Hej Dennis,
Iht. SKAT, så skal du ikke betale registreringsafgift i Danmark, idet el biler foreløbig er fritaget for registreringsafgift. Det gør det jo alt andet lige noget lettere at importere en elbil til Danmark fra et andet EU land end hvis det var en benzindrevet bil.
MEN: såfremt du f.eks. køber din Tesla i England, så skal du oplyse forhandleren om at det er til export til andet EU land. Så bliver du moms fritaget i England og får bilen til "rå pris". Ved import og registrering i Danmark skal du så erlægge 25% moms.
Såfremt du vil undgå dette, er der kun ét alternativ: Du køber bilen "brugt", dvs. den skal enten have været på gaden i 6 måneder og/eller have mindst 6000 km på bagen, så skal der ikke "swappes" moms ved indregistrering i Danmark.
@Dennis: Siden hvornår er UK (England) trådt ud af EU?...;-)
De beskrevne regler er gældende regler bekræftet af SKAT. Du kan IKKE registrere en ny elbil i DK uden at betale dansk moms.
@120281. Jamen du får ikke plader på i DK uden at lægge 25% i moms, og du må ikke køre på tyske plader hvis du er bosat i Danmark. Ring selv til SKAT - jeg ville selv gøre det samme, men den går altså ikke, desværre.
@120281, Det passer 100% - EU lovgivningen er ikke helt så ligetil, desværre.
F.eks. skal ethvert ikke dansk EU firma der sælger varer til Danmark (eller et andet EU land) svare moms i det land se sælger til, såfremt de sælger for over et vist beløb, pt. vist nok svarende til ca. 300.000 DKR.
Køber du f.eks. bøger hos amazon.uk (som er fritaget for moms i England og dermed billige), så får du desværre lige en bong fra amazon når du checker ud: Dansk moms 25%, sorry.
Men da du ikke tror på hvad jeg skriver, så er det bare at ringe til SKAT og få det bekræftet.
Alternativt, så kan du jo bare prøve at se om den går og så tage den til den tid..;-)
@120281:
1. Læs mit indlæg højere oppe. Du får ikke en ny Tesla Model S indregistreret i Danmark uden at svare fuld dansk moms 25%. Du skal under alle omstændigheder svare 25% moms hvis du køber den i et ikke EU land, som feks. Norge + EU afgifter. Bilen må ikke sælges i EU hvis den er samlet færdig i USA uden at der svares EU toldafgifter. Det er heller ikke sikkert en US model er typegodkendt i DK (selvom Teslas egne demobiler er US modeller).
2. Bestilling foregår direkte hos Tesla. Iht. EU lovgivning, må Tesla ikke sælge varer direkte til en kunde uden at svare moms til det land hvor kunden har fast bopæl.
3. Du kan købe en brugt min 6mdr ELLER 6000 km gammel Tesla Model S fra en person i EU uden at skulle svare moms, men har du set priserne på de få der er til salg? Der er intet sparet her. Heller ikke fra Norge, de tjener 100.000 NOK pr. bil - brugt! OG så skal du lige momses når du kommer ind med Oslobåden.
@ 120281: Selvfølgelig, der vil være masser af brugt om 1-2 år med masser af værditab (sikkert) - du gav bare udtryk for at du enten 1. ville købe ny billigere i udlandet eller 2. ville forsøge at få en ny billigere som "brugt".
Gensalgs værdi af brugt Tesla har nogle punkter som taler for et stort værdi tab og nogle punkter som tale for lille værdi tab.
bl.a. kan nævnes:
afgifter - pt 0 kr, men efter 2015 kan det se anderledes ud
stor efterspørgsel - pt. færre biler end der efterspørges
mere "hot/omtalt" bil - om 2-5 år vil bmw /benzin/diesel måske være "outdated/not so hot"
noget som trækker ned er at det er en US bil, med deraf følgende dårligere interiør finish - kan den holde i mange år ?, hvordan ser kabinen ud efter 2-3 år og hvad med øvrige slitage dele...
personligt tror jeg på at den kommer til at holde prisen bedre end bmw - en Tesla Roadster koster stort set det samme brugt som da den var ny. - grunden til det er at der er meget få konkurrenter (andre biler som tilbyde den samme performance) og ganske få biler til salg.
Tror også at Tesla S holder prisen godt med mindre kvaliteten er dårlig.
Den billigste Tesla Roadster jeg kunne finde på www.mobile.de koster 64.890 Euro = 484.000 kr. Det er 3 år gammel og har kørt 56.500 km. Det lyder meget dyrt så derfor bør en Tesla S holde prisen godt.