Loading...
dk

Vask af baby!...;-) | Tesla Forum

laslun
laslun Apr 15 '16
Ja det havde jeg bestemt også, kunne lige så godt have fået en almindelig lakforsejling så. Meget billigere.
Polerkongen
Polerkongen Apr 15 '16

Der er ting mange misforstår ved coating.

Coating er et lag udover lakken, som dels gør den hydrofobisk (ikke kan lide vand). Det betyder at den er langt lettere at vedligeholde og er lidt mere hård overfladen end din lak. Men den er ikke resistent. Bilen bliver ridset lige så let af den grund - forskellen er bare at det er i coatingen man ridser og ikke i lakken.

Hvis du allerede efter en vask kan se vaskerider i din lak, kan der kun være 2 ting i vejen. Man har ikke fjernet vaskeridser ingen coatingen (så sidder de bare inden under den) eller også skal du have set din vasketeknik efter i sømmene ;-)

Forummets indlæg er redigeret af Polerkongen Apr 15 '16
DetailingBilpleje
DetailingBilpleje Apr 15 '16
OptiCoat fejler intet - det er vasketeknikken den er gal med, sorry
Twinauto
Twinauto Apr 15 '16
Den slipper I altså for let henover Detaling Bilpleje, mange roser jeres arbejde og opticoat, men at I blot konstaterer, at det er "vasketeknikken" svarer til at Tesla blot konstaterer at evt problemer skyldes ejeren af bilen - hvis jeres behandling er så fantastisk og det er jeres kunde, så tilbyd at de kan komme forbi til en snak og gode råd, er det ikke jeres kunder, så svar venligst her på forum, HVORDAN man bør gøre.

Endnu mere vigtigt - oplys om begrænsninger i jeres produkt på dette forum, ønsker I inddirekte reklame her, så må I også forklare, at dette ikke svarer til 17 lag klarlak, men det er (endnu) en god type lakbehandling for vores Teslaer. Opticoat er jo ikke en fantomlak, som gør at bilen ser ud som ny fra nu og flere år frem

Hvis laslun er jeres kunde, så bør I straks kontakte vedkommende og i det mindste yde en ordentlig rådgivning.
Polerkongen
Polerkongen Apr 16 '16
Laslund,

Der er mange ting der kan gå galt.

Bilvask, handler om at rører så lidt ved overfladerne som muligt. Og der er bare ikke rigtig nogen nemme løsninger.

Min anbefaling:

1. Spul så meget skidt af møj af overfladen som muligt

2. Sæt overfladen i blød med en snow foam der er beregnet til forvask. Dens egenskab er at løfte tilbageværende snavs fra overfladen, så du efterfølgende kan spule de af lakken. Dette påføres bedst med en rigtig skum lanse.

3. Herefter spuler du skum og resterende møg af igen

------------------------------------------------

Efter de første 3 steps, bør du faktisk stort set ikke have noget tilbageværende snavs du kan se. Måske er den lille smule vejfilm tilbage, men det er det som du knapt nok skal rører for at få væk.

4. Håndvaskeprocessen. 2 store vaskespande, eller fyld vand op under vejs. En vaskespand med rent vand og en hvor du har din sæbeblanding. En god ide er at have en grid-guard i hver vaskespand. Denne sørger for at evt. skidt der kommer ned i spanden, bliver i bunden - så du ikke får det tilbage op i din vaskehånd.

Jo mere glidemiddel der er i din sæbe, jo mindre modstand er der mellem din vaskehånd og lakken - jo mindre risiko for at lave vaskeridser. Kvaliteten af sæber og vaskehænder er MEGET forskellige.

Vask små områder ad gangen. Træk altid handsken parallelt. ALDRIG i cirkler. Det er nemmere at fjerne parallelle vaskeridser end svirvler !

5. Vaskehånd med sæbe på lak. Herefter tilbage i vaskespand med rent vand. Gnid gerne vaskehandsken mod grid-guarden, eller sørg for at vaske vaskehandsken med din frie hånd.

Vrid herefter vandet ud af vaskehånden (ikke ned i spandene), for så efterfølgende at putte den tilbage i spanden med sæbe

6. Gentag nr. 5 indtil du har været hele bilen igennem

6,5. Vask altid kun 2/3 ned af dørerne, front og bag med din vaskehånd, og vent med den nederste 1/3 til sidst. Den er altid mest beskidt og du kan med fordel vente med den del til sidst. Så undgår du at den du evt. trækker skidt med fra det mest beskidte sted på bilen rundt på resten af bilen. Jeg bruger en bestemt vaskehandske til formålet, så min ekstra fine handske ikke bliver beskidt.

7. Skyl bilen grundigt af.

8. Se om du har været over hele bilen. Vask om nødvendig igen.

9. Under aftørring, anbefaler jeg at bruge en form for spray detailer. Den vil sørge for at være glidemiddel mellem dit microfiber håndklæde og lakken og samtidig hjælpe med at bilen tørre hurtigere.

Der skal som sagt en del udstyr til - og jeg forstår godt folk der går døde i processen. Bare det at finde vaskegrejet frem og gøre klar, kan for mig tage en halv times tid.

God fornøjelse

Mvh

Matthias

Forummets indlæg er redigeret af Polerkongen Apr 16 '16
DetailingBilpleje
DetailingBilpleje Apr 16 '16
TwinAuto: Hvis det har været vores kunde så har de også fået at vide hvordan man vasker. Nu er der flere i dk der tilbyder coatingen efterhånden, derfor er det altså lidt ude af mine hænder. Jeg konstatere bare at coatingen er er super produkt der gør bilvasken nemmere og lakken svære at ridse - jeg giver ALDRIG folk urealistiske forventninger når jeg sælger produktet. Syntes godt nok der er ved at være en negativ tone herinde. Prøv at løsne lidt op alle sammen, det er snart sommer :)
DetailingBilpleje
Ovenstående vaskemetode som "polerkongen" skriver om er også fin nok. Men i korte træk handler det om at fjerne sten og skidt inden man ligger hånd på lakken. Her er en god højtryksrenser det bedste. Nogle bruger også skumforvask. Jeg anbefaler vask med ONR som shampoo. Når bilen er coatet har man muligheden for netop at trække vaskehandsken over lakken uden at ligge tryk på lakken. Får man vaskeridser gør man altså noget forkert. "vaskeridser" opstår dog oftest under aftørringen. Derfor igen, aftør uden tryk og med bløde mikrofiber. Har man en "helligdag" hvor man har glemt at vaske og aftørre man klædet henover dette sted kan det ridse. En af de typiske fejl jeg ser er at aftøringsklædet fanger skidt fra hjulkassen som ikke er spulet ordenligt ren, som igen trækkes op på lakken. Jeg har selv coating på min egen bil og jeg vasker den hver 2-3 uge - de eneste ridser der er i bilen er brugsridser fra naboen der trækker deres lange vinterjakke og tasker for tæt på lakken når de stiger ud af deres egen bil. En coating er ikke ridsefast, men gør det svære at ridse bilen og nemmere at vaske. Får man alligevel ridser, ja så vasker man forkert.
ElPeter
ElPeter Apr 16 '16
Hvis man kan se vaskeridser når man ser bilen fra en bestemt vinkel, så se på den fra en anden vinkel ;-)
DetailingBilpleje
Elpeter: se dét var et brugbart råd hehe
laslun
laslun Apr 16 '16
Tak for det.
Må jo bare kaste mig ud i det, og prøve en gang til, når vejret det bliver til det.
Jeg kan muligvis godt have lavet fejlen med hjulkasserne og kan muligvis også have trykket for hårdt - det er svært lige at huske, når jeg synes jeg var forsigtigt.
Bruger ONR.
Fortsat god weekend, og så må jeg jo kigge på bilen fra en anden vinkel :-)
DetailingBilpleje
DetailingBilpleje Apr 17 '16
Lasse: har lige fået bekræftet at du ikke har fået coatet bilen hos mig. Husk at du er velkommen til at ringe på 25 38 . 5660 for en snak om vasketeknikken.  Opticoat må ikke stilles til regnskab for sjusk. Go aften  :)
DetailingBilpleje
DetailingBilpleje Apr 22 '16
Nilaus. så slår man 2 fluer med et smæk. Vask og bad 
Gronhund
Gronhund Jun 19 '16
Tørring af håndtag: Der var på et tidspunkt en der anbefalede en lille håndholdt blæser/kompressor til at blæsetørre vandet i håndtag m.m. Jeg kan godt se ideen i sådan en, men hvad hedder sådan en fætter?
JL
JL Jun 19 '16
Det var mig :-). Den hedder Metro Blaster Sidekick og jeg har brugt min 1 gang :-). Den virker sådan set fint, men synes i forvejen der er så meget grej man skal finde frem og som ender jeg med bare at puste hårdt de stedet hvor der sidder vand og/eller køre en kort tur og så tørre efter :-)
Gustavsfar
Gustavsfar Jun 19 '16

Jeg bruger den til tørring af hele bilen. Sidekick blaster i den ene hånd og et mikrofiberhåndkæde i den anden. Det fungerer superfint og hele bilen tørres på den måde fuldstændigt på få minutter :-)

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Jun 19 '16
AndersHoj
AndersHoj Jun 19 '16
Hvor kan den købes henne sådan en sidekick blaster?
Gronhund
Gronhund Jun 20 '16
Rigtig mange tak for svarene.
P85DK
P85DK Jun 20 '16

eller brug den kompressor som du har stående ude i garagen som du købte til et projekt for mange år siden, du ikke kan huske hvad var

Hookmaker
Hookmaker Jun 20 '16
....jaah, det er sgu godt konen så kan huske hvad kompressoren skulle bruges til, hehe..;-)
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 »