Loading...
dk

Run flat dæk til Tesla | Tesla Forum

Ledsager
Ledsager Dec 9 '15
Er der nogen der har erfaringer med run flat dæk til en Tesla?
Gustavsfar
Gustavsfar Dec 9 '15
Jeg kører på goodyear ug8 som et ROF vinterdæk. Det er meget støjsvagt, har en væsentlig lavere rullemodstand en oem dækkene fra goodyear og generelt synes jeg at de gør det godt. Har kørt ca. 5.000 km på dem indtil videre.
Ledsager
Ledsager Dec 10 '15
Jeg har blot hørt at bilen ikke er beregnet til det og at garantien ikke dækker.
Gustavsfar
Gustavsfar Dec 10 '15

Ok; hos hvem?

RobertJ
RobertJ Dec 10 '15

Eneste lovmæssige krav der er til ROF dæk er et tpms / rdks system.
Et ROF dæk har samme form og farve som et almindeligt dæk, Ledsager. 
Det har bare en stærkere sidevæg der ikke kollapser når det er tømt for luft.

Mack
Mack Dec 10 '15

Min dæk pusher frarådede det, da bilen ikke er bygget til det, og det var på trods af, at det dæk jeg så fik, var en del billigere end de rof jeg havde kigget på.

Ledsager
Ledsager Dec 10 '15

Det er jeg med på RobertJ. Lidt lige som Mack blev jeg frarådet det af det dækcenter, jeg henvendte mig til i Gentofte, men undrede mig over det, da bilen jo har TPMS. Fik at vide at bilen ikke var bygget til det, selvom det giver god mening på netop en Tesla at have ROF dæk. Fik at vide at bilen ville føles hårdere at køre i.

VH
VH Dec 10 '15

Kører også med Goodyear UltraGrip 8 ROF. Valgte dette da dette er er støjsvag, lav rullemodstand, fælgbeskytter, gode køreegnskaber. Syntes at det var rart at kunne trille videre med et punkteret dæk, hvis det skulle ske i en snestorm. Har kørt 2000 km med dem, og har endnu ikke fortrudt.

Kold
Kold Dec 10 '15
Har sat dunlop SP Winter sport 3D 235/45-19 XL MFS Run Flat AOE købt hos daekleader i Tyskland, de kører perferkt og støjer mindre end sommerdækkene fra Michelin, og prisen er fin.
De er monteret på samme fælge 19" cyclonefælge.
T3S7A
T3S7A Dec 10 '15

Jeg har Goodyear ultra grip 8 (68db) Run Flat, på Rial 19" fælge. Spiller helt fint, og har langt mindre støj end sommerdækkende som bilen kom med. 

Ledsager
Ledsager Dec 10 '15
Godt at læse at der er gode erfaringer med ROF.
Hvad med komforten ud over lydniveauet?
T3S7A
T3S7A Dec 10 '15

Jeg synes komforten på de 19" goodyear er bedre. Men har også kun 21" fra Tesla at sammenligne med. 

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 10 '15
Nu når temp er for nedadgående synes jeg de komfortmæssigt helt er på højde med oem dækkene. Ved temp over 10 grader føles de lidt mere livlige men mon ikke det er meget normalt for vinterdæk ved høje temperaturer og med en tung bil...?
Ledsager
Ledsager Dec 10 '15
Har I erfaring med om dæktrykket skal være mere eller mindre end de 45 psi der ellers anbefales på bilens dørramme, når man kører med ROF dæk.
Gustavsfar
Gustavsfar Dec 10 '15

3,1 bar/45 psi ser ud til at fungere fint her.

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 10 '15

3,1 bar/45 psi ser ud til at fungere fint her.

120281
120281 Dec 11 '15
Goodyear UltraGrip Performance GEN-1
255/40 R19 100V XL med fælgbeskyttelse (MFS)

Vil de passe på teslaen ?
For har læst godt om dem i test sammen med Continental og yokohama - både FDM, Auto Bil og Auto Express.
Har også kørt på ultra grib 8 rof og været godt tilfreds. Dog sagde dækmand lidt det samme ang rof samt han mente ikke de 68db kontra 70 kan høres.
Gustavsfar
Gustavsfar Dec 12 '15
En øgning på blot 3db giver en fordobling af lydniveauet så mon ikke en en forskel på 2db også vil kunne høres.
Hilbert
Hilbert Dec 12 '15

3 dB opfattes ikke (af normale mennesker) som en fordobling af støjniveauet, men dog som en forøgelse.

10 dB opfattes (normalt) som en fordobling af støjniveauet.

Misforståelsen med de 3 dB kommer nok fra at hvis to ens støjkilder placeres sammen vil støjniveauet øges med de nævnte 3 dB, men denne forskel vil dog tydeligt kunne høres.

http://www.vejdirektoratet.dk/DA/vejprojekter/Funder-Laasby/OmProjektet/Documents/Vejbygning-St%C3%B8j.pdf

Gustavsfar
Gustavsfar Dec 12 '15

Fortolker det som en fordobling af lydniveauet når Goodyear ved x dB viser enkel bil og så viser 2 biler når dB øges med 3. Det må så enten være tale om fejl eller vildledning hvis de faktiske forhold er anderledes.

http://www.goodyear.eu/dk_dk/goodyear-quality/eu-tire-label/

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Dec 12 '15
Sider: 1 2 »