Loading...
dk

Anskaffelse af Tesla | Tesla Forum

TeslaNovicen
TeslaNovicen Nov 28 '15

Hej alle 

Jeg køre pt rundt i en Audi A5 cabrio og har været rigtig glad for det. Min kæreste og jeg venter nu tvillinger, og det er derfor tid til, at anskaffe sig en lidt mere familievenlig bil :-) 

 

Som udgangspunkt ved jeg så godt som intet om biler. Udgangspunktet i min søgning var, at jeg ikke ville have et alt for stort værditab, da bilen basicly skal fragte fra A til B. Under min research nævnte en kammerat for mig, at reg afgiften ville blive indfaset fra 2016-2020, og værditabet på bilen i høj grad ville blive modsvaret af afgiftspålæggelsen. Han sendte mig et links til et par Teslaer og så var jeg solgt :-) 

 

Siden har jeg søgt information om det økonomiske nu også holder i praksis, og jeg har fået lidt blandede svar. Jeg tænkte, at alle eksperterne herinde kunne formidle sandheden til mig :-) 

 

Ydermere søger jeg også inspiration til hvilken bil jeg helt konkret skal anskaffe mig. Prislejet er som udgangspunkt 600-500k, og det er som sagt en familievenlig model jeg efterspørger :-)

 

Al yderligere information som i mener jeg har brug for, modtages med kyshånd! 

 

Mvh Jakob Tøstesen

 

 

ODE90D
ODE90D Nov 28 '15

Hej Jakob,

Venter stadig på min Tesla, men vil umiddelbart ikke mene den er velegnet som familiebil med 2 små børn. Der er INGEN opbevarings muligheder bortset fra 2 kopholdere foran, et mikroskopisk handskerum og et "badekar" til opbevaring der hvor gearskift og håndbremse typisk sidder. End ikke i dørene er der lommer! Desuden har jeg fået fortalt af mange, at der er en øget tendens til køresyge i en Tesla - ikke fedt med små børn der brækker sig i bilen :)

Hvad angår værditab tror jeg man skal passe på med at tro det er en super deal at købe en Tesla inden afgifterne sætter ind. Det man skal tænke på er at:

- der er grænser for hvor meget folk er villige til at betale for en Tesla

- der vil være ca 3.000 Tesla Model S indregistreret i DK ved årets udgang - altså et ret stort udbud

- mange nye etablerede aktører har meldt deres snarlige lancering af elbiler med lang rækkevidde

- produktionsprisen på elbiler falder drastisk og medfører konkurrencedygtige priser i DK på trods af afgifter

- Tesla's Model 3 vil koste 1/3 del af Model S (før afgifter) og lanceres om ca 2 år i DK

- En ny regering kunne fnde på at rulle afgifterne tilbage

Jeg er dog enig i at værditabet på en spritny Audi A6 eller lignende nok vil være højere end på Teslaen, men regn ikke med at du vil kunne køre gratis. 

Hvad med en Toyota Avensis 2.2 STW D-4D, 04.2011, med 225.000 km på tælleren og læderkabine? Du skal få den billigt :)

Kristian70k
Kristian70k Nov 28 '15

Hej Jacob, er sådan set ikke enig i noget at der ellers er kommenteret :) vi er en familie på 5, to voksne og 3 børn, i alderen 1 - 3 - 5 og så forældrene :) vi har kørt 75000 km i vores tesla siden jeg fik den for et år siden, dog har jeg kørt mange af de kilometer alene :) vi har været på køre ferie i den til sydfrankrig.. Bilen er perfekt i alle henseender,.. du kan selvfølgelig ikke få nogen garanti på værditab, men hvis du regner total omkostninger på en fossilbil og en en tesla, så er der slet ingen sammenligning.. mine brændstof omkostninger ligger på 8600 kwh.. ellers er det tesla der har lagt strøm til.. (cirka 1 kr pe kwh efter tilbage betaling..) Tydligt Elgaard hellere vil sælge en gammel møgspand.. men det eneste rigtige for dig og dine børn er en tesla.. 

NCL
NCL Nov 28 '15
.+1 til Kristians kommentar. Jeg mener også det er en super familiebil.
Kristian70k
Kristian70k Nov 28 '15

der bliver omkring 3000 tms i dk, men det er da ikke nødvendigvis et større udbud? det er jo dem der er til salg der bestemmer udbuddet.. og det kender vi jo ikke endnu.. min den skal ikke sælges.. og det tror jeg er tilfældet for lange de fleste herinde.. kan sådan set ikke helt forstå dit indlæg elgard.. lyder som om du snakker ham fra en bil du overhovedet ikke kender..

T3S7A
T3S7A Nov 28 '15

At den ikke skulle kunne bruges som familie bil, er mig helt uforståeligt. Jeg kan ikke komme i tanke om mange andre biler, som har så meget plads som en Tesla S har. At nogle bliver køresyg, skyldes da vidst mere højre fod, end bilen. 

At der er mange aktører som kommer med elbiler senere, ændre jo ikke på denne bil? Udover det, så bliver de jo ikke til at betale pga afgiften! At der kommer en model 3 om 2-3 år ( dvs. 3-5 år i tesla tid ), som er mindre end en S, og derfor også koster mindre ( formegentlig ikke med gratis Supercharging ), men med DK afgifter, så kommer en model 3 til at koste mere end model S gør nu. Så det holder jo hellere ikke at vente på den... 

Vi var nede i det sydlige Toscana i vores i år, det med 2 børn og en hund. Det var den mest afslappet kør-selv-ferie jeg længe har haft. 

RobertJ
RobertJ Nov 28 '15

Hej Jakob,

jeg købte selv Tesla lige efter jeg fik min førstefødte. Vi gik fra en ældre E-klasse stationcar og jeg er endnu ikke blevet skuffet over pladsen i en Model S.

Det er ikke den nemmeste bil at få børn ind og ud af, men det er overkommeligt.
Gladest er jeg for at mange klapvognsmodeller kan ligge i frunk. Har selv prøvet Babyjogger City elite og Britax bob revolution

Frunk er kun stort nok i baghjulstrukne biler. Pladsen bliver ædt op af front motoren i AWD biler. Det passer dog fint med dit budgetterede beløb.
Der er noget til dine overvejelser. Jeg ved ikke om der er plads til en Tvilling vogn, men det vil jeg ikke afskrive før det er prøvet. Britax BOB tvilling vognen er ikke væsentligt større end deres normale.

Vi har været på en del ture og bilen fungerer fint til rejser med børn, da man er tvunget ind på nærmeste legeplads når børnene vil ud og mens bilen lader op.

Økonomisk vil jeg som minimum sætte 6.500kr/md på budgettet, det burde være i samme boldgade som din nuværende A5. Andre budgetter jeg har set beretter om 7500kr/md eller ca 2-3kr/km. Er brugtprisen højere end hvad bilen afskrives med på lånet så er der jo bare en ekstra opsparing, tror som Elgaard heller ikke på en vanvittig værdistigning men brugtpriserne skal nok være fine nok om et stykke tid endnu. 3000 biler er ikke hvad jeg vil kalde et særligt stort udbud, der vil komme efterspørgsel fra de mere prisbevidste købere når vi ser priser under ½-mill. 

Vil du have familiens cykler med eller bare ekstra plads via en tagboks så husk nu at købe en model med panorama / glas tag. Metaltag har ikke muligheden for at montere tagbøjler.

Det er en god idé at få 85kWh batteriet, lædersæderne er tilgivende ift børn. kender ikke stofsæderne.
 

Til 500tkr får du ikke rigtig noget.
Men for 600tkr har du et rigtig fint udbud.
Tror du kan bevæge dig fra 2013 til midt 2014 modellerne og er den tysk import har du ofte stort udstyrsniveau med.

Se f.eks Her på mobile.de

 

 

KimT
KimT Nov 28 '15

Jakob du har ikke skrevet hvor mange km du kører i bilen til dagligt. Det er væsentligt når vi snakker en elbil. Er det små ture, eller lange.

Mine børn har tendens til køresyge, men har ikke været det endnu i løbet af de 11000km vi har kørt i de sidste 11 uger.

Og hold dig til en model fra efter sep. '14 som har autopilot hardware. Det kunne tænkes at ældre modeller som ikke har det falder mere i værdi.

RobertJ
RobertJ Nov 28 '15

Her er også en med fint udstyrsniveau og få km til 600tkr.

Apropro køresyge. Fik tonet bag-ruderne og min evigt køresyge dame sad og hyggede sig på bagsædet flere tusinde km med bøger og tablets under efterårsferien. Optur.

Forummets indlæg er redigeret af RobertJ Nov 28 '15
JL
JL Nov 28 '15

+1 til god plads. Har to større børn, kone og en overvægtig labrador. Når vi skal i sommerhus alle mand med bagage har jeg aldrig haft bedre plads :-) Alt i alt en genial bil... :-)

ODE90D
ODE90D Nov 28 '15

Man kan hurtigt blive misforstået. Der er vel ikke nogen biler, der er decideret ubruglige som familiebil, men nogle er mere egnede end andre. Min pointe var blot at Teslaen ikke er specielt velegnet, men dermed ikke sagt der ikke er plads til en stor familie i bilen, og det er verdens fedeste bil :) 

Forstår sgu da godt man er glad for sin Tesla, men super praktisk og gennemtænkt hvad angår indretning, set fra en småbørnsfamilie's øjne, skal man vist være hjernevasket for at kalde den. Husk også, at man ikke kan montere træk til campingvogn og lignende (dog muligt til cykler m.v.)

Er helt enig i at læder, stort batteri og Autopilot er must haves (produceret fra 10.2014 og frem), men vil også foreslå, at man lige prøver en tur med hele familen og barnevognen bag i inden man beslutter sig.

Bianco
Bianco Nov 28 '15
Har tvillinger på to år, plus en på syv og vi tager ALTID Teslaen og lader Ford Mondeoen stå.
Forudsat at du køber en bil til 600.000,- så er Teslaen klart billigst i drift.
Kristian70k
Kristian70k Nov 28 '15

Nu hjernevasket :) barnevogn er i trunk, mindstemand på bagsædet og de største i bagaerummet, kommer fra en ford Smax, og den eneste forskel der er rent praktisk er at man sidder lavere i bilen.. ellers er alt mindst lige så let.. din indlæg nr. 2 bekræfter bare at jeg ikke misforstod dit først.. men synes du skal have din bil inden du kan komme med kvalificeret rådgivning.. (manden der byggede den har selv 5 unger, så klart den er børnevenlig..) man har bleer og alt det andet shit i en taske.. sku da ikke i lommerne i døren eller i handskerummet.. 

ODE90D
ODE90D Nov 28 '15

@Kristian70k: Netop fordi jeg endnu ikke har fået min Tesla kan jeg forholde mig til fakta, men snart bliver jeg også hjernevasket (læs: forelsket i min bil) og så er jeg sikker på at min Tesla er verdens bedste til absolut ALT :)

Kristian70k
Kristian70k Nov 28 '15

74.000 km and counting :) du forholder dig til de forkerte fakta, men det er jo også at forholde sig :) 

RobertJ
RobertJ Nov 28 '15

Ha den er go' Kristian. Jeg bruger faktisk den 'lomme' til venstre i bagagerummet, hvor der ikke sidder subwoofer, til... en pakke Bleer :)

krumling
krumling Nov 28 '15

Det er en kanon familiebil, basta!

.. hvis du så oven i købet investerer i en 7-sæders udgave (som undertegnede)..whee!

Ungernes begejstring for bilen er overvældende, tror ikke mine unger har været så glade for en bil før, den har endda fået et kælenavn (Teslamis). ..og vi kommer fra en Audi Cabriolet.

Kristian70k: Du har helt ret, men skal have bilen først for at kunne udtale sig seriøst. 

/Kenneth

TeslaFreak
TeslaFreak Nov 28 '15

Vi har en 70D på vej, valgte AWD på trods af mindre plads, men for at få glastag måtte jeg også tage D modellen da jeg lavede min bestilling om for en uge siden. Men har så tilgengæld mulighed for at sætte ting på taget hvis pladsen bliver trang.

Jeg har 3 børn i alderen 3-7. Teslaen bliver vores familie bil, vi kommer til at køre alle familieture og ferier i den. vores 2nd bil er en Nissan Leaf. Vi havde engang en Citroen Grand C4 Picasso 7 personers. Den gjorde flere køresyge. Jeg blev selv køresyg selv om jeg kørte bilen på små bakkede veje. Så regner bestemt med at Teslaen er meget bedre.

Jabba
Jabba Nov 28 '15
TeslaFreak: Hvordan lavede du din bestilling om for en uge siden? Måtte du give afkald på dit depositum eller hvordan?
TeslaFreak
TeslaFreak Nov 28 '15

Jeg ringede ind til Tesla og spurgte om det var muligt at opgradere uden at miste depositummet så frem de havde en magen til min bare med soltag. Det blev til en opgradering fra 70 til 70D med samme udstyr som før + glastag. Hun spurgte hvorfor jeg ikke havde bestilt dem med glastaget fra starten. Jeg sagde jeg ikke havde så meget information på bestillingstidspunktet som jeg havde nu(Jeg vidste ikke det gav ekstra lofthøjde og mulighed for at montere noget på taget. Ungerne første reaktion på at vi skulle have ny bil var også har den glas tag???), og jeg tænkte det kostede jo ikke noget at spørge. Hun sagde at de godt ville gøre en undtagelse og lade mig opgrader uden at miste depositum. Hun sagde så også det ikke var muligt at ændre tilbage igen. Jeg går ud fra de var villige til det da de på den måde sælger en dyrere bil, og de har muligvis også massere købere til 70 RWD modellerne. Tror ikke den var gået den anden vej.

Jeg havde ellers lige fået faktura på den anden, så det er hårdt at skulle vente endnu længere men jeg er sikker på det er det rigtige valg i længden. Min tanke er også at man altid kan opgradere batteriet på et senere tidspunkt, dual motors og soltag skal være på plads fra starten

Forummets indlæg er redigeret af TeslaFreak Nov 28 '15
Sider: 1 2 3 »