Loading...
dk

hvordan bliver brugtpriserne på Teslaer købt uden afgift? | Tesla Forum

henningdalgaard
henningdalgaard Nov 19 '15

Hejsa.

Jeg overvejer en Tesla nu her i sidste øjeblik. Egentlig vil jeg rigtig gerne vente 2-3 år, da mine penge skulle gå til noget andet. Jeg vil derfor gerne høre jeres bud på hvordan I tror priserne vil udvikle sig på de nuværende Teslaer, som vel også fremadrettet er uden afgift. 

Vil en brugt Tesla der i dag koster 700.000kr, falde i pris efterhånden som den bliver ældre, eller vil den stige i pris - eller vil de udjævne hinanden så den stadig koster 700.000kr. om 3 år? 

T3S7A
T3S7A Nov 19 '15

Jeg tror ikke prisen vil stige. Der skal være mange køber til sådan en bil, før man kan lave penge. Dem som er interesseret, de køber jo nu. Så er der mange forhandler mm. som tror/håber de kan spinde guld på afgiften, så der vil være et hav af Tesla tilsalg næste år, men stort set ingen køber. Så det vil presse prisen ned, og jeg tror faktisk at vi det første halve år af 2016 vil se brugt priser endnu billigere end nu. 

Sithfury
Sithfury Nov 19 '15

henningdalgaard Skal jeg også forudse et par aktier for dig? :-)

Jeg tror priserne vil holde sig høje, men nok ikke stige, da der er et mindre hav af teslaer i Danmark, i forhold til landets størrelse. Det er jo lidt en sjov situation, hvor bilerne jo er Crazy billige, hvis man f.eks sammenligner dem med en Porsche Panamera, eller en BMW M5, og der bliver alligevel solgt Panameraer og M5'er*.

Mit råd er at hvis du virkeligt gerne vil have en Tesla Model S, så er der nok ikke noget bedre tidspunkt at købe den på end nu. Da prisen er god, og værditabet nok vil være meget lavt, især i starten.

Det der skulle tale for at prisen ligefrem falder, vil være hvis der kommer en faceliftet Model S, med eksempelvis 100kwh batteri, til samme pris som den tidligere 85kwh model. Det er ikke noget jeg ser ske imorgen, men nok på et tidspunkt, når de bliver endnu bedre til at lave batterier mv.

* Min nabo har næsten lige købt en 3 år gammel BMW M5 til 1.1 mio.

KimT
KimT Nov 19 '15

Det kommer vel også i høj grad an på hvordan udviklingen af batterier går, samt den generelle teknologiske udvikling (se i dag på brugte modeller med og uden autopilot HW). Og introduktionen af en kommende model 3.

Personligt vil jeg da bare være glad hvis prisen holder - altså jeg kan køre gratis, jeg regner ikke med at jeg kommer til at tjene på bilen om nogle år.

Hookmaker
Hookmaker Nov 19 '15

Der er masser af spekulation - og som Sithfury siger, hvem kan spå? MEN faktum er, at priserne på Cayene og Tuareg brugt bilerne steg (og endda ret kraftigt) på brugte da de blev afgiftsomlagt i sin tid i forhold til nye. Der er meget få Teslaer på gaden i forhold til den virkelige efterspørgsel (mit skud).   

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Nov 19 '15
Sithfury
Sithfury Nov 19 '15

Der er så den forskel at da der kom misundelsesafgift på gulpladebiler, så skete det fra dag til dag (Cayene og Tuareg).

Lige nu kan man nå at købe en Tesla Model S, hvis man vil.

T3S7A
T3S7A Nov 19 '15

Enig med Sithfury. Derfor tror jeg at priserne vil falde lidt mere i det nye år. Da dem som gerne ville købe en Tesla, har gjort det. Så er det alle de forhandler mm. som vil sælge deres bil næste år, og har købt hjem fordi de vil tjene på det. De vil i starten have højere priser, men der vil ikke være nogle køber til dem. Så vil de stille og rolig bekrig hinanden med at sætte prisen ned, især efter som ingen interesse vil være på bilerne. Så mit gæt, er at de bliver noget billigere i starten. I det lange løb, 3-4 år, vil bilen nok holde en væsentlig bedre pris end en tilsvarende bil i samme prisklasse. 

PeterE
PeterE Nov 19 '15

Og jeg er sådan set enig med både Sithfury og Tesla, dog med den lille joker som nogle kunne kalde ny teknologi faktoren. Min iPhone holder nogenlunde prisen, indtil næste model kommer - alle vil have det nye hvis det indeholder ny teknologi, nye muligheder eller et nyt design.

Så hvis Model SII kommer vil priserne på brugte Model S falde markant, måske bliver lidt afbødet af de nyintroducerede afgifter - men det ser jeg som den allestørste joker.  

henningdalgaard

ok, så I mener ikke, at brugtpriserne ligefrem vil følge med priserne inkl afgift?

PeterE
PeterE Nov 19 '15

Henning, forstået på den måde at man som privatperson skal bruge sin pensionsopsparing på at købe en ekstra Tesla nu og blive rig(ere) på dette lottori? Nej, ikke hvis du spørger mig. Efterspørgslen er hvad den er, og dem som ville have en Tesla i denne omgang har nok efterhånden bestilt den.

PeterE
PeterE Nov 19 '15

Bottomline, er en TMS mon et fornuftigt køb nu? Ja, og det ender med at afskrivningerne bliver udlignet med indfasningen af afgiften. Er en TMS en fornuftig  investering nu? Svært at gætte på - jeg gætter nej.

T3S7A
T3S7A Nov 19 '15

Henningdalgaard: Nej, lige det modsatte. Jeg tror bilen bliver billigere næste år brugt - Da der ingen køber længere vil være til bilen, og slet ikke til overpris - hvor skulle nogle om 2 md, ville betale eks. 100.000kr mere end nu? Så køber de jo bare en i dag. Så der vil være rigtig mange brugte Tesla til salg - i starten til overpris, men Ingen vil købe, efter noget tid, vil de prisen komme ned, og længere ned end vi ser i dag. 

henningdalgaard

Jeg er heller ikke ude efter at lave en investering. Vil bare gerne vente med at købe en Tesla, med mindre de brugter priser kommer til at stige 30-40% de næste par år.

T3S7A
T3S7A Nov 19 '15

Det kommer ikke til at ske. Det er jo et spørgsmål og udbud og efterspørgsel. Fra næste år er efterspørgslen ikke stor, og udbudet vil være stort. Der vil komme flere til. Mange af dem som har købt en Tesla nu ( med hovedet lidt under armen ), blot fordi man har hørt der kommer afgift på mm. Nogle af dem, bliver skuffet over bilen, det er jeg ikke i tvivl om. De ved ikke helt hvad de har købt, men trøster sig med den kan sælges til en god pris hvis det nu ikke var dem. Så der vil være mange til salg næste år, og stort set ingen køber - de har købt inden. Det gør det hellere ikke bedre at afgiften på brændstofbiler kommer lidt ned, det er også kun med til at sænke prisen for en "dyr" elbil. 

DavidS90D
DavidS90D Nov 19 '15

Der er for mange ubekendte til at kunne give det rigtige svar på hvad der sker i 2016.

Når vi kommer til 2017 kan vi kigge tilbage og se hvordan det gik...ikke andet.

Hvis man vil købe en Tesla (elbil), så køber man nu.

Vil man købe en ny BMW M5, så køber man den i morgen (150% afgift).

Og har man lyst til en Volvo Hybrid, så er det den man skal købe...

@T3S7A : Du havde en anden forventning til 2016, for cirka en måned siden!

T3S7A
T3S7A Nov 19 '15

David, det var før DK gik sådan amok. Med så massiv mange biler, og lykke ridder og forhandler, og folk som køber uden rigtig at vide hvad de har købt, så er jeg mere sikker på at 2016 bliver billigere end nu. 

Men som jeg også har skrevet i denne tråd, så tror jeg bestemt at bilen holder prisen godt over 3-5 år. Tror prisen som de bliver solgt til eks. sommer 2016, vil kunne holde de efterfølgende par år. Da der jo netop ikke vil komme flere biler i spil. Så når først alle de biler som vil være tilsalg i 2016 er solgt, og udbudet falder, så tror jeg prisen vil holde rigtig godt. Men tror bestemt ikke på, man kan købe en ny tesla i dag, og forvente at sælge den med fortjeneste om 1 år. 

Gustavsfar
Gustavsfar Nov 19 '15

Jeg satser på at kunne bytte til og erhverve mig en Model 3 om 5-6 år uden at skulle have alt for mange monetos op ad lommen i bytte. Ved ikke om det er urealistisk, nu må vi se...

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Nov 19 '15
Trannel
Trannel Nov 19 '15
Glem nu heller ikke at prisen på en ny Tesla i 2016 med den reducerede afgift falder med knap 200.000 kr i forhold til de tidligere beregninger selvom jeg ikke tror at det vil have den store indflydelse på salget, dertil er prisstigningen simpelthen for stor.
Derudover tyder det på, at fradraget på elafgiften vil blive bibeholdt i hvert fald et år mere iht. skatteministerens fremsættelsestale.
Jeg ved godt at det er et fåtal det kommer til gode men lidt har også ret.
Hamsjael
Hamsjael Nov 19 '15
Så hvad bliver nyprisen på eksempelvis en Tesla til 800000 i 2016?
Hookmaker
Hookmaker Nov 19 '15
@T357A, der tager du godt nok fejl. Der er stadig masser - også efter nytår der vil købe en tesla. Jeg har lige selv siddet og lyttet til en handel med 50.000 i overpris, så tro mig, der sælges også biler efter nytår til ++priser.
Sider: 1 2 3 4 5 6 »