Loading...
dk

Rækkevidde 85D - hmmmmm - under 300 km på 90% - taber 20 km om natten | Tesla Forum

jespert
jespert Nov 24 '15

Hej alle
Hvor langt kører i ved blandet kørsel på en opladning. Jeg har prøvet at køre pænt og max 120 på motorvejen. Jeg ligger på lige under 300 km på en 90% opladning. Lyder det ikke af meget lidt?

Og så taber den 20 km om natten for tiden eller er der en nisse der kører hver nat?

Jeg kører med 19" og kører fornuftigt med så lidt aktivitet på bremsen som muligt.

NCL
NCL Nov 24 '15

Det er pga. vejret/vejene i øjeblikket. Jeg bruger også ca. 30% mere i øjeblikket end i sommer.

thvestergaard
thvestergaard Nov 24 '15

@jespert, bestemt fint kørt i /regnvejr. Dit forbrug har i snit været 240wh

Jeg har lært mig et par nyttige omregninger:

90% opladning/forbrug * 4 = 360 typical range (det bilen viser som typical range)

(faktor 4 passer ca med min 85D, men afhænger naturligvis af batteristørrelse)

Realistisk range afhænger af hvordan du kører - dvs dit typiske forbrug x:

360km typical range / x wh * 200wh = 300 km, svarende til x = 240wh

(i dette regnestykke er 200wh en konstant)

Jeg kørte i går aftes i regnvejr 2 grader, fra Rødekro supercharger 80% og 181 km hjem 10%. Det gik for stærkt på både motorvej og landevej. Havde jeg forsat længere og istedet for 70% brugt 90%, ville det svare til at jeg kom 233 km, så ud fra den betragtning betyder "lige under 300 km" at du har kørt ganske pænt.

Mit forbrug i går aftes:

360km typical range / x wh * 200wh = 233 km, svarende til x = 310wh

Jeg bruger normalt x = 280wh til at regne ud hvor langt jeg kan komme hvis jeg kører pænt på motorvej, men i regnvejr / koldt vejr, skal jeg nok regne lidt mere, eller køre pænere :-)

360km typical range / 280wh * 200wh = 257 km (ved forbrug på 280wh).

Jeg lader altid om natten, så jeg ved ikke hvad den taber ved bare at stå (koldet), men prøv evt at slå "energy save mode" til, hvis den ikke allerede er det.

jespert
jespert Nov 24 '15

Hej igen. Syntes bare der er langt fra de tal de opgiver køberne. S85D = 528 km.

Bevares, sjældent passer de opgivne tal, men en næsten halvering er da voldsomt.

Raymond
Raymond Nov 24 '15

@Jespert, det har du da helt ret i. Men du har gjort dit forarbejde dårligt, hvis det kommer som en overraskelse.

@tvestergaard, dit forbrug er meget i overkanten - jeg klarer mig fint med 240wh i gennemsnit her om vinteren. ÅTotalgennemsnit er 223wH efter 63.000km og snart 3 vintre.

Forummets indlæg er redigeret af Raymond Nov 24 '15
sjensen
sjensen Nov 24 '15

@jespert... Hvis Tesla har opgivet 528 km er det så ikke ved 100% opladning, 90 km/t og sommervejr?

jespert
jespert Nov 24 '15

Jo korrekt det er ved 100%. Dvs. 475 er ved 90%. Så det er 40% under det oplyste tal.

jespert
jespert Nov 24 '15

@Raymond, jeg mit forarbejde er nok baseret på min kollegas udsagn, som når jeg går efter i sømmene ikke passer helt. Dvs. dit totale gennemsnit er 381 km på en 100% opladning, korrekt?

Jeg var slet ikke i tvivl om at jeg ville kunne køre 400-450 km på en opladning ved morfar-kørsel, men det bliver vidst ikke nemt :-( 

Skide med det, der er vel ikke længe til 95 opdateringen, så hopper jeg på når den hedder 100 :-) 

Gustavsfar
Gustavsfar Nov 24 '15

@Jesper. Man har ikke alle 85 kWh tilgængelig så det er nok nærmere 345 km pr. 100% opladning i gennemsnit (Raymond), men det tal kan du ikke bruge til en dyt da forbruget ændres markant fra til tur afhængig af forholdene. Du kan godt køre 400-450 km om sommeren når du kører pænt og forholdene er til det.

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Nov 24 '15
Raymond
Raymond Nov 24 '15

@Jespert: Du kan bruge i nærheden af 79kWh på et 85kW batteri, del med ca. 0,24 får du ca. 330km. Du kan godt køre meget længere, men så bliver det med mindre hastighed. Som Gustavsfar1 skriver, så er det en helt anden historie om sommeren.

Kristian70k
Kristian70k Nov 24 '15
Hvis du ikke bruger alle de kilometer den kan køre på en opladning på en dag så har du rigeligt.. Du skal bare lade den når du kommer hjem.. Så er det jo lige meget om den kan køre 290 eller 390 hvis du ikke bruger det.. Så er det jo bare et tal.. Den kan også kære 400 eller 450 kr nu hvis du køree efter det.. Men tilpasning er kodeordet ;) 100 kWh betyder bare mere strøm ved hjemkomst.. Hvad vil du bruge det til?
Jesperbang
Jesperbang Nov 24 '15
Min p85d står stille i 28 dage uden at lade den. Og den bruger ca 6-7km om dagen uden at sætte den på safe mode mm. Skal lige tilføje at bilen står i muret isoleret garage, dog uden varme på endnu.
Forummets indlæg er redigeret af Jesperbang Nov 24 '15
jespert
jespert Nov 24 '15
100 vil da betyde længere rækkevidde hvis de siger der er 5% længere rækkevidde fra 85'eren til 90'eren.

Syntes ikke det er ligegyldigt selvom man ikke bruger det hele på en dag. Det er da stadig pludselig et andet regnestykke i forhold til udgift pr km.

Lidt som hvis en bil er opgivet til 20 km pr liter men kun kører 12. Selvom man bare kan tanke på vej hjem er det da afgørende.
Kiefer
Kiefer Nov 24 '15

Jesper: Min erfaring er også at der kan være mellem 25 og 50% forksle på om det er lækkert sommervejr, eller det koldeste vintervejr. En rækkevidde på 300km typical ved 90% i disse måneder, vil jeg synes er ok.

På min gamle S85 lå jeg på ca. 300wh/km hvor jeg om sommeren var tættere på 200wh/km. Ændrede det dog til ca 225wh/km da jeg skiftede fra 19" sommerfælge til 21" sommerfælge. De kostede lidt ekstra.

/Martin

dankersoe
dankersoe Dec 15 '15

@espert:

Hvor gammel er din bil?

Jeg har netop talt med Tesla service i Århus da jeg har præcis samme problem - Ved meget pæn kørsel kan jeg klemme 262 km ud af en fuld opladning (97% for at være præcis).

Hos Tesla mente de at batteriet "skal køres til" og at det efter lidt tid vil blive mere effektivt.

Må indrømme at jeg føler mig noget snydt af Tesla-sælgerne, jeg bestilte i oktober og fik at vide at jeg slet ikke fik brug for et 90Kva batteri til at køre 300km ved 120 km/t på flad motorvej. Så jeg snuppe glædeligt en 85Kva model.

Iøvrigt burde den køre 400km jævnfør dette link, men det er nok ned af bakke i 30 grader og med medvind.

https://www.teslamotors.com/da_DK/blog/driving-range-model-s-family

dankersoe
dankersoe Dec 15 '15

Okay - ser lige at det er et gammelt indlæg - Er din range mon blevet bedre med alderen?

jespert
jespert Dec 16 '15

Hej. Har nu kørt 1500 km i min og min kan ikke køre mere end 250-270 km på en fuld opladning selvom jeg virkelig prøver at køre pænt. Syntes det er grotesk når den er opgivet til 528 km.

Kristian70k
Kristian70k Dec 16 '15

hvad er dit kørsels mønster?

T3S7A
T3S7A Dec 16 '15

Jespert: Hvordan er det kørt? Er det kørt på engang, eller er det mange mindre tur over flere dage? 

dankersoe
dankersoe Dec 16 '15

Vil gætte på at vi snakker om et gennemsnit.

Har nørdet en del i forskellige scenarier, fandt frem til en amerikaner som havde samme problem. Han fik skiftet accumulatoren og fik derefter den forventede range - Prøv at få Tesla til at kigge dine data igennem, de hiver alt over nettet så du skal ikke ind med bilen.

Sider: 1 2 »