Hej Alle.
Jeg har i dag modtaget pakken fra Deacon med LED-lys. Jeg har monteret de nye LED lys i trunk og frunk, og det var super nemt. Jeg har ikke monteret nye lys i kabinen ...endnu...:-)
Det gik virkeligt nemt og hurtigt (som trådens overskrift lover). Installations guiden http://www.abstractocean.com/...-installation-guide/ var særdeles nem at følge.
Det eneste som tog lidt tid, var at finde den rette "løftestang" til at vippe de eksisterende LED-lamper ud. Det som virkede for mig - og som KimT længere oppe i tråden også har foreslået - var 2 stk. plastic-dækjern (se billede nedenfor). De virkede perfekt og var det eneste værktøj, som jeg havde brug for til denne opgave. Jeg fandt at begge dækjern var nødvendige. De havde både den rette bredde og kunne komme ind under kanten og vippe lampen ud af fatningen. Dækjernets modsatte ende var velegnet når først at lampen var vippet op, så lampen kunne komme helt ud. Det var kun lampen i hatchen, der var lidt tricky at få ud. De tre øvrige lamper ved trunk/frunk var nemme at få ud.
Ved hatchen fulgte jeg anvisningen og fæstnede et par lag malertape, der hvor at dækjernet ville komme i kontakt med beklædningen, og potentielt ville kunne ridse. Det virker måske lidt overflødigt, men sker uheldet, så ærgrer man sig gul og grøn over eventuelle ridser eller mærker, så hvorfor ikke bruge 2 minutter ekstra, og få et perfekt resultat?
Malertape var ikke nødvendigt ved de øvrige tre lamper i trunk/frunk (det ville nok også være svært at sætte ordentligt fast). Selve udskiftning og montage af de nye LED lamper var fuldstændig uproblematisk.
Der er allerede masser af "før og efter" billeder, og jeg kan ikke bidrage med billeder der er bedre...kig på JL's billeder først i tråden. De siger det hele...:-)
Konklusion: Jeg er ovenud tilfreds med den forøgede lysmængde, som de nye pærer giver. Jeg vil ikke udelukke at supplerende lys oppe under hattehylden kan komme på tale på et senere tidspunkt i forbindelse med et selvbygger-arrangement. Selvom de nye pærer er fremragende, ændrer det ikke ved at deres lave placering ofte gør, at der står ting i vejen, som skygger for at lyset kommer helt ind i bagagerummet. Lyset fra en enkelt af de to lave pærer er dog rimeligt kraftigt, så der skal være meget bagage for at begge pærer er blokerede samtidigt (men det sker jo af og til!).
Lyset fra hatchpæreren er delvist blokeret af hattehylden, også når den er klappet op, så det kommer ikke helt ind i bagagerummets dyb, men det giver et rigtigt fint orienteringslys når man står og pakker bilen. Ekstra lys fra under hattehylden kan dog fortsat være et godt supplement for feinsmeckere (...Dvs. de fleste Tesla-ejere...:-)
Lyset i frunken er blevet markant bedre. Også her kan der relativt nemt opstå skyggevirkning, men set i forhold til hvor meget jeg forventer at bruge frunken (i f.t trunken), så går det nok...:-)
Tak til JL for at starte tråden, for at skrive om denne mulighed og bringe gode billeder. Og til alle andre som har bidraget med erfaringer og observationer. Særlig stor tak til Deacon for at ordne logstikken med at bestille og distribuere. Der har helt sikkert været mange timers arbejde med at pakke og fordele!!
Held og lykke med jeres lighting upgrade...:-)
Godt nytår!!