@Hookmaker, det giver mening. Tænkte ikke på at de kom ind, direkte fra USA. Vores "sniges jo på en eller anden smart facon ind, via Holland. Smørret kommer vel under de undtagelser omkring landbrugsvarer, som jeg skrev. Det er rigtigt at oprindelseslandet spiller ind (altså om der er tale om varer der er helt - eller i al væsentlighed - fremstillet i EEA-området). Jeg ved bare at der ikke pålægges toldafgifter på byggevarer, produceret indenfor EEA-området, hverken til - eller fra Norge. Omkring varernes frie bevægelighed i EEA området (altså aftalen mellem EU og EFTA landene - og samtlige nytilkommende medlemsstater)tror jeg du skal læse lidt mere omkring. Man bliver overrasket :-)
@larsen : ja, vi taler jo alle ud fra egne erfaringer. Som jeg sagde,så er der indgået en aftale mellem EFTA & EU kaldet EEA-aftalen. Jeg kan godt se der er undtagelser, som tidligere skrevet står, men varer fremstillet indenfor området - og som ikke er omfattet af undtagelserne (bl. a landbrugs/fiske produkter) er altså IKKE toldbelagt, herunder vores byggevarer. jeg aner ikke hvad det er I flytter mellem DK og Norge, men jeg ville blive nysgerrig hvis jeg var dig, hvis det jeg skriver er en a-.ha oplevelse.