Loading...
dk

Køb af Tesla | Tesla Forum

muller
muller Dec 8 '13

Jeg blev bedt om at overføre pengene en uge før levering. Men jeg tror nu ikke de står så stejlt på det. Deres eneste formål er at de vil "se" pengene inden man får bilen. Og de har haft eksempler hvor der er gået flere dage før de har kunnet se en bankoverførsel. Desuden fik jeg min bil nogle dage før den aftalte leveringsdag, så reelt set var der i mit tilfælde kun tale om 5 dage. Jeg synes det virker en smule per nitten at hidse sig op over denne betalingsprocedure. Men det er nok bare mig.

LarsR
LarsR Dec 9 '13
Hej muller. Jeg er måske pernitten, men det at kræve en lille mio. via bankoverførsel, det er ikke i orden, når nu købeloven klart giver mig ret til betaling ved levering. Jeg checker selvfølgelig at jeg taster rigtigt - men hvad med dem der har sendt mig kontonummeret og hvad med de andre risikofaktorer jeg nævner? Derudover er der igen princippet. Hvorfor ikke bare afregne i henhold til reglerne i købeloven og almindelig praksis i auto branchen. Tesla bør gå forrest når det gælder kundepleje ikke bagerst. At få dine betalte varer fra et konkursbo er i øvrigt ikke så simpelt som du bare gør det til. Kan du huske BIVA? Tror dog ikke at Tesla går konkurs :-)
Forummets indlæg er redigeret af LarsR Dec 9 '13
kajakaj
kajakaj Dec 9 '13

Hej Lars. Fuld opbakning herfra.

Når man tænker på hvor meget sikkerhed der er om betaling og frigivelse af tilsvarende og langt mindre beløb ved hushandler, vælger jeg også at betale bilen ved modtagelsen. Når vi nu har sparet op så længe til drømmebilen, vil jeg gerne kunne sove trygt, lige til jeg står med nøglerne i hånden.

Så det bliver med en banknoteret check, hvis de ikke tager dankort. Det skal under alle omstændigheder være 100% sikkert for begge parter i handelen.

Hookmaker
Hookmaker Dec 9 '13

Lars, ville det ikke være en god idé at få en snak med Tesla DK vedr. dette og specielt mht. de købelovsrettigheder vi har i DK, - én ting er hvad vi har ret til iht. dansk lov, noget andet er hvad Tesla synes de kan tillade sig her og der og i alle lande. Kunne være fint at få en tilbagemelding om dette...;-)

/Henrik

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Dec 9 '13
christiandk
christiandk Dec 9 '13
Hør din bank om de vil stille en betalingsgaranti. Hvis det laves rigtigt vil både du og Tesla være sikret.

Hvis ikke Tesla accepterer denne løsning er der efter min opfattelse noget galt.
kajakaj
kajakaj Dec 9 '13

Enig. Jeg finder en løsning i samarbejde med banken og Tesla i marts, når det bliver aktuelt.

LarsR
LarsR Dec 9 '13
Jeg har meldt ud til Tesla på samme måde som her, omkring forudbetaling. Jeg skal nok opdatere når jeg får svar.
TwoChops
TwoChops Dec 9 '13
Jeg har lige bekræftet min bil endeligt i dag. Fik umiddelbart derefter en mail om at bilen skal betales 1 måned før levering. Det tror jeg ikke, jeg vil gå med til.
Jeg regner med at betale bilen ved levering med et dankort. Hvis Tesla vil have garanti for dækning, kan de kontakte min bank, som kan verificere.
kajakaj
kajakaj Dec 9 '13

Hej Jeppe. Tillykke med købet. Jeg kan ikke se at jeg er blevet præsenteret for et krav om en måneds forudbetaling. Står det i ordrebekræftelsen, eller var det direkte i en mail til dig det stod? vh Kaj

Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Dec 9 '13
TwoChops
TwoChops Dec 9 '13
Direkte i en mail.
Citat:
Hej Jeppe,

Absolutt, service avtale kan du til og med kjöpe etter at bilen er levert.

Du får tilbud om å legge til service avtale når du betaler resten av bilen ca en mnd för levering.

Med vennlig hilsen,

Roy Johansen | Inside Sales Advisor, Europe Sales
Citat slut
kajakaj
kajakaj Dec 9 '13

Okay sådan en mail har jeg ikke fået.

Denne tekst står i ordrebekræftelsen, og det er også fair nok:

For at sikre din endelige betaling og opfyldelse under vilkårene i denne aftale giver du os en sikkerhed i bilen og alle udløb fra denne,  indtil dine forpligtelser heri er opfyldt.

LarsR
LarsR Dec 9 '13

Det betyder ikke noget med den mail. Hvis bilen købes privat er der tale om et "forbrugerkøb". Ved forbrugerkøb kan man ikke aftale noget, der stiller køber ringere end angivet i købeloven. 

EDIT. Paragraf 14 er faktisk ikke præceptiv ved forbrugerkøb, så hvis man har en gensidig aftale om forudbetalig, så vil den nok kunne gøres gældende. Den type aftale, har jeg så til gengæld ikke hørt om eksempler på. 

Forummets indlæg er redigeret af LarsR Dec 10 '13
TwoChops
TwoChops Dec 9 '13
Bilen købes som firmabil
Holmp
Holmp Dec 9 '13

@TwoChops   Jeg går med samme tanke med firmabil har du  fået oplyst beskatningsgrundlaget ?. Overvejer den billigste model og så senere opgradere.

TwoChops
TwoChops Dec 9 '13
Det ser desværre ud til at beskatningsgrundlag=bilens pris. Uanset at man splitter faktura op i Grundpris og senere tilkøber extras. Jeg er ikke helt færdig med at undersøge mulighederne.
Måske kan man separere batteriet og slippe for beskatning af dettes pris, men det er uklart for nuværende.
Holmp
Holmp Dec 9 '13

Så bliver det en skrabet 60 kwh for mit vedkommende og så opgradere senere :-). Lyder besynderligt beskatningen på en bmw 3 serie er ca 100000 under bilens pris. 

Hookmaker
Hookmaker Dec 9 '13

Jamen der kan man jo også fifle med reg. afgift - det kan man ikke her. Og det er jo netop det fede - same price for everybody...og ingen firmafup....;-)

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Dec 9 '13
Holmp
Holmp Dec 9 '13

Haha firmafup :-) Skatten på en firmabil i dk er meget høj og falder kun til 75% efter 3 år hvor den så bliver resten af bilens levetid selv når den er meget mindre værd efter fx. 5-6 år. Til gengæld kan driften trækkes fra i firmaet, men den skule jo efter sigende være ret lav for denne bil.

Helle
Helle Jan 18 '14

Min P85 har været i transit en uges tid så tiden nærmer sig forhåbentlig. Er der nogen der har klaret betalingen med dankortet ved levering eller er det stadig 7 dages forudbetaling?

christer
christer Jan 30 '14
Hej, jeg vil meget gerne høre hvad I har gjort / planlægger at gøre mht betaling. I den mail jeg fik idag står der:

Når du har modtaget din faktura i MyTesla, vil jeg bede dig kontrollere, at den er udstedt i overensstemmelse med de oplysninger, du har givet os. Derefter vil jeg bede dig betale din faktura i god tid – ca. en uge inden levering. Jeg vil bede dig fremsende dokumentation for betaling så snart denne foreligger. Dokumentationen bedes fremsendt som PDF samt underskrevet af banken. Vi har desværre ikke mulighed for levering af bilen, før vi har modtaget din betaling.
Sider: « 1 2 3 4 5 6 »