Loading...
dk

Levering på sommerdæk? | Tesla Forum

Michael72
Michael72 Dec 9 '15

Rigtigt at Tesla burde have leveret med vinterdæk eller tilbyde en alternativ løsning. Selv forsøgte jeg at spørge dem om en rabat på 21" med vinterdæk, da der ikke er besvær med at levere noget her. Dog uden held.

Min egen bil er ikke perfekt og jeg måtte somsagt betale 41.000 for 21" dæk og fælge.  Jeg er villig til at overse mange af deres fejl, da jeg kan stå inde for de værdier og den måde de tilgår en gammel industri  og gentænker bilen fra bunden. 

PeterE
PeterE Dec 9 '15

Det har - efter min mening - ikke noget med attitude at gøre. Tesla (ikke i DK, men globalt og i Europa) har undervurderet hvormange vinterhjul de ville skulle levere - og det skaber problemet.

Der er også andre historier end dem her, jeg bestilte i august og fik leveret både 85D og vinterhjul i november.

Kan man hæve en købsaftale fordi sælger misligholder den marginalt, dvs ikke kan skaffe vinterhjulene - men kan levere 'resten' nemlig bilen? Nej, det mener jeg slet ikke. Men det er en vurderingssag. Har man krav på at få pengene for hjulene tilbage? Ja, selvfølgelig. 

Klaus_
Klaus_ Dec 9 '15

Citat fra JacobKbhS

Min Tesla S 70 (leveret 25/11) var med 19" vinterhjul.

Er du 100% sikker? Prøv evt. at skriv hvad der står på dækket, om det er Pirelli Sottozero, GoodYear RS-A2 eller noget tredje?

Hvis det nu er helårsdæk du har fået (så er det GoodYear'erne og der står også "M+S" på dem), er det en ret stor falsk tryghed at køre rundt og tro det er vinterhjul. Så hvis du har fået leveret med vinterhjul har du været meget heldig, hvilket nogen selvfølgelig også fortjener engang imellem :-)

Lars72
Lars72 Dec 9 '15

M+S betyder Mud+Snow og indikerer bedre grib end alm dæk. Jeg har kørt på helårsdæk (10.000km) i et år og de fungerer fint for mig - har aldrig haft problemer med spin/udskridning eller andet uanset vejret.

Bemærk dog at "rigtigt" vinterdæk skal have "bjerg toppe" logo - se foto.

----     The introduction of a legal marking related to performance has made the identification of winter tires more simple. The "Alpine" symbol, or the three-peak-mountain with snowflake (‘3PMSF’) came into force in November 2012 under EU Regulation 661/2009 on the Safety of Motor Vehicles. The 3PMSF can only be used if a tire passes a minimum required performance on snow - the so called “snow grip index”.*

“Mud and Snow” (either marked as M+S, M.S or M&S) has been used to indicate winter tires for many years. Although M+S has a legal definition*, it is not related to minimum performance requirements but has been widely used by tire manufacturers to indicate winter products.  M+S remains a permitted marking but while M+S tires have better snow traction than regular tires, they do not necessarily pass the legal snow grip threshold. 

True winter tires, carrying both M+S and 3PSMF markings, make an important safety contribution in winter conditions, particularly for cars and vans. Goodyear EMEA* strongly recommends that cars and light commercial vehicles get fitted with four proper winter tires as the colder months approach. Indeed fitting M+S tires in the winter is obligatory in some European countries [see section below]. As legislation with the new marking progressively enters into force, national winter tire laws are likely to extend to tires with both the M+S and three peak snowflake symbols.

p2m
p2m Dec 15 '15

Hej

kan forstå jeg ikke er den eneste det er ved gå lidt kold i teslas håndtering af vinterhjulsprobematikken. Jeg hentede min tesla midt november, uden de sagde en lyd omkring vinterhjul. Jeg erfarerede senere efter gentagne henvendelser at de havde udfordringer med vinterhjul. Efter noget underlig kommunikation hvor det var tydeligt at den ene hånd ikke vidste hvad den anden lavede, annulerede jeg orden den 22/11 med den forsikring om at de overførte pengene retur. Efter jeg har rykket et par gange, er det bedste svar jeg kan få at de har "anmodet Tesla (altså dem selv?!?) om at betale pengene retur", men de kan ikke fortælle mig hvornår dette sker.... Er der nogen der kender noget til juraen desangående eller skal man bare vente. Synes det er urimelig dårlig kundeservice. 

ias
ias Dec 15 '15
Fik min bil i marts. Ringede i starten af november ang fælger og fik tid 1 december. Har stadig ikke set skyggen af regningen. Bare lige for at fortælle at der er også positive oplevelser hos Tesla. :)
lysmanden
lysmanden Dec 19 '15
Respekt til jer gutter der ikke finder jer i den behandling og meddeler at i ikke vil afhente bilen. Tesla er i mine øjne så arrogante når de (som vi kan læse i denne tråd og så mange andre tråde ) ikke melder tilbage, svarer på mails eller ander. Salgs processen er smerte fri men efter salget er afsluttet så går det markant ned af bakke.
En ting er at de truer jer med at de sælger til anden køber, men hvis de nu pludselig står med 10 stk annulleret handler og 10 stk dårlig omtale så må det sku gøre lidt ondt på dem
lysmanden
lysmanden Jan 1 '16
Ias: selfølgelig er der også positive oplevelser med Tesla, men det er jo de dårlige oplevelser Tesla har brug for at lære af. Jeg forstår godt de forskellige brugers holdning til at aflyse / afvente med afhentning af deres bil. Omvendt så er det så "lille" en del der mangler i det store hele billede....og da det ikke ligefrem pt er snevejr så er bilen jo ikke ubrugelig.
Det var / er jo også en stor risiko at løbe hvis bilen bliver solgt til anden person
lysmanden
lysmanden Jan 1 '16
Hvordan er det egentlig gået med dem der ikke har afhentet deres bil?
runeh
runeh Jan 1 '16

Jeg er i bund og grund enig i, at man skal have hvad man betaler for. Men på den anden side kan jeg simpelthen ikke forstå nogle går i selvsving over så små ting. Jeg kunne forstå man havde et problem hvis bilen blev leveret ufunktionsdygtig. Men det er et sæt ekstra dæk. Ring til super dæk service eller et andet dækcenter i byen der kan håndtere en Tesla, bed dem montere et sæt gode vinterdæk på dine nuværende fælge. Kør forbi og tag en kop kaffe i den halve til hele time det tager og problemet er overstået. 

Det er da mindre problem end bøvle med Tesla om annulleret ordre, om man nu kan få sit depositum tilbage og så ud og bestille en ny bil. Men ja... Det er jo selvfølgelig op til jer selv.. Jeg ved hvad jeg ville vælge. 

Kristian70k
Kristian70k Jan 1 '16

I følge tesla har de 7 dage fra klarmelding til at udlevere bilen.. hvis den ikke er afhentet skal den sættes til salg.. så mon ikke det er det der er sket.. hvis de ikke har hentet den er den solgt..

lysmanden
lysmanden Jan 1 '16
Kristian. Har også hørt samme scenarie med de 7 dage. Særligt op til nytår er der sikkert enda kunder der er skrevet op til venteliste til de biler der ikke er hentet.
Kristian70k
Kristian70k Jan 1 '16

if you snooze u loose :)

Lolemo
Lolemo Jan 1 '16

Jeg har også fået leveret min bil den 27. november og den kom på sommerdæk, det var jeg ikke helt tilfreds med, men samtidig havde jeg min "næsten" daglige gang fra bestilling den 29. oktober og frem til den 27. november og jeg kan fortæller folk, at der har være VANVITTIG travlt usanssynligt travlt, så jeg gad/ville ikke tage den dialog, for jeg vidste jo i forvejen, at de lande hvor vinterdæk var/er lovpligtige, der ville vinterdækkene bliver leveret til først. 

Jeg ringede til min dækmand Pit Stop i Åbyhøj, hvor ejeren Kim sørgede for at få Pirrelli Sottozero III hjem til mig, altså et nyere dæk, der er mere støjsvagt end Sottozero II, så det var faktiske pludselig en federe oplevelse.

Hvis man er nervøs for om han kan finde ud af at lave en Tesla, så fortvivl ikke venner, han har pga Teslas problemer lavet over 30 i november og december. 

Det er et sted jeg varmt kan anbefale, men lad være med at komme der hvis du tror at du kan få tingene gratis, der ydes en rigtig god service og en god forklaring til de dæk/fælge du gerne vil have.

Jeg fik iøvrigt en god snak med ham om min Breyton fælge jeg har til at ligge fra min gamle BMW, de er dog kun 2 år gamle, så nu skal vi igang med et projekt hvor jeg vil have dem til at passe 100% til min Tesla, det kommer til at se monster godt ud.

Knudsen
Knudsen Jan 1 '16

Jeg fik udleveret bilen 30 november i Vamdrup - og uden de bestilte vinterdæk. Jeg var ganske skuffet over at Tesla ikke kulle levere det bestilte - men at springe fra på grund af dette er nok en anelse overdrevet.

De efterfølgende uger var vejret jo nærmest bare efterårs agtigt, så her var der jo ingen problemer. Jeg ringede så for at rykke for mine 19" vilter fælge + dæk efter ca. 3 uger, d. 21 dec. og fik med det samme tilbudt at få sat Sottozero II (dem som jeg faktisk havde bestilt) på mine eksisterende 19" fælge og så få de tomme sommerdæk med hjem. Det kunne dog kun lade sig gøre hvis jeg kunne komme dagen efter d. 22 dec. - så jeg sprang selvfølgelig til med det samme.

Og fik i øvrigt ved samme lejlighed lavet lyset i min ladeport som lyste blåt konstant. 

Så efter at være skuffet uver levering, så har Tesla faktisk fået løst mine problemer ind til videre. Så er godt tilfreds nu.

Forummets indlæg er redigeret af Knudsen Jan 1 '16
runeh
runeh Jan 1 '16
Jeg hentede et sæt fælge og dæk i Hamborg. Det var også sottozero 3. Men de vil dog ikke udlevere flere sæt til danskere dernede
lysmanden
lysmanden Jan 1 '16
Lolemo. Passerfælgr fra BMW over til Tesla?
Lolemo
Lolemo Jan 2 '16

@Lysmanden, nej det gør de ikke 100 %, men det vil Pit Stop i Åbyhøj gerne kigge på, jeg har et sæt 20 tommer til at ligge og jeg har aftalt med Kim hos Pit Stop, at jeg lige kommer forbi med et baghjul, så vil han lige bruge lidt tid på en løsning.

Jeg har sagt til ham, at jeg kun vil have noget der fungere 100 % ellers gider jeg ikke at bruge tid på det også sælger jeg bare de Breyton fælge igen, men de er bare super fede og de koster normalt 46 K, så det kunne være fedt hvis de kunne komme på så de passer perfekt, det vil også gøre at min Tesla kommer til at skille sig lidt ud fra mængden.

Jeg skal nok lige give en melding på det, jeg har fået forklaret forskellen på en Tesla fælg contra min Breyton fælge, men desværre er min tekniske viden ikke god nok til at lave en redegørelse for jer. :-))

Jabba
Jabba Jan 3 '16
Citat fra lysmanden Hvordan er det egentlig gået med dem der ikke har afhentet deres bil?

+1. Er også interesseret i at høre hvordan det er gået. Og her tænker jeg på dem det faktisk drejer sig om, såsom JIS og McP. 

Sider: « 1 2