Loading...
dk

Snestorms-kørekursus på Roskilde Ringen | Tesla Forum

Michael
Michael Nov 21 '15
Tak for en god dag på Roskilde Ringen til kørekursus. Det endte med at blive glatbane på hele banen, og ikke kun der hvor der sprøjtes vand ud.

Se snestormsfoto
Klaus_
Klaus_ Nov 21 '15
Var der nogen med helårsdæk (standard good year dækket), hvordan klarede det sneen? Jeg skal køre 200 km på dem i morgen, gad godt Tesla havde givet mig vinterdæk efterhånden :)
T3S7A
T3S7A Nov 21 '15

Klaus. Der er lige så meget forskel på helårsdækkene og nogle rigtig gode vinterdæk, som der er forskel på nat og dag. 

Men derfor kan du sagtens kører 200km i den smule sjap og våd vej vi har nu i dk med helårsdækkene, blot du kører med omtanke. Der hvor man rigtig kan mærke forskel, vil være ved igang sæt, specielt op ad stigninger mm. Ved sving, i sær med hældning mm. 

P85DK
P85DK Nov 21 '15

@T3S7A - ahhrr, min erfaring med 4x4, sne og sommerdæk er at igangsætning er relativt nemt, uanset om det er op ad bakke. Det leder en til at tro at alt er ok - den helt store forskel opdager du først når det er for sent, nemlig når du skal bremse og specielt en tung bil som en Tesla - her er der enorm forskel på rigtige vinterdæk og alle andre dæktyper

Michael
Michael Nov 21 '15
@Klaus
Nej, vi havde alle vinterdæk på, jeg selv fik dem på igår.
Hvis man kører på helårsdæk på Roskilde Ringen vil man skøjte rundt uden vejgreb.
Kristian70k
Kristian70k Nov 21 '15

Så som T3s7a skriver er det som dag og nat.. om du kan starte ja det kan man jo på det meste.. men reagere bestemmes jo virkelig af dækket.. 

Hookmaker
Hookmaker Nov 21 '15
Klaus_, hvis jeg var dig, og du bor i det sneramte område, ville jeg være extremt forsigtig, helårsdækkene står bare ikke fast ved nogen særlig høj fart.
3450rbt
3450rbt Nov 22 '15
Jeg har netop kørt fra Herlev til Allerød på standard dæk i sne. Jeg havde INTET vejgreb og kørte sidelæns to gange med kun 20 km/t. Høj suspension og 4 hjulstræk gjorde nemt at komme fri!<br />
Forummets indlæg er redigeret af 3450rbt Nov 22 '15
SuneH
SuneH Nov 22 '15
Jeg har netop brugt 4,5 timer på at køre fra Kbh via Roskilde til Jyllinge. En tur, som normalt tager 45 min ved moderat kørsel. Jeg kørte i en 70RWD med helårsdæk. Undervejs passerede jeg hundredevis af strandede billister, både på motorvejen og i Tåstrup på Roskildevej. Jeg var med til at skubbe en Nissan X-trail fri i Roskilde. Her var sneploven selv kørt fast. Jeg måtte have hjælp af venlige medbillister en enkelt gang, ved afkørslen fra Motorvejen i Roskilde, hvor "sneglen" var for stejl for de fleste. Så folk hjalp hinanden op :-) Jeg synes de stod overraskende godt fast, var mødt til at sætte regen i low, ellers gled den rundt når jeg slap speederen. Det er altafgørende at igangsætte blødt, her er creep en fordel, så starter bilen lige så stille. Og time sine lyskryds, så man aldrig kommer til at holde stille, især ikke hvis man skal starte op ad bakke. Og tænk, på mandag skal jeg have vinterdæk på, det er præcis 2 døgn for sent. Men mit bedste råd er nu, at i det vejr skal man ikke køre ud, uanset om der er vinterdæk på eller ej. Selv hvis man selv kan komme frem, risikerer man at holde stille fordi de øvrige billister ikke kan komme igennem, og der kun er et spor fartbar i hver retning. En hummer med vinterdæk er vist eneste mulige undtagelse fra den regel. Blev overhalet af en på motorvejen, som lavede sit eget spor i 3. bane i 40 cm sne...
Forummets indlæg er redigeret af SuneH Nov 22 '15
SuneH
SuneH Nov 22 '15
Egentlig er jeg bare lamslået over hvor fantastisk en bil det er. Super performance, billig driftsøkonomi og rigtig god i snevejr. Det er fandme en brilliant indsats af Elon og hans team.
Hookmaker
Hookmaker Nov 22 '15

God historie Sune, men husk: Der hvor vejgrebet tæller er der hvor du skal bremse ned - og der står helårsdækkende meget dårligt fast i forhold til vinterdækkene, og din bremselængde forlænges MARKANT. Det ved vi fra vores kurser på ringen. 

DavidS90D
DavidS90D Nov 22 '15

Er der nogen form for "ABS"-agtig funktion når man slipper speederen og regenerer?

Kan bilen selv mærke at hjulene ikke står fast og nedsætter motorbremsningen?

SuneH
SuneH Nov 22 '15
Nix, jeg var nødt til at sætte Regen til Low i nat. Det gør den ikke selv.