?

F.eks. det fra Clever? Eller skal det være et kort fra de tyske udbydere?

RobertJ
RobertJ Nov 18 '15

Der er ingen RFID læser til denne her. Det er bare at Plug-in og parkere gratis.

Det er ofte de lokale ' stadtwerke ' energiforsyningen der står for det.

Se f.eks. også http://www.harzenergie.de/index.cfm?fuseaction=portal.showcontent&viewmode=content&num_obj_id=30312&language=de&menu=30305&rootmenu=25325&page=30306&bp=30306

Det er gratis at bruge deres udtag i deres forsynings område.

Toby
Toby Dec 11 '15
Hej alle, Lige en opdatering på turen. Standsede efter planen i Nørre Alslev, hold da op der er fart på de superchargere! På færgen fik vi også tilbudt strøm og hotellet havde været i kælderen og trukket en fin forlængerledning (mormor srik) over til en reserveret plads. Så langt så godt... Men men men... Nu står jeg så med min fine shuko adapter og har sluttet bilen til, men der sker ikke noget... Ialt fald ikke det planlagte. Den lille boks på tesla kablet blinker rødt (3 blink) og bilen skriver at kablet skal sluttes til bilen (til trods for at den er sluttet til). Er der nogle gode ideer? Min tanke er at de måske ikke har god nok jord forbindelse. Er der evt nogle som har været ude for noget lignende og har en god løsning? Mange tak for hjælpen. Bh Tobias
Forummets indlæg er redigeret af Toby Dec 11 '15
hborresen
hborresen Dec 11 '15

vend stikket 180 grader så du bytter om på fase og nul

DeaconWP
DeaconWP Dec 11 '15

Men husk, at når du tager stikket ud af udtaget, for at vende det, skal du samtidigt tage det ud af bilen også. Ellers risikerer du at din ladeboks på kablet ikke "resetter" sit kontrol kredsløb, og så vil den alligevel ikke starte ladningen, selvom du har rettet fejlen.

Toby
Toby Dec 11 '15
Fantastisk at kunne få så god hjælp så hurtigt her i forum. Har vendt stikket og nu lader den så fint og bedstemor er blevet helt rolig igen = jeg kan nyde aftenen i restauranten og ikke køre rundt til ladestationer :-)