Loading...
dk

Vinterdæk til Rookien - HJÆLP! :-) | Tesla Forum

ClausVP
ClausVP Nov 23 '15

Hej Allesammen

Har fulgt med en del tid herinde. 

Jeg forventer en dejlig snarlig ankomst i starten af december af familiens nye medlem. 

Jeg har fulgt en del med herinde omkring dæk og fælge etc. her op imod vinter.

Jeg havde nok egentlig regnet med at jeg "bare" skulle have de standard vinterdæk og fælge som man kan købe ved Tesla. Dengang vi bestilte bilen fik vi at vide at det kunne vi bare finde ud af når det var. Nu kan jeg så forstå på det at vinterdæk og fælge fra Tesla selv nok ikke kommer til at ske lige foreløbig.

Jeg er så ude i to overvejelser:

1. Købe vinterdæk, og kun dæk og få dem monteret på de fælge der kommer med sommerdæk sammen med bilen. og så finde nogle fælge engang i foråret til sommerdækkene.

2. Købe både vinterdæk og fælge et eller andet sted. 

Nu er mit problem så efter at have læst riiiiiigtig mange tråde herinde, at jeg helt bestemt må konkludere at jeg bestemt ikke hører til i den liga en stor del af forummets medlemmer spiller i. 

Jeg kan godt have en holdning til om en fælg er flot eller ej... men jeg har meget svært ved at finde ud af hvornår det er et godt dæk, eller hvornår det mere er et meget specielt dæk, og om det bare er et navn man betaler for. Jeg har også ret svært ved at finde ud af om man skal være varsom med evt. fælge. Om de kan tåle vægten, om de passer til etc.

Så... lang forklaring på kort spørgsmål :-)

Ville i vælge option 1 eller 2?

Hvis 1. skal man så også have ekstra TMPS ventiler? eller kan man bruge dem fra sommerdækkene.

Hvor skal man købe dem henne? (gerne inkl. montering i trekantsområdet) evt. købe hjem fra tyskland? Hvilke dæk?

Kan enhver montere dæk/fælg på en Tesla(læs et af de lokale værksteder) eller skal man vælge nogen der ved noget om det?

Dragheim
Dragheim Nov 23 '15

Hej,

Jeg har helt samme overvejelser til når  jeg får  min bil i december.

Jeg regner med at købe Nexen Wingguard til ca. 900 kr/dæk.

https:///...102v/p/GI-R-270491GA

Jeg får dem monteret på de originale fælge, og køber et nyt sæt fælge til sommer.

De er meget billige, men jeg har læst en del gode anmeldelser af dem. Er der nogle herinde der har erfaringer med disse dæk vil jeg da meget gerne høre??

jhyldgaard
jhyldgaard Nov 23 '15
Jeg må indrømme at jeg ikke helt forstår at man kan købe en bil til 800k, men så vil spare et par tusinde på at få nogle gode vinterdæk. Efter min mening er dæk det vigtigste sikkerhedsudstyr på en bil og især på en bil der vejer over 2 tons.
Jeg har lige bestilt Continental TS 830 P 235/45R19 99V og har samme planer med hensyn til fælgskift. Jeg kunne også godt tænke mig at vide om man bare kan flytte TMPS sensorer over.
DeaconWP
DeaconWP Nov 23 '15

Flytte TPMS sensorer over? De skulle gerne være monteret som en fast del i fælgen, så skifter du dæk på dine fælge hver sæson, så kører du bare videre på de samme TPMS.

Og Hyldgaard, du har ret, du sparer kun på et sted hvor det ikke har den store indflydelse på sikkerheden. Ved at vælge 235 fremfor 245, og så bibeholde det gode fabrikat. Et yderst godt valg.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Nov 23 '15
DeaconWP
DeaconWP Nov 23 '15

ClausVP: Option 1. Og på med helårsdækkene igen, hvis du vil bruge dem, fremfor at sælge dem.

Og så har du tid til at finde en fælg du kan lide.

Og vælge mellem 19 eller 21".

Som jeg skrev til Hyldgaard, så er TPMS fast tilbehør i fælgene.

Og vælger du at købe endnu et sæt fælge, skal du bare købe et sæt originale TPMS hos Tesla til den tid.

Ellert
Ellert Nov 24 '15

Jeg har et par helt nye, ubrugte originale Tesla 19 tommer vinterfælge monteret med helt nye pirelli sottozero 240 samt tpms til autopilot. (det er dem tesla sælger idag, men de ikke kan skaffe hjem) Der er en anden bruger, der har sat sig på dem. Hvis han springer fra, skal du være velkommen til at købe dem.  

Comeback
Comeback Nov 24 '15

@jhyldgaard du kan godt flytte sensorene over på nye fælge.

de er lige til at flytte.

@ClausVP jeg ville vælge 1 hvis jeg var dig. med hensyn til valg af vinterdæk ville jeg vælge et støjsvagt dæk som f.eks PILOT ALPIN PA4 http://www.tirerack.com/...odel=Pilot+Alpin+PA4

Forummets indlæg er redigeret af Comeback Nov 24 '15
Mwn
Mwn Nov 24 '15

@ClausVP: Jeg ville vælge løsning 1. Altså købe nye dæk og få dem monteret på de originale fælge. Så har du tid indtil foråret til at lede efter andre fælge eller beslutte dig for hvad du gerne vil have.

Jeg har købt Nokia AR3 WR vinterdæk og fået dem sat på min bil. De beviste hvad de var værd i lørdags under snestormen i København.

Og lad så være med at vælge billige Nexe, Toyo eller andre skrammel dæk. Bilen er tung og har mange kræfter, så kontaktfladen til vejen er det absolut vigtigste.

Thor
Thor Nov 24 '15

Citat fra Comeback @ClausVP jeg ville vælge 1 hvis jeg var dig. med hensyn til valg af vinterdæk ville jeg vælge et støjsvagt dæk som f.eks PILOT ALPIN PA4 http://www.tirerack.com/...odel=Pilot+Alpin+PA4

Ifølge GP24, så fås Pilot Aplin PA4 ikke i 245/45/19. Men det kan selvfølgelig ikke udelukkes at andre forhandler har dem.

Jeg står selv og skal investere i vinterdæk første gang når vi får bilen - og det er absolut noget af en jungle. Selvom jeg har brugt x antal kr på en bil, så køber jeg ikke nødvendigvis bare dæk til 2500kr stykket. For mig handler det ikke mindst om sikkerhed, men også at man får value for pengene. Hvis et dæk kan det samme til 1800kr i stedet, så vil jeg gå efter det. Jeg er stadigvæk prisbevidst.

Og faktisk har GP24 ikke særlig mange dæk i 245/45/19

Til gengæld har de noget mere i 235/45/19 som jo også går til en tesla, som jeg forstår det. 

RobertJ
RobertJ Nov 24 '15

235/45-19 er minimum if. synsbekendtgørelsen, da man må gå '1 størrelse / bredde' ned ift type godkendelsen. Ellers er kravet at rulleomkreds skal være +/- 5%.

Det ser ud til 235/45-19 er en lille audi serie størrelse som er blevet voldsomt overproduceret de seneste år.
Der er derfor en del dæk i denne størrelse til salg.

For michelin alpin pa4 245/45-19 tjek daekleader.dk

Og inden der købes fælge hos keratech / gp24, et lille råd er at spørge de kyndige her på forum om det nu også er et godt valg. Der er nemlig mange fælge til salg, og kun nogle af dem er reelt forsvarligt at sætte på sin Tesla. Omend det er noget grumset fra fælgproducenternes side.

De tyske sider som felgen.de / felgenoutlet.de viser ofte kun tüv godkendte fælge til bilen.
Der vælger man ofte rigtigt.

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Nov 24 '15
ClausVP
ClausVP Nov 24 '15

Mange tak for alle de fine svar :-)

@jhyldgaard jeg er helt enig i at dæk ikke er noget man skal spare på. Jeg er dog også enig med @Thor om at man godt stadigvæk må være prisbevidst. 

Det er nok der mit problem er. Som jeg forsøgte at skrive i mit første indlæg, er dæk ikke lige stedet hvor jeg har kvalifikationerne til at træffe et valg omkring pris/kvalitet :-)

Hvor stor forskel er der på 235 vs. 245. Hvilken betydning har det rent faktisk for min kørsel etc.

For lige at samle lidt op. Så har i listet følgende muligheder så vidt jeg kan se:

Nexen Wingguard til ca. 900 kr/dæk. http://www.giga-daek.dk/...102v/p/GI-R-270491GA" target="_blank">/...102v/p/GI-R-270491GA

Continental TS 830 P 235/45R19 99V

PILOT ALPIN PA4 http://www.tirerack.com/...odel=Pilot+Alpin+PA4

Nokia AR3 WR vinterdæk

michelin alpin pa5 245/45-19

Forummets indlæg er redigeret af ClausVP Nov 24 '15
Thor
Thor Nov 24 '15

Når dækket går fra 245 til 235, så bliver bredden jo mindre.
Men om det betyder bedre økonomi ved jeg ikke. 

@ClausVP

Jeg har stort set fundet de samme dæk som dig. Mere eller mindre. Jeg er dog begyndt, at kigge på 325/45/19 også, da udvalget er større.

Tjek http://www.wheelfindr.dk ud. Det er en søgemaskine, som samler alle dæk til rådighed i den størrelse man søger i. Desværre viser den ikke dækstøj, økonomi eller regnegenskaber. Det har jeg givet udvikleren feedback om, at de burde gøre. :)

På den side har jeg fundet et Pirelli W 240 SottoZero S2 dæk, som får gode anmeldelser.

Til gengæld er dækstøjet på 72dB. Det betyder nok ikke så meget i en almindelig ICE bil. Men kan nogen sige, hvor stor forskel der er i støjen fra fx 68dB til 71-72dB ?

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Nov 24 '15

Det skulle vist være ret markant. Et dæk med 73 dB skulle eftersigende larme 4 gange så meget som et med 67 dB. Støjen fordobles pr. 3 dB

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar1 Nov 24 '15
muller
muller Nov 24 '15

dB måles på en logaritmisk skala; en stigning på 3 dB svare til en fordobling af lydeffekten. Så forskellen på 68dB og 71dB skulle være til at høre.

Benjamin
Benjamin Nov 24 '15

skal hente bil imorgen og er virkelig nervøs for at det bliver frostvejr og den ikke står godt fast. jeg har ingen vinterdæk eller fælger og tænker nu efterhånden det nemmere at skifte dæk end at købe mig et sæt 19" og finde dæk og dæk tryks føler, den har 21" fælger på og jeg ville gerne finde dæk der larmer mindst muligt og står godt fast, altså vil gerne betale en ikke urimeligt meget højere merpris for bedste dæk, noget i kan anbefale? 

ved i hvad det koster at få skiftet dæk på 21" og er der risiko for de ridser fælgen?

hvis man får ridset de mørkegrå fælge bilen kommer med så er metallet ikke gennemfarvet vel? altså vil man kunne se ridser som sølv, korrekt? ved ikke hvor dumt dette spørgsmål er :)

er der nogle meget store minusser ved denne løsning jeg ikke lige har set? 

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Nov 24 '15

Nej fælgene er ikke gennemfarvede, desværre.

Thor
Thor Nov 24 '15

Nu har jeg kigget mange dæk igennem til under 2000kr.

Det overordnede bedste dæk, hvis vi primært kigger mod dB samt pris er:
Nokian WR A3 235/45/19 - til 1.387,50kr på daek-outlet.dk

Umiddelbart er det selv det jeg hælder mest til at købe. Det får også gode anmeldelser. Så helt håbløst er det forhåbentlig ikke.

Forummets indlæg er redigeret af Thor Nov 24 '15
RobertJ
RobertJ Nov 24 '15

Benjamin, en lynhurtig løsning på det problem er at du lige nupper et par fælge og dæk i aften og siger til damen/herren der udleverer din bil du ønsker et sæt tpms ventiler oveni. Det er lagervare.

Daekleader tilbyder levering til samarbejdsværksteder. De leveres til en af leveringsmulighederne på kirstinehøj hvor du på afhentningsdagen smider ventiler forbi eller et mere lokalt værksted hvor du henter dine dæk så snart de er klar. Ofte under 1 uge, mine tog 3 dage.

Jeg sutter stadig rundt på sommergummi her, og det går lige. Men få nu bestilt ! :)

Jabba
Jabba Nov 24 '15

Det kan godt være at 235/45-19 generelt er billigere, men med en lavere profil (45% af 235, istedet for 45% af 245) ville jeg ikke vælge dækket, grundet forventet lavere komfort. Derudover er der andre ulemper (man kan så selv vurderer hvor store de er) såsom mindre trædeflade og ændring i speedometervisning. Teslaen er en stor og tung bil og personligt foretrækker jeg at den har original størrelse poter, til at håndtere acceleration, greb og vægt.

Det er ikke besparelsen værd at vælge 235/45, i min optik. Køb 245/45-19 dæk i god kvalitet. Det er min anbefaling.

2930TSLA
2930TSLA Nov 24 '15
Min erfaring er at Conti 235/45-19 dæk fungerer aldeles upåklageligt og at man ikke kan mærke de 0,45 cm højdeforskel på dækket i forhold til original størrelsen. Husk dog at vælge dæk med tilstrækkeligt loadindex - helst 99.
Sider: 1 2 »