Loading...
dk

Kan ellerten ikke regne?.... | Tesla Forum

Okkels
Okkels Dec 16 '15

Dagens tur gik til Fur og det var indtil nu, længste tur uden at skulle lade. 370 km t/r.

Ankom til SuC Middelfart med 6% og skulle videre til Odense og retur senere. Var, som en del andre, småirriteret over ladehastigheden, 284 km/t, da jeg ser at jeg har ladet 120 km i løbet af ingen tid. Lidt hurtig hovedregning afslørede at noget ikke stemmer; 273A x 372V = 102kW. Altså helt godt med skrald på ladningen, men hvordan pokker kommer den frem til de 284 km/t??

Har nogen en forklaring på dette?

Kristian70k
Kristian70k Dec 16 '15

er ret enig, der er heller ikke logik for mig på kilometer udregningen.. jeg bruger altid % angivelsen.. så står der hvor meget den lader med i kwh.. det kan man sku regne med :) og regne efter :)

Kiefer
Kiefer Dec 16 '15

Kristian70K: Jeg kan ikke være mere enig, det med en km angivelse giver ikke den helt store mening, hvis bilen har hældt 50KW på batteriet, er det 50KW og ikke en eller anden fiktiv udregning ud fra en eller anden fiktiv wh/km jeg alligevel ikke overholder.

Jeg har nu haft bilen siden lørdag, og rundede 800km i dag, har nu fået snittet helt ned på 275 wh/km :-)

/Martin

T3S7A
T3S7A Dec 16 '15

Okkels: Hvorlænge har du holdt da du tager billedet. 

Kan sagents passe, hvis du startede med at dele stander med en, så har du ikke fået meget selv. Så er vedkommen så kørt, og du får alt hvad du kan trække da du er opmærksom på kW.

Kristian70k
Kristian70k Dec 16 '15

hvad er det for en bil du har fået Kiefer? snittet lyder lidt højt.. kan være du skal løsne boltene lidt.. ligner de har spændt dine hjul med for stort tryk.. :)

Okkels
Okkels Dec 16 '15
T3S7A: Den tanke havde strejfet mig og der var faktisk en "nabo", som kørte kort efter jeg var ankommet. Men så er visningen af ladehastighed et gennemsnit af det samlede ladeforløb og ikke en øjebliksværdi. Jeg synes alligevel ikke det passer sammen. Jeg er ikke sikker på, hvor længe jeg havde ladet, da jeg tog billedet, men det forekom mig ikke at være mere end 15 minutter. Jeg kan selvfølgelig tage fejl, men det er ikke så sjovt at lade, at tiden ligefrem flyver afsted.... ;-)
T3S7A
T3S7A Dec 16 '15

Passer også meget godt med det du har fået på, og km/t visning med ca 15-18min. 

Ja, km/t er jo automatisk en gennemsnit på hvor meget du får på i timen. 

Det betyder at når du starter med at lade ( uden at dele stander ) og batterierne er varme og tomme, så vil du lade med 110+kW, og den vil hurtig vise 500+km/t. Så i takt med at du får mere strøm på, falder kW du får ind lige i nuet. Og km/t visningen falder langsomt, da den regner snittet ud. 

Du kan altid se, at når man har været 30min ved en supercharger, har man fået halvdelen af km/t visningen på i km - hvilket jo også giver meget god mening :-)

Hvis du vælger km visning, i stedet for % og kW visning, så vælg at bruge Typical visning. Rated er ubrugeligt, og forvirre bare ved sammenligning mm. da alle stort set snakker i Typical. 

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Dec 16 '15
Okkels
Okkels Dec 16 '15
Jeg kan nu stadig ikke få det til at passe. Hvis jeg har ladet til 120 km på 15 minutter, må det blive til 480 km/t. Til at starte med var hastigheden ca. 170 km/t (som jeg husker det). Da naboen var kørt, steg hastigheden til 280 km/t.
102 kW svarer vel til omkring 500 km/t, hvilket stemmer meget godt overens med de 120 km på 15 minutter.
Jeg kan mærke at jeg, lige om lidt, bliver en af dem som sværger til visning i procent :-)
Okkels
Okkels Dec 16 '15
Jeg kan nu stadig ikke få det til at passe. Hvis jeg har ladet til 120 km på 15 minutter, må det blive til 480 km/t. Til at starte med var hastigheden ca. 170 km/t (som jeg husker det). Da naboen var kørt, steg hastigheden til 280 km/t.
102 kW svarer vel til omkring 500 km/t, hvilket stemmer meget godt overens med de 120 km på 15 minutter.
Jeg kan mærke at jeg, lige om lidt, bliver en af dem som sværger til visning i procent :-)
T3S7A
T3S7A Dec 16 '15

Du har holdt der 25min efter hvad du har fået på, og hvad km/t viser. 

Brug % visning, hvis km/t  ( km i timen ) er for svær at forstå. 

102kW er jo det du lige får i nuet. km/t er jo over en tidsramme på 60 min. Du vil jo ikke lade med 102kW I alle 60min. 

Jeg synes km/t er super, man kan rigtig regne med det, men det kræver jo man lige forstår det. ;-)

For at skære det lidt ud i pap ( med ca tal )

0-20 min deler du lader og får ikke meget. Ca. 40kW hastighed. km/t visning vil måske der være 200

20-25min er du alene og hastigheden stiger til 100kW. - hvilket ville svare til 500 km/t ( hvis du kunne lade med 100kW i en hel time ), men du har jo ladet 40 kW de første 20min. Derfor viser km/t det den nu viser, som også vil stige så længe din kW ladehastighed er højere end gennemsnittet. I takt med du får mere % på batteriet, falder ladehastigheden, når du så kommer ned på en ladehastighed som er under dit gennemsnit ladehastighed, så vil km/t begynde at falde. 

Også set anderledes. Når du kommer helt tom og alene til en stander, så skriver den du lader med 700km/t ( du bruger jo rated range ). Så hvis man skulle følge din beregninger, så burde du jo kunne lade bilen helt fuld ( 100% ) på ca 45 min. Du kan jo ikke have 700km på din tank?. men det tager jo langt tid mere. Så hvis du lader en helt time (60min) så du ca fået 90% på, eller 350-360km/t ( typical - brug nu det i stedet for ). Ergo, så er din lade hastig km/t jo også 350-360km/t - selvom den startede med at vise 550km/t da du var tom. 

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Dec 16 '15
Okkels
Okkels Dec 16 '15
Ja, det er jo det.... ;-)
Invisibletycoon
Invisibletycoon Dec 17 '15

Jeg undrer mig over ladehastighed på SC i Randers varierer meget når jeg kommer efter et par timers kørsel uden at dele .For at lade fra ca 20-30% til 90 % tager imellem1,5-2 timer med variende hastighed- højt i starten derefter faldende. Fra 90-100% tager op til 1,5 time inden den har kalkuleret færdig.

Samlet op til 3,5 time

De reklamerede 20 minutter nu 30 minutter med 270 km/h er ikke opnåelig.

Hjemme har jeg fået en clever oplader med 32 amp/400 v med 16 mm ledning direkte fra vejen over måleskab til oplader.

Her oplader jeg i starten ca 100 km/h og efter et par minutter stigende til 127 km/h helt op til 90% og det tager ca  2-2,5 time, men stabilt og ens hver gang uanset om jeg har kørt eller bilen holder kold i garagen. Fra 90-100% tager her ca godt en time.

Samlet op til 3,5 time

Jeg synes det er for langsomt på SC og stærkt variende og overraskende og ens hurtigt hjemme.

Har tesla lagt nogle begrænsninger/holdninger ind i ladningen ved SC?

Alle tal er i rated og min bil er 90D kørt ca 3000 km.

Højeste ladning 533 km.

KimT
KimT Dec 17 '15

Alle modeller burde lade med samme hastighed når vi snakker %. ALtså en 70D og en 85D burde smide 5% på på x-minutter selv om det ikke er samme kWh (en 70D kører kun med 350V).

Den stammer her fra - prøv selv med dine tal : https://docs.google.com/spreadsheets/d/19khEGozqREIoAN6hd440o4qrzS2ADMVokv8G5FWmWSk/edit#gid=488708073

Lars72
Lars72 Dec 17 '15

Der er en del youtube videoer omkring ladetider og samligninger med S85 vs 70/60 (dog ikke 90 endnu). 

S85 lader 100km på ca. 10min og 150km på 17min og herfra går det langsommere.  

se evt denne video.

https://www.youtube.com/watch?v=AQIp6DmLQQc ;

Invisibletycoon
Invisibletycoon Dec 17 '15

~~Der er en del youtube videoer omkring ladetider og samligninger med S85 vs 70/60 (dog ikke 90 endnu).

S85 lader 100km på ca. 10min og 150km på 17min og herfra går det langsommere.

se evt denne video.

NETOP DET JEG SKRIVER ca halv hastighed af det tesla sælger bilen på. Disse tal svarer jo til nogenlunde det jeg skriver.

Ifølge dit link skulle en s90 D lade 280 km på ca 30 minutter. Det har jeg aldrig set endnu og det er væsentlig lavere end Tesla opgiver oprindeligt 270 på 20 minutter, da jeg købte.

I stedet for at  opgive disse fiktive tal som modbevis.

Er der nogen der på SC har ladet med 270 km(rated) på 20 minutter på kold/varm i området 0% -60% og hvor?

Jeg elsker min bil, men tesla oversælger bilen med forkerte tal. Hvorfor opgiver de ikke korrekte tal -så svært er det da heller ikke.

T3S7A
T3S7A Dec 17 '15

En 90D kan godt lade 280km på 30 min. ( Rated range )

En supercharger kan ikke lave om på at batteri der er ved at være fulde, ikke kan modtage strøm lige så hurtig som tomme batterier. At din hjemmelader kan lade med samme hastighed til 90%, skyldes jo at den ikke lader hurtigere end det som batteriet kan tage, også ved 90%. Du vil jo også kunne få 20kW på ved 90% på en Supercharger. 

At en ladeboks der hjemme bliver færdig ved 100%, skyldes at den ikke balancere batterierne på AC ladning - Det gør den kun ved DC ladning. Men hvorfor også holde der til 99%? Og så vente en evighed på den sidste %? Det skulle da nødigt være den som gør du kommer i mål.. 

http://teslaforum.dk/forum/topic/batteri-kapacitet

Efter 30min har jeg 60% på. Det vil passe meget godt med 270km rated range.

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Dec 17 '15
Lars72
Lars72 Dec 17 '15
Når kablerne på SC udskiftes til væske-kølede kabler er der mulighed for at ampere øges fremover på SC - så opladning sker endnu hurtigere.
--------
At the recent Tesla Motors shareholder meeting, CEO Elon Musk mentioned that the company "just introduced" a liquid-cooled Supercharger cable.

The liquid-cooled cable could potentially speed up charge times at Tesla Supercharger stations, according to Charged EVs.

This supposition is reinforced by the comments made by Musk at the shareholder meeting.

Tesla Supercharger site in Newburgh, New York, up and running - June 2015
He said a liquid-cooled charge cable "has the potential for increased power of the Supercharger long term."

A cable with its own cooling system could potentially carry more current without overheating--eliminating a potential bottleneck in the flow of electricity from power source to battery pack.
Raymond
Raymond Dec 17 '15

T3S7A: Selvfølgelig balanceres batterierne ved AC ladning uanset hvor det sker.

T3S7A
T3S7A Dec 17 '15

Slet ikke i samme omfang som ved en Supercharger. 

Kiefer
Kiefer Dec 17 '15

Tesla anbefaler også at man minimum en gang om måneden lader bilen til 100% for at balancere batterierne. Og ja, det kan sagtens gøres derhjemme, som Raymond også skriver så balanceres batterierne også ved AC ladning. 

/Martin

Sider: 1 2 »