Loading...
dk

Hvordan får i mest ud af jeres Model S? | Tesla Forum

JKraemmer
JKraemmer Dec 19 '15
Vi måtte lige holde vejret lidt endnu da Tesla havde lavet en fejl med levering af vores 70R som skulle havde været udleveret i torsdags, og må nu vente til d 27/12. De var dog så søde og servicemindede i alt kaosset at de lejede en fin BMW (dog dieseltraktor) i venteperioden.

Nå, men spørgsmålet går på:
Hvordan får i mest rækkevidde udaf jeres biler?
Hvilke indstillinger?
Hvad er de "store slugere" (aircon, varme, creep, accelerationer, topfart etc)?
Hvad er den gyldne motorvejshastighed osv osv.

Yderligere så har jeg ikke kunne finde de præcise data på min bil, altså moment og HK. Nogen af jer der ved hvad det er på en 70R?
DeaconWP
DeaconWP Dec 19 '15

Søg og du skal finde:

1. Log ind.

2. Tryk på FORUM, ved siden af FORSIDE, oppe til venstre.

3. Gå ind i de emner, hvor der til venstre står "NY", der er info du ikke har læst endnu.

4. Du har jo god til til d. 27.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Dec 19 '15
JKraemmer
JKraemmer Dec 19 '15
Jeg har læst stolpe op og stolpe ned på dette forun, og hsr lært en hel masse.

Lige i forhold til mine spørgsmål har jeg kunne finde en masse data på 70D samt en enkelt der beskriver hvor meget han fik ud af sin 70R på en tur. Men har ikke kunnet finde noget om hvilke features der sluger mest strøm og ej heller de tekniske data på 70R

Så jeg har ikke bare tyet til den lette løsning og spurgt før jeg har kigget om det allerede var dækket i en anden tråd. :)
KimT
KimT Dec 19 '15

Hvis du vil vide mere (og der er jo masser af tid til d. 27.) så kikker du Bjørn's video'er igennem : https://www.youtube.com/channel/UCG1QcV31eoSaX4rE8avQL4A

Han har bl.a en video hvor han sammenligner aircon m.m., men det er helt klart fart der sluger mest strøm. Du får stort set intet ud af at lukke for AirCon, varme, anlæg m.m. Sænk hastigheden med et par km/h - det giver meget mere. Mht. motorvej kan man se den begynder at sluge mere strøm når du er over 110-120km/h, men det kommer jo igen an på årstid, temperatur, regn, blæst.

Mht. tekniske data står der en del her : https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S og her : https://www.teslamotors.com/da_DK/models hvor du under 70D kan trykke på "Vis baghjjulstræk spec" :

1. 420 km (NEDC)
  2. 0-100 km/t på 
    5,8 sekunder
  3. 440 Nm
  4. 225 km/t
  5. 388 HK
  6. 320 HK *
Forummets indlæg er redigeret af KimT Dec 19 '15
Gustavsfar
Gustavsfar Dec 19 '15

Det kan være lidt tricky at få specs frem på RWD versionerne, men via nedenstående link kan du i skemaet det viser AWD modellerne trykke på "Vis RWD specs" 

https://www.teslamotors.com/da_DK/models

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Dec 19 '15
DeaconWP
DeaconWP Dec 19 '15

S 70:

440Nm

388 HK motor, dog begrænset til 320 HK, grundet batteri kapaciteten.

Tohastighed 225 km/t.

Rækkevidde 420 km (NEDC)

0 til 100 på 5,8 sekunder.

Momentet og ydelsen i motoren på S 70 er den samme som på S 85. dog er motoren kun "neddroslet til" 378 HK på S 85, da der jo er større batteri, der kan levere en større effekt. (samme strøm styrke, men ved større spænding)

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Dec 19 '15
Tue
Tue Dec 19 '15
@ Jkraemmer. På Tesla hjemmeside kan du netop justere på diverse parametre (hjulstørrelse, aircon, fart, temperatur) og se effekt heraf.
JKraemmer
JKraemmer Dec 19 '15
Fedt. Tak for input.

Det er godt nok trist når man får at vide at man kan hente d. 17.12 og så får et opkald d 15.12 om at de ikke kan levere til tiden som aftalt.

Det slog lidt et skår i oplevelsen ved køb af verdens bedste bil.

Men igen. De var hurtigt klar med en lånebil som vi egentlig er glade for ikke er en Tesla. Så er begejstringen stadig 110% i top når man skal køre hjem i sin egen. :)
Tue
Tue Dec 19 '15
Kender følelsen fra da jeg skulle have min i start 2014. De ringede dagen før jeg skulle hente, og fortalte at de ikke kunne finde den på traileren. Den stod stadig i Holland. Hyg jer i forventningen glæde. I er jo nok ligeså spændte som børnene i denne tid :-)
The_Stig
The_Stig Dec 19 '15
Citat fra JKraemmer Fedt. Tak for input.

Det er godt nok trist når man får at vide at man kan hente d. 17.12 og så får et opkald d 15.12 om at de ikke kan levere til tiden som aftalt.

Det slog lidt et skår i oplevelsen ved køb af verdens bedste bil.

Men igen. De var hurtigt klar med en lånebil som vi egentlig er glade for ikke er en Tesla. Så er begejstringen stadig 110% i top når man skal køre hjem i sin egen. :)

Nu har jeg kørt i min spritnye S 85 D siden 4/11 - og til din information så var ventetiden betydelig bedre end oplevelsen af ejerskabet af en US produceret bil - Du bliver ejer af "hensigten" om verdens bedste bil! Til det vil jeg blot sige; Selv den mindste handling er bedre end de største hensigter.

lysmanden
lysmanden Dec 19 '15
The Stig: hvordan skal det forstås? At du ikke er tilfreds eller?
Kiefer
Kiefer Dec 19 '15

The_Stig: det tror jeg man skal gøre sig klar fra start af, det er IKKE en tysk produceret bil man køber, det er en ærkeamerikansk bil med den samlekvalitet de kan levere derovre fra. Jeg vil så sige, det er blevet en anelse bedre end fra januar 2014 og så frem til nu, men når man f.eks. føler langs de ydre linier på bilen, ja, så er alignment stadig en by i Alaska...

Tesla lever også fra kvartal til kvartal, så er din bil først leveret, ja så har de glemt alt om den, og de tænker kun på næste batch, eventuelle opgraderinger der måtte komme rent hardware mæssigt kan du skyde en lang pil efter...

/Martin

Flemming
Flemming Dec 19 '15
Hej Kiefer , hvad er der dog sket, fra at være en glad Tesla kører der kun talte rosende om bilen.
Er det kun fordi du er misundelig på de nye ejere som har fået radarer i deres biler.
Vi er stadig meget tilfreds med vores fra februar 14, og har været tilfreds med de løbende opdateringer, og altid fået en superservice på Teslas værksted.
Kiefer
Kiefer Dec 19 '15

Flemming: Jeg er skam stadig en glad Teslakører, og nej jeg er ikke misundelig på alle dem der har radar i deres biler, jeg har det nemlig også i min nu ;-)

Jeg synes da også stadig min entusiasme for bilen er 100% intakt. Men hverdagen har nok også ramt mig herhjemme, bilen er gået fra at være helt super duper fantastisk til at være mere et dagligdags værktøj hvor jeg i dag nok ser lidt mere kritisk på bilen, end jeg gjorde for 18 måneder siden. 

F.eks. det faktum at min frunk stadig ikke flugter med resten af bilen, helt ærligt, det har de nu haft 2 år til at gøre noget ved på de nye biler de sender på markedet. Det synes jeg kun efterlader et indtryk af manglende fokus på det sidste finish. Jeg har besøgt fabrikken, jeg har set hvordan det monterer soltaget, og jeg er nu ikke længere i tvivl om hvorfor det kan være utæt på nogle af bilerne :-)

/Martin

kka
kka Dec 20 '15

Jeg er helt enig med Kiefer og Stig.

Først og fremmest er TMS en herlig bil og en lækker gadget, og jeg er stadig helt vild med den - ikke mindst auto-steer. Men når det så er sagt, er der formentlig mange TMS-ejere der har ejet tyske biler i den bedre klasse før, og man skal gøre sig helt klart at man med TMS ikke får en Audi, BMW eller Mercedes i samle- og interiørkvalitet, eller i gennemtænkthed af tekniske detaljer.

Uden at det skal opfattes som utilfredshed med den dejlige bil, så en der stadig en del småting som undrer mig; eksempelvis den stort set ikke-eksisterende fralægningsplads, varmesystemets ustabilitet (et elektrisk varmesystem må da være mindst faktor 10 nemmere at regulere og distribuere end overskudsvarme fra en forbrændingsmotor ...), bagrudevarmens manglende effektivitet, lysintensiteten af forlygterne, den tåbelige placering af kopholdere, og ikke mindst en ting i den absolutte småtingsafdeling, som jeg dog ser som meget symptomatisk: Hvorfor h....... har de ikke kodet passagersædets sædevarme sammen med sædeføleren, så det slår fra automatisk, når man ikke længere har en forsædepassager? Det kunne min 10 år gamle Audi, og det ville formentlig tage maks. fem minutter for deres udviklere at kode ... :-)

/Klaus

Larsen
Larsen Dec 20 '15

Jeg er helt på linie med Kiefer, Stig og kka.

Teslaen er ikke umiddelbart en bil jeg gerne vil undvære efter nu at have haft den i 1½ år, men der er godt nok en del ting i den som ikke er særligt gennemtænkte. Man kan let mærke, se og føle, at de ikke har bygget biler særligt længe. Selv den Skoda Superb jeg havde for et par år siden, var langt mere gennemført i detaljerne end Teslaen. Før Superb'en kørte Jeg Chrysler 300C og Chrysler 300M, så jeg er vant til den lidt mangelfulde finish og de lidt særegne ting ved USA fremstillede biler. Køre og kvalitetsmæssigt ville jeg gerne have BMW, men de er skrækkeligt gammeldags indvendigt, og min hustru siger jeg endnu ikke er gammel nok til en sådan. Jeg har derfor valgt at leve med tingenes tilstand i Teslaen, men kan alligevel godt ind imellem ærgre mig lidt over dårligt zenonlys, kurvelys der intet er værd, sædevarme der ikke automatisk slår fra, rustne skruer, rustne dørhængsler, manglende dør/sædelommer, varmeanlæggets usikre drift, koldt luft fra dørene, dårlig FM radio osv. osv. Den har bare alligevel et moderne touch og et jævnt og hårdt bundtræk som jeg ikke så gerne vil undvære. 

edge
edge Dec 20 '15
Helt enig i Tesla'ens mange unødvendige mangler. Men man må jo blot sige: ingen andre var bare i nærheden af at lave en ordentlig elbil, og uden Tesla var de andre nok stadig ikke i gang. Så Tesla fortjener tak for det. Og så konceptet med at tænke bilen som en computer med tilhørende hardware, hvor softwaren så løbende opdateres - det er sgu helt ærligt også ret genialt. Selv om jeg godt nok må indrømme at ordentlige knapper er meget nemmere at betjene til mange hyppige funktioner end menuer på en touchskærm..
The_Stig
The_Stig Dec 21 '15

Og man kunne blive ved som de sidste indlæg vidner om, så er alle de irriterende små-ting jo noget man kan købe sig til fra alle dem der i forvejen sourcer viden og komponeter til automotive industrien:

Altså burde man uden at stille særlige krav kunne forvente;  ordentlig lys uden guldfiskehotel i!, ordentlig åbne/lukke mekanismer som ikke lyder som en gl. grå Ferguson!, gummilister der ikke bølger i hjørnerne så vinden støjer!, tætte ruder!, en lakkvalitet a la år 2015!, interiør der er beregnet til passagerer som evt. har noget med som kræver strøm! En hylde der kan holde til mere end en hat!, Ordentlig lys i bagagerum!..... intet af det ovennævnte kræver udvikling - kun alm. høflig samarbejde med underleverandører der ved hvad de taler om....

Tænk lige på hvor latterlige TESLA owners vil blive betragtet, hvis det bliver offentligt kendt at der arrangeres "byggedage" hvor alle der har hældt mellem 650.000 og 1.000.000 DKK ud til en bil,  samles for at fjerne 100 vis af lave fællesnævnere lige fra støjisolering til retrofit af lys-kit og montering af front-consol (+4-5000 DKK) eller rear consol (+5-6000 DKK), rette frontklapper, justere dørruder, hælde vand ud at alle 4 hovedlygter o.s.v. bare for at komme på niveau med en DACIA DUSTER - Det teknologiske vidunder er en formidabel softwarepakke som er pakket ind i en skodøse af bil hvor man som køber er tvunget til vise glæde over,  for ikke at blive til grin for 3/4 mio af egne midler. -

Der er meget Apple over TESLA - funktionalitet og design som ikke tåler alm. arbejdsmæssigt brug.

Det bliver rent kaos på TESLAS servicesteder - når de 3000  enheder i DK bliver 2-3 år i gennemsnit ! jeg ved med sikkerhed, at de 5 uger jeg har haft min er rigeligt til at vurdere en tidlig skilsmisse er forestående.

Derfor - er ventetiden på leveringen stadig den søde tid med længsel og spænding - inden lyset slukkes når kontoen er lænset i favør til TESLA  og man finder ud at den gl. Taunus Tunier man lige har solgt til en Vintage Car Samler, havde bedre holdbarhed

Forummets indlæg er redigeret af The_Stig Dec 21 '15
ElPeter
ElPeter Dec 21 '15

Har haft min 85D i tre dage nu og har ikke opdaget een eneste fejl (ok kan ikke helt greje chargerportens livscyklus). Super bil og legetøj. Måske jeg har været heldig, måske der dukker ting op når hvedebrødsdagene er overstået, men indtil videre er jeg en happy camper.

Jeg har aldrig haft en bil i samme prisklasse, så havde jeg sikkert haft højere forventninger. Men jeg vidste på forhånd at det er en 'ung' bilfabrik og synes egentlig at Model S er et ret godt første produkt (jeg ser roadsteren i en anden kategori) og kan godt leve med de ulemper der er ved at være (lidt) tidligt ude - både Tesla og el-biler generelt kræver vel lidt pionerånd af og til.

Min første bil for 20 år siden var en Triumph Spitfire. Der deltog jeg også i byggedage, men det er vist også noget nær den eneste lighed :-)

MrCoffee
MrCoffee Dec 21 '15
Hejsa. Jo bilen har sine fejl og mangler, meeen efter 30.000 km er jeg stadig en happy owner.
Jeg har forlængst valgt at tage ja-hatten på. Inderst inde vidste jeg godt at det var mere sikkert at købe den nye Audi, men Tesla har lavet biler i små 10 år, så det er noget af en gamechanger de har lavet i forhold til de gamle bestyrelser som bare facelifter og gør som de har gjort i 100 år. Det koster på firstmover kontoen og jeg glæder mig hver gang jeg sætter mig ind, det har jeg ikke gjort over nogle af alle de forbrændingsbiler jeg har haft efter 30.000 km kørsel. Peter
Sider: 1 2 3 »