Loading...
dk

Berling retur på en forlænget weekend i en 90D | Tesla Forum

Robert
Robert Dec 14 '15

Jeg pakkede børnene og satte min Tesla til 100 % opladning dagen før. Det gav 446 km ved average visning (baseret på mit gennemsnitlige forbrug) og skulle lige kunne klare en tur uden opladning fra Nærum til Berlin (448). Jeg havde valgt Gedser-Rostock. Jeg har også undersøgt om det var muligt at lade på færgen og alt efter hvem jeg spurgte, så fik jeg et forskelligt svar. Men det viste sig at Scanlines ikke længere lader Tesla ejere lade på færgerne, da de er bange for at bilen bryder i brand. Både på udtur og hjemtur blev jeg afvist. 

Jeg valgte at lave et stop først ved SuC i Nørre Alslev, hvilket var heldig, for med 110-130 km/t fra København og ned til Lolland havde jeg dårligt energi til at komme til den næste SuC i Herzsprung (110 km) fra Berlin, specielt fordi jeg glemte at tage højde for færgetrækket på alm. landeveje fra Nørre Alslev og ned til Gedser, hvilket pressede mig på tid og fik mig til at lave en hel del friske overhalninger. Da jeg kom til Herzsprung SuC havde jeg 4% tilbage på batteriet. Det passede dog fint med at lade 1 time og spise aftensmad samtidigt. Derefter havde jeg 327 km, hvilket var rigeligt til Berlin med 140 km/t og efter et par dage også at køre tilbage til Herzsprung igen (Nu 7% tilbage på batteriet). Denne gang holdt vi 1/2 times frokost og fortsatte derefter med 140 km/t tilbage til Rostock. Bilen var en enkelt gang oppe på 227 km/t, men den ligger rigtig godt omkring d. 140 km/t med selvstyrer og autopilot slået til. Der blev igen tanket i Nørre Alslev for 15 min. (mere for at strække ben) og derefter gik det fint hjem til Nærum. 

Erfaringen er, at så længe at din rækkevidde i bilens display er større end afstanden på kortet, så kan det lade sig gøre. Alternativt skal man ind og tanke (og husk at sætte tid af til færgetræk). 

Sondergaard
Sondergaard Dec 15 '15

Tak for deling!
Vi skal på en tur til Schweiz efter jul og er lidt spændt på, hvordan det kommer til at gå i praksis med alle de stop. Skal nok skrive en lille status efter nytår ;)

lysmanden
lysmanden Dec 16 '15
Spænden beretning. Skal det forstås som om den reelt kan køre 446 km eller skal man stadig trække 30 pct fra.?
NewTeslaOwner2015
NewTeslaOwner2015 Dec 19 '15

Jeg er heller ikke helt med ;) Man kan jo faktisk ikke nå den strækning fra Nærum-Berlin på 448 km på én opladning i en 90D Og man kan heller ikke nøjes med et stop desværre.

Du skulle lade op 2 gange på en tur på 448 km? Jeg kan måske godt se at det bliver nødvendigt.

Der er 348 km fra nærum til Herzsprung. Så den kan man ikke nå uden opladning. Og der er 324 km fra Nørre Aslev til Berlin, så det kan man heller ikke nå i ét hug, med mindre man kører meget forsigtigt og har stået i SuC og ventet på 100% opladning i Nørre Aslev lige inden færge ( hvilket heller ikke er så smart.)

Man må nok konkludere at turen fra københavn - berlin ikke er 100% optimal, da man skal forbi 2 forskellige superchargere for at nå det med komfortabel hastighed.

Forummets indlæg er redigeret af NewTeslaOwner2015 Dec 19 '15
lysmanden
lysmanden Dec 19 '15
Min p85d lader til 354 km ved 80 pct og 392 ved 100 pct.
Reelt kan jeg vel køre 250 km på en fuld tank. Jeg ligger i snit på232 wh pr km over de sidste 22.000 km, men spørgsmålet er så om hvordan bilen kommer frem til distancen. Er det vi aenergiforbrugrt i hele bilens historik eller med udgangspunkt i energiforbrug ved sidste kørsel.

Jeg skal hente Min nye p90d i morgen og er meget spændt på om der overhovedet er en forskel på den og min p85d. Har hørt fra en anden 90d ejer ( ikke en p90d ) at hans bil kun kan lade til 390 km ved 100 pct. Giver en 90 d mindre distance end en p90d?
Er der nogen der ved om distancen med tiden så vil kunne øges i talt med at ens morfars kørsel sætter sine spor.?
Jabba
Jabba Dec 19 '15

lysmanden: En 90D burde alt andet lige give mere rækkevidde end din P90D, på samme måde som en 85D har længere rækkevidde end din P85D. 

KFK
KFK Dec 19 '15
Jeg lader min 90D til 425 km typical ved 100%