Ja men jeg er jo også fra Jylland, postnummer 8660 med ikke mindre end 21 teslaer indregistreret så det stemmer nok meget godt... Godt nytår til alle her på forum:-)
Ja men jeg er jo også fra Jylland, postnummer 8660 med ikke mindre end 21 teslaer indregistreret så det stemmer nok meget godt... Godt nytår til alle her på forum:-)
Nu er det jo ikke meningen at jeg vil ødelægge en dejlig mandag aften. Har fået disse 2 artikler ind i min mailbakke fra Dansk Energi <noreply@danskenergi.dk> og syntes for god ordens skyld at de bør deles. (Jeg tager intet ansvar for spontant højt blodtryk eller småkager som havner galt i halsen.)
_____________________________________________________________________________________
Nordvestnyt 08 01 2016
El-bilen redder ikke verden
Af Villum Christensen, MF (LA) valgt i Sjællands Storkreds
Vi har vidst det længe, men ingen gider skrive om det. Jeg har stillet spørgsmål til ministeren om det. En el-bil er langt fra et grønt produkt, og nu er der fremkommet sprit-nye analyser fra elbilernes drømmeland, Norge.
I det rige Norge, som jeg lige har besøgt i min vinterferie, kører rigtigt mange Teslaer. Når en ny Tesla S ruller af samlebåndet, har den på grund af batteripakken produceret næsten lige så meget CO2, som en almindelig dieselbil vil gøre i hele sin levetid.
Dette kan kun »tilbagebetales«, hvis de kører langt over 100.000 km, og så kræver det, at de lades op af strøm, der kommer fra vedvarende energi. Og det gør den aldrig. Husk på, at det er jo ligegyldigt, om der kommer CO2 op af skorstene på et kraftværk, eller ud af udstødningsrøret på en dieselbil. Det sviner lige meget, selv om det første bliver til strøm i en elbil.
Bl.a. på grund af batteripakken vejer Teslaen ca. 2,1 tons, omtrent det dobbelte af en almindelig bil, og det svarer vel til, at de 800 kilo dødvægt befordrer 10 ekstra personer i bilen hver eneste km, den kører. Noget sådant kan jo aldrig være bæredygtigt og alt andet end klima- og miljøvenligt. Det generer imidlertid ikke den rød/grønne mafia, som mener, at almindelige arbejdende mennesker skal betale for dette fråseri over skatten. Når elbiler begunstiges i det hellige grønne navn, så betaler alle andre bilejere i virkeligheden for festen.
Lad os stoppe den hykleriske og stadigt stigende subsidiering af vindmøller, solceller og elbiler, som primært føles godt af overklassen. Og det sidste nye er, at vi skal skrue op for ambitionerne, fordi vi nu oplever klimaflygtninge. Sidste nye skud på stammen?
____________________________________________________________________________________
Politiken 08 01 2016
Tesla-boom koster 750 mio. i tabte afgifter
Kurven taler sit eget tydelige sprog. Den populære luksuselbil Tesla var den mest solgte bil i Danmark i december sidste år. Selv om den koster mellem 600.000 og 900.000 kroner – uden afgifter.
1.249 Tesla’er blev indregistreret i december, så det samlede salg for hele året nåede op på næsten 3.000 Tesla’er i Danmark. En imponerende slutspurt for den grønne limousine. Men en skidt forretning for den danske statskasse.
For når danskerne køber afgiftsfrie elbiler, køber de ikke afgiftstunge benzinbiler. På den konto har statskassen skønsmæssigt mistet omkring 750 millioner kroner i tabte afgifter alene i årets sidste tre måneder, vurderer Skatteministeriet i en ny opgørelse.
Eksperterne er ikke i tvivl om, at det var udsigten til afgiftsstigninger og et uundgåeligt prishop på især dyre elbiler, der fik Tesla-salget til at eksplodere i december. Nu er brancheorganisationen De Danske Bilimportører bekymret for konsekvenserne af det statslige afgiftstab:
»Vi frygter, at tabet bliver hentet hjem hos de konventionelle bilejere, dem, der ikke har elbiler. Det er et mønster, vi har set før. Derfor er vores appel til regeringen meget enkel: Lad det nu ikke igen gå ud over bilejerne, at der er slået et hul i statskassen«, siger Gunni Mikkelsen, direktør i De Danske Bilimportører.
Det er ikke lykkedes at få en kommentar til det store afgiftstab fra Karsten Lauritzen selv, men Skatteministeriet oplyser, at der ikke »skal findes ny finansiering som følge af salget af dyre elbiler«. »Det er erfaringsmæssigt ganske normalt, at der løbende sker betydelige revisioner af skøn for statens indtægter fra skatter og afgifter i takt med ændringer i konjunkturerne, skatteydernes adfærd m.v.,« skriver ministeriet i et svar til Politiken.
_______________________________________________________________________________________
Asger, ved godt du ikke er afsender men jeg savner beviser for at det koster lige så meget CO2 at producere et batteri som at køre 100.000 km. Desuden hvad så med Nox og andre skadelige partikler der bliver producerede ved afbrænding af olie inde i vores byer? Og nej alt strøm er ikke grønt men over 30% og det tal stiger. I Norge har de massere grøn strøm fra vandkraft. Desuden så kan en tesla forhåbentligt køre meget mere end 100.000 km. Tesla bjørns har kørt over 200.000 nu.
Begge artikler er desværre noget udokumenteret vrøvl, desværre bliver de distribueret ud til et stort publikum af danskenergi.dk
Ikke de 750 mio igen - suk.
Fra SKM i 2012 ifm. skattereformen ( http://www.skm.dk/media/11451/danmarkiarbejde_skattereform.pdf - side 50) :
Forhøjelse af udligningsafgiften for dieselbiler og afgiftsfritagelse for elbiler
Regeringen foreslår, at udligningsafgiften på dieseldrevne person- og varebiler forhøjes med knap 52 pct. fra 2012 til 2013. Hermed udjævnes den afgiftsmæssige fordel for diesel frem for benzin. Der tages udgangspunkt i en gennemsnitlig årskørsel for nye person- og varebiler på omkring 22.000 km. For en dieseldreven person- og varebil, som betaler ejerafgift, og som kører 21 km/l, vil forhøjelsen udgøre 820 kr. i 2013. Kører den 17 km/l vil forhøjelsen udgøre 1.020 kr.
Forhøjelsen af udligningsafgiften på person- og varebiler skønnes at medføre et umiddelbart merprovenu på 730 mio. kr. i 2013. Udligningsafgiften forudsættes at finansiere afgiftsfritagelsen for elbiler i perioden 2013-2015, hvilket skønnes at medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 650 mio. kr. i perioden. Hermed kan udligningsafgiften i forbindelse med skattereformen umiddelbart finansiere 600 mio. kr. i 2013, 460 mio. kr. i 2014 og 440 mio. kr. i 2015. Det umiddelbare varige provenu forventes samlet set til ca. 640 mio. kr. (2013-niveau) svarende til ca. 450 mio. kr. efter tilbageløb og ca. 340 mio. kr. efter indregning af både tilbageløb og adfærdseffekter.