Loading...
dk

Køb af Tesla | Tesla Forum

120281
120281 Sep 9 '13
Har nogen af jer købt jeres Tesla i udlandet ?

Jeg har længe holdt øje med model s. Men er i en situation hvor 700k er ca. 200k mere end jeg normalt vil bruge på en bil.

Når jeg tjekker Mobile.de kan man jo købe bilen i eu hvor der kun er 15% moms og dermed spare 10% af bilen pris. Hvilket ville få den ned i ca. 630k.

Dog bor jeg i lejlighed og kan ikke lige se hvordan jeg skal lade bilen. Bor ca. 300m for ladestander fra Kbh kommune. Men har det ikke godt med en bil til så mange penge skal stå på gaden, og slet ikke 300 meter fra hvor jeg bor.

Så kunne elon ikke lave en super charter på Østerbro :-)

Ser frem til at høre jeres input.

Mvh.
Dennis
Hookmaker
Hookmaker Sep 10 '13

Hej Dennis,

Iht. SKAT, så skal du ikke betale registreringsafgift i Danmark, idet el biler foreløbig er fritaget for registreringsafgift. Det gør det jo alt andet lige noget lettere at importere en elbil til Danmark fra et andet EU land end hvis det var en benzindrevet bil.

MEN: såfremt du f.eks. køber din Tesla i England, så skal du oplyse forhandleren om at det er til export til andet EU land. Så bliver du moms fritaget i England og får bilen til "rå pris". Ved import og registrering i Danmark skal du så erlægge 25% moms.

Såfremt du vil undgå dette, er der kun ét alternativ: Du køber bilen "brugt", dvs. den skal enten have været på gaden i 6 måneder og/eller have mindst 6000 km på bagen, så skal der ikke "swappes" moms ved indregistrering i Danmark. 

dennisogmia
dennisogmia Sep 11 '13
Har selv købt en 60 kWh fordi jeg ikke har lyst til at betale 700.000 kr. for en bil og så kommer vi aldrig til at få brug for de 500 km til hverdag og ellers må vi tage benzin bilen, har også tænkt på at lave en trailer med en motor, ved bare ikke om den kan lade mens den kører og om man må.. :) -lyder smart med de 6000 km, men synes nu også at løsningen er lige fræk nok.. :) -Men må sige alene bare det at ha bestilt bilen og få styr på lån, forsikring osv. har været en oplevelse i sig selv, men nu må de gerne se at få sendt en hel del til dk i en fart..!! :D
120281
120281 Sep 11 '13
@Hookmaker:
Hvad skulle fordelen ved UK være ? Det er ikke eu.

Fordelen ved uden for dk er jo netop den lavere moms. Men læser det som om flere på forum har købt via uk.

@dennisogmia:
Tja. Synes den er svær. Er sælger og bruger bilen mere. Men selv 480 km kan være for lidt.
Men den lille 60kwh har man jo ikke mulighed for supercharging.

Hvordan fik du lån til den ? Har tjekket leasing men der betaler man næsten hele bilen på 3år.
Samt hvad giver du i forsikring.

Pft.
Dennis

dennisogmia
dennisogmia Sep 12 '13
Enlig skulle man købe supercharter med fra starten til 12.000 ekstra, men nu bliver hardwaren leveret med gratis, men man kommer til at betale et beløb for at få låst den op, har ikke købt det med fra starten da jeg vil vente og se om vi får brug for det, og bruge nr. 2 bilen når vi skal på lange ture, de sidste mange år har vi fløjet fra Billund og Kastrup, både på ferie og til sommerhuset i Alicante, der er enlig 340 km frem og tilbage til Kastrup, så kunne være super hvis det bliver muligt at få bilen opladet mens vi er afsted, ellers skulle det lige præcis være muligt.

Jeg kontaktede DIBA, de ville gerne låne os til den over 9 år. -Så tog vi op i den lokale Nordea hvor filialdirektøren, lidt overraskende tog imod os. -Officielt for at coache vores bankrådgiver, men vi fik da snakket en del om bilen og jeg måtte da love at komme forbi når vi får den.. ;)

Da jeg ringede til vores forsikringsselskab, for at sikre mig at de informationer de havde på hjemmesiden var rigtig, begyndte ham jeg snakkede med bare at grine da jeg fortalte den havde 302 hk, og de ville de aldrig forsikre.. -Jeg brokkede mig selvfølgelig da jeg ikke køber den for at ligge og køre sindsygt i den, og at det ikke var muligt at købe den med færre hk, men der var ikke noget og gøre.. -Samtidig fik jeg dagen efter et evaluerings papir fra dem, hvor jeg selvfølgelig fortalte at selv om jeg havde været en glad kunde i 12 år. Fra jeg fik min første bil, skulle de nok forvente en opsigelse.. -Dagen efter ringede de at nu havde de kigget på tingende og ud fra de biler vi kørte i osv. -så var det pludselig muligt og endda til en vanvittig lav pris, så det håber jeg også bliver muligt NÅR vi så får den, men er noget nervøs for om de holder hvad de lover, derfor tør jeg heller ikke helt fortælle hvem det er.. :)

Men der har godt nok været mange sjove oplevelser, spørgsmål og fordomme.. -og går jo selv og snakker og tænker på den bil konstant.. -vil enlig ikke påstå at vi har råd, men ud fra det budget vi har lavet tror jeg den kommer til at koste det samme som en VW Passat om måneden, og hvis vi kommer til at skylde lidt på den, så er dette måske den eneste gang i vores liv at vi får mulighed for at købe en bil med så meget luksus og så glæder jeg mig til at fortælle mine børnebørn at vi købte "den første" Tesla og var med til at støtte Elon's drøm om for alvor at sætte gang i at reducere vores samlede CO2 forbrug, selv om de helt sikkert kommer til at kæmpe med konsekvenserne af at vi som verdenssamfund ikke kunne finde ud af og tage ansvar og det helt sikkert også vil være noget de kommer til at kæmpe med..
Hookmaker
Hookmaker Sep 12 '13

@Dennis: Siden hvornår er UK (England) trådt ud af EU?...;-)

De beskrevne regler er gældende regler bekræftet af SKAT. Du kan IKKE registrere en ny elbil i DK uden at betale dansk moms.

120281
120281 Sep 12 '13
Hmm. Jeg kan da frit hente den i Tyskland til 89.340 euro eller ca. 666.000kr for 85kva med en del udstyr. Det er ca. 40.000kr billigere end dk. Tyskland er eu. Så er der betalt moms i eu land kan dk ikke kræve noget som helst. Derfor folk også henter campingvogne i Nordtyskland fordi man spare ca. 6%. For deres moms er 19% vs. 25% i dk.
120281
120281 Sep 12 '13
Men konfigurer du den i det der hedder otter Europa så koster den kun 75.145 euro. Men der er så ikke moms på. Lægger man så 25% har man den danske pris på ca. 703.000kr.
120281
120281 Sep 12 '13
Se det er god news:

TESLA UDVIDER SUPERLADER NETVÆRKET I EUROPA

Efter en vellykket lancering i Norge forrige måned, kan vi nu med stor glæde dele vores planer om udvidelse af Tesla Superladere i Europa. Flere europæiske veje vil få Superladere i løbet af de næste par måneder, som vil sikre dækning godt inden for Model S rækkevidde på 502 km per ladning. Før slutningen af 2014, vil 100 procent af befolkningnen i Tyskland, the Holland, Schweiz, Belgien, Østrig, Danmark og Luxembourg bo mindre end 320 km fra en Superladestation. Ca. 90 procent af befolkningen i England, Wales, Frankrig, Italien og Sverige vil også bo inden for denne rækkevidde af en Superlader før slutningen af næste år.

Tesla Superladning er eksempel på den mest avancerede ladeteknologi i verden, og er i stand til at lade Model S 20 gange hurtigere end de fleste traditionelle ladestationer. Superladning betyder at du kan lade et halvt batteri på ca. 20 minutter, og tilfører op til 120 kW DC (Direct Current) strøm direkte ind til Model S batteriet.

Yderligere oplysninger om disse Superlader beliggenheder, vil blive annonceret tættere på deres lancering. Hvis du er eksisterende
Model S ejer, vil du modtage en invitation til åbningsceremonien, for at markere lanceringen af en Superlader i din region. Hvis du ikke er Model S ejer endnu, men ønsker at benytte dig af muligheden for at prøvekøre verdens første luksus sedan, bedes du anmode om en prøvetur, eller bestil din Model S i dag!

Se Teslas video fra lanceringen af Superladerne i Norge, og besøg vores hjemmeside for yderligere informationer om ladning og Superladning.

Hookmaker
Hookmaker Sep 13 '13

@120281. Jamen du får ikke plader på i DK uden at lægge 25% i moms, og du må ikke køre på tyske plader hvis du er bosat i Danmark. Ring selv til SKAT - jeg ville selv gøre det samme, men den går altså ikke, desværre. 

120281
120281 Sep 13 '13
Det kan ikke passe. Skat kan ikke sætte sig over eu lovgivningen. Når først der er betalt moms i eu kan de intet gøre. Så skal man bare betale ca. 3k for nummerplader.
Hookmaker
Hookmaker Sep 13 '13

@120281, Det passer 100% - EU lovgivningen er ikke helt så ligetil, desværre.

F.eks. skal ethvert ikke dansk EU firma der sælger varer til Danmark (eller et andet EU land) svare moms i det land se sælger til, såfremt de sælger for over et vist beløb, pt. vist nok svarende til ca. 300.000 DKR.

Køber du f.eks. bøger hos amazon.uk (som er fritaget for moms i England og dermed billige), så får du desværre lige en bong fra amazon når du checker ud: Dansk moms 25%, sorry.

Men da du ikke tror på hvad jeg skriver, så er det bare at ringe til SKAT og få det bekræftet.

Alternativt, så kan du jo bare prøve at se om den går og så tage den til den tid..;-) 

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Sep 13 '13
Renedyhr
Renedyhr Oct 22 '13
Er bilen under 6 md. og/eller 6.000 km skal der betales moms forskal som er 6 % fra Tyskland til Danmark. Er den over 6 md. og/6.000 km skal der IKKE betales moms forskal på de 6%. Kan dog ikke huske om det er både og eller bare 6 md. eller 6.000 km.
120281
120281 Oct 22 '13
Så det måske en god ide at få den fra Tyskland eller Norge (ved ikke hvad de har af moms) men Norge er uden for eu så måske Tyskland giver mest mening. Alligevel en 50k man vil spare på moms alene. Det er lige Tech pakke og luftundervogn. :-)
Hookmaker
Hookmaker Oct 23 '13

@120281:

1. Læs mit indlæg højere oppe. Du får ikke en ny Tesla Model S indregistreret i Danmark uden at svare fuld dansk moms 25%. Du skal under alle omstændigheder svare 25% moms hvis du køber den i et ikke EU land, som feks. Norge + EU afgifter. Bilen må ikke sælges i EU hvis den er samlet færdig i USA uden at der svares EU toldafgifter. Det er heller ikke sikkert en US model er typegodkendt i DK (selvom Teslas egne demobiler er US modeller).

2. Bestilling foregår direkte hos Tesla. Iht. EU lovgivning, må Tesla ikke sælge varer direkte til en kunde uden at svare moms til det land hvor kunden har fast bopæl.

3. Du kan købe en brugt min 6mdr ELLER 6000 km gammel Tesla Model S fra en person i EU uden at skulle svare moms, men har du set priserne på de få der er til salg? Der er intet sparet her. Heller ikke fra Norge, de tjener 100.000 NOK pr. bil - brugt! OG så skal du lige momses når du kommer ind med Oslobåden.    

120281
120281 Oct 23 '13
@hookmaker: havde set det. Men som du skriver under pkt 3 kan det jo lade sig gøre.

Der skal nok komme billige biler. Kan se priserne i USA er rimelige og ikke overpris.

Klart der er nogen som skal prøve at lave profit, sådan har det også været med vw Lupo osv. Når man har en varer som man ikke kan få uden lang leveringstid opstår sådanne ting

Men om 1-2 år skal der nok være nogen. Enten der er ked af el bil eller vil have den nye model x.
Hookmaker
Hookmaker Oct 24 '13

@ 120281: Selvfølgelig, der vil være masser af brugt om 1-2 år med masser af værditab (sikkert) - du gav bare udtryk for at du enten 1. ville købe ny billigere i udlandet eller 2. ville forsøge at få en ny billigere som "brugt". 

Niels
Niels Oct 25 '13

Gensalgs værdi af brugt Tesla har nogle punkter som taler for et stort værdi tab og nogle punkter som tale for lille værdi tab.

bl.a. kan nævnes:

afgifter - pt 0 kr, men efter 2015 kan det se anderledes ud

stor efterspørgsel - pt. færre biler end der efterspørges

mere "hot/omtalt" bil - om 2-5 år vil bmw /benzin/diesel måske være "outdated/not so hot"

noget som trækker ned er at det er en US bil, med deraf følgende dårligere interiør finish - kan den holde i mange år ?, hvordan ser kabinen ud efter 2-3 år og hvad med øvrige slitage dele...

personligt tror jeg på at den kommer til at holde prisen bedre end bmw - en Tesla Roadster koster stort set det samme brugt som da den var ny. - grunden til det er at der er meget få konkurrenter (andre biler som tilbyde den samme performance) og ganske få biler til salg.

Forummets indlæg er redigeret af Niels Oct 25 '13
Renedyhr
Renedyhr Oct 25 '13

Tror også at Tesla S holder prisen godt med mindre kvaliteten er dårlig.

Den billigste Tesla Roadster jeg kunne finde på www.mobile.de koster 64.890 Euro = 484.000 kr. Det er 3 år gammel og har kørt 56.500 km. Det lyder meget dyrt så derfor bør en Tesla S holde prisen godt.

120281
120281 Oct 26 '13
@renedyhr:

Man kan ikke sammenligne helt med roadster.

1 den er dyrere end model s er
2 den er lavet i begrænset antal (var det 2500 de byggede på licens fra Lotus) dermed potentiel samler bil.
Sider: 1 2 3 4 5 6 »