Loading...
dk

Type 2 kabler der låses fast | Tesla Forum

sjensen
sjensen Apr 7 '14

Søndag var jeg på "field test" i Malmö med nyindkøbt type2-type2 kabel. Hidtil har det ellers kun været 16A CEE stik.

Som bekendt låser Tesla'en type-2 stikket i bilen. Uden helt at kunne dokumentere hvordan, så oplevede jeg at Tesla'en i et par tilfælde holdt stikket fast uden at den viste en "Unlock" knap på skærmen. To tryk på nøglens tag synes at fikse den sag.

Den anden oplevelse var med en finsk Ensto 22 kW lader. Tilslutning gik fint - 3 faser 26A. Da vi kom tilbage var opladningen imidlertid afbrudt og intet liv i laderen. Her opstår problemet så, for laderen holdt fast i mit nyindkøbte type2-type2 kabel.

Takket være telefon-opkald og entusiastisk support kom der strøm på laderen igen (sikringerne var gået), men den holdt stadig fast i kablet. 

Næste forsøg var at starte opladning igen og stoppe opladning fra Tesla'en. Heller ikke det fik kablet løs.

Et par telefonopkald til Ensto søndag eftermiddag gav så til sidst svaret. Start opladning og afbryd opladningen ved at trykke på den aldeles anonyme og udokumenterede knap på laderen. Vupti... låsen gik op.

Lidt betragtninger efter den oplevelse:

En god type-2 lader i det "offentlige rum" bør 

1. have meget fyldestgørende instruktioner - inkl. troubleshooting

2. have sikringer forholdsvis frit tilgængelige

3. have kontaktoplysninger til 24/7 support

4. være dokumenteret med antal faser og maksimal strømstyrke

Grundet strømstyrken er der åbenbart gode grunde til at type-2 stikkene låses fast i laderen, men det kan altså være problematisk hvis installation og lader ikke er helt på plads. Det er ikke alle steder der har været testet med en dobbelt-lader Model S (som endda stadig er begrænset til 26A)