Loading...
dk

Newbie med mulig defekt laderport? | Tesla Forum

MarkC
MarkC Nov 22 '15

Kære alle,

Jeg er en ny Tesla ejer, og jeg har en udfordring, som jeg ikke kan finde fejlen på. 

Alle mine ladninger er sket via Supercharger Køge og Supercharger Amager. Nu ville jeg forsøge mig med en hjemmeladning via det medfølgende 380V kabel. Jeg kan dog ikke få bilen til at åbne ladeporten. Jeg trykker på menuen "Open Charge Port" men der sker ikke en dyt.

Hvad er det, jeg gør forkert? Er det frostvejret, eller er det en fejl 40? :-)

Mine tanker er ude i, at ladeporten først åbner når jeg har ladekablet i hånden, det er strømførende og dermed klar til at levere strøm til bilen, men det føles bare lidt langt ude..... 

Jeg ser frem til at høre jeres bud, og beklager min uvidenhed.

Venligst,
Mark

Sithfury
Sithfury Nov 22 '15

Hej Marc

Velkommen til.

Du kan åbne ladeporten ved at trykke Open Charge port, via menuen i bilen, app'en eller ved at holde "baggagerums knappen" nede i 5 sekunder på din nøgle.

Hvis du ikke kan åbne med det, så sidder din ladeport nok fast. Ofte kan du åbne den, hvis du eksempelvis holder knappen nede på nøglen, og samtidigt sætter en negl eller lign, ind under og hjælper charge porten op, når den siger klik.

Når du har fået den op, så tjek evt. lige den magnet der holder charge porten lukket, om der sidder noget på den eller lign.

Hvis det bliver ved, så tag fat i Tesla, de har fixed min.

kensmark
kensmark Nov 22 '15

- Eller læg et pres på charge port bagerste del, da den er hængslet omkring bagerste 1/3. Samtidig med at du trykker på nøglen som beskrevet.  Jeg har oplevet det 2 gange, lidt wd40 fixede det.

kensmark
kensmark Nov 22 '15

- Eller læg et pres på charge port bagerste del, da den er hængslet omkring bagerste 1/3. Samtidig med at du trykker på nøglen som beskrevet.  Jeg har oplevet det 2 gange, lidt wd40 fixede det.

Icelord
Icelord Nov 22 '15

I følge tesla kan de nye biler godt have lidt "olie" på den magneten som åbner charge porten. Det gør at der bliver lavet et vakuum som gør at den ikke åbner. Som de andre skriver få den op og tør kontakten grundig af så skulle det gerne virke :-) (du kan normalt høre at den siger klik når du trykker på nøglen.)

msTes
msTes Nov 22 '15

Jeg har oplevet det samme gentagne gange og fundet ud af at det der virker bedst er at holde knappen nede på ladekabel (tæt på ladeporten). Men skal lige prøve at rense magneten

Gustavsfar
Gustavsfar Nov 22 '15

dobbeltklik på ladekablet virker for mig.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Nov 22 '15
Kristian70k
Kristian70k Nov 22 '15

kan være fordi den sitter fast :) (gniske) :)) så kan du hjælpe den med et kreditkort.. forsigtigt :) det skete sidste vinter for mig.. 

KimT
KimT Nov 22 '15

Min har gjort det fra dag 1 - også efter grundig afrensning af fladerne.

Det er endt med at jeg har klippet 2-3 runde stykker folie (af typen man bruger som dørtrinsbeskyttelse/ladekant) og sat dem på metalpladen på klappen. Nu åbner den hver gang.

Tror det er fordi magneten er for kraftig.

MarkC
MarkC Nov 22 '15

Til alle, trickket med at trykke på "Open Charge Port" på skærmen, og derefter bruge et kreditkort til at åbne porten med, var det trick der hjalp.

Jeg har haft Teslaen i en uge, og den er blandt dem, der er tilbagekaldt. Så i morgen får værkstedet lov til at se det hele efter. 

Tak alle sammen for jeres hjælp!

Mark

Kiefer
Kiefer Nov 22 '15

Tesla bliver bygget i Californien til det californiske vejr. Tesla har aldrig haft de vilde ideer om hvordan de fungerer i dårligt vejr. 

Ja ja, man kan købe vinterpakker til bilerne når man bestiller dem, de har bare ingen effekt påde vitale dele som: ladeport og vinduer.

Så for at gøre en lang historie kort: Forvent at der er problemer med at åbne ladeporten og ikke mindst, hvis bilen holder ude i frostvejr, kan det være svært, for ikke sige umuligt for bilen at åbne dørene da de fryser fast...!

I begge ovenstående situationer hjælper vinterpakken med opvarmede bagsæder, opvarmet rat osv. ikke en pind.

/Martin

The_Stig
The_Stig Nov 22 '15

Hvis man har arbejdet med elektromagneter så ved man, at det er er et problem at få "emnet" (i dette tilfælde lågen til ladebrønden) til at slippe - det skyldes ganske enkelt at der gå en rum tid før "åget" på elektromagneten afmagnetiseres - åget er metalskiven på bagsiden af lågen.

Det kan løses fra TESLAS side ved at sænke spændingen til f.eks. 4-5 Volt efter nogle minutter når porten er blevet lukket, det betyder så at der kraft nok til at holde åget, men ikke så meget rest-magnetisering der skal væk før åget "slippes"

DIY løsningen er som beskrevet andetsteds noget tape eller folie - det virker som "afstandsholder" mellem elektromagneten og åget, hvilket nedsætter effektiviteten / styrken af magnetfeltet - hvorfor åget lettere slippes - det er bare en alternativ måde at bringe kraften fra 12V ned til måske 5 V men det virker......også i Norge :-) hvor de er bekendt med vinterproblemer...

Billigt fix indtil TESLA får lavet en timer og en spændingsdeler til ladeporten som f.eks. går ned på lav spænding ved < 40km/t så den holdes mere fast ved høj hastighed .....

Man kan også slibe lidt af metalskiven på dele af ydrekredsen, det virker også... 

Forummets indlæg er redigeret af The_Stig Nov 22 '15
DeaconWP
DeaconWP Nov 22 '15

Kiefer: Jeg håber da, at vinterpakken har en effekt på mine vitale dele.. :-)