Loading...
en

Vejsalt?

Michael84
Michael84 Dec 13 '15
Her til aften kørte vi udenom en "saltvogn" på fynsk motorvej, men umiddelbart ville jeg mene at det var en væske den fordelte og ikke traditionelt salt. Det blev kastet fra noget højere højde også, hvilket resulterede i at det remte køretøjer midt på skærme og døre... Er der nogen der ved hva det er, hvis det nu ikke er salt de kaster? Saltvand?
T3S7A
T3S7A Dec 13 '15

Saltvand er mit bud

The Forum post is edited by T3S7A Dec 13 '15
KimT
KimT Dec 13 '15

Det er en saltlage de spreder. Det skulle være mere effektivt og forbruget skulle også være mindre sammenlignet med alm. vejsalt.

edit: en hurtig google : http://www.dagensbyggeri.dk/artikel/12788-fyns-amt-gar-over-til-saltlage

The Forum post is edited by KimT Dec 13 '15
Michael84
Michael84 Dec 13 '15
Tak for link... mine søgeord fandt ikke andet end artikler om (over)forbrug af salt... :-)
DetailingBilpleje
DetailingBilpleje Dec 13 '15

Vi bruger for meget salt i danmark.  Det er dog oftest blandet med kaliumklorid og andre ting. Jeg ønsker jord..... grus med en mild  natrium blanding. Og intet andet. Salt er kun et problem for undervognen og alle dsteder hvor stenslag har ramt bilen. På teslaer er det et lidt større issue end  mange andre mærker 

Michael84
Michael84 Dec 13 '15
Et lidt større issue på Tesla end mange andre? Hva gør de istedet for at ruste?
Gustavsfar
Gustavsfar Dec 13 '15

Der har været talt om det flere gange her på forum. Aluminium korroderer i stedet for at ruste og der dannes et "beskyttende" lag uden på aluminiumen så vi skulle gerne slippe for en gennem tæring :-)

The Forum post is edited by Gustavsfar Dec 13 '15
Gustavsfar
Gustavsfar Dec 13 '15

Lidt mere info om det her: http://www.alumeco.dk/...ntips/Korrosion.aspx

Michael84
Michael84 Dec 14 '15
Hva betyder det så reelt for en lakeret aluminiums-overflade? Skaller lakken af som resultat af korrosion ved stenslag?
DeaconWP
DeaconWP Dec 14 '15

Korrosionen er porøs og ikke stærk. Så hvis den slides af, kommer der nyt korrosion neden under. Så ja, eksempelvis ved stenslag vil der blive fjernet korrosion, og der vil mangle lidt af bilen.

Korrosionen slides af, da den ikke er stærk.

Men som jeg læser det der står i linket, så falder der ikke så meget materiale af aluminium, som der gør af jern.

Det er efter min mening altid en god ide at holde salt fra vinteren væk fra aluminium. Med et korrosionsbeskyttende lag? Med maling? Med olie? Garage fra november til april?

Men Tesla er jo klar i spyttet, er de ikke?

Michael84
Michael84 Dec 14 '15
Det er et godt spørgsmål... De medarbejdere jeg talte med i sin tid var ihvertfald gode til at fremhæve at de ikke ville "ruste" og det er i og for sig os korrekt kan jeg forstå...

Er der nogle ejere af lave VIN-numre der har gjort sig erfaringer?