Loading...
dk

Egen ladestation | Tesla Forum

Dynamopoul
Dynamopoul Dec 21 '15

Hej Folkens,

Jeg er i hast og jag ved at købe en Tesla før det med de nye afgifter viser sig om det er en stor bommert eller vanvittig god idé.

Et enkelt punkt har jeg dog ikke fået helt styr på endnu. Vi bor til leje, og egentlig er idéen at få opsat ladestander i det hus vi lejer, men er det til at leve med uden hvis man har en S 85 med dobbeltlader eller for den sags skyld af nyere dato.

Jeg har lidt spørgsmål til hvad det har af udgifter at få diverse kabler og hvor meget den kan lade på en nat hvis jeg ikke for opsat egen laderstation.

Hertil er spørgsmålet hvilke forskellige muligheder der er for laderstation. Jeg syntes jeg læser at der er flere muligheder på diverse tråde.

Hertil hvilken økonomi skal der så tilsidesættes til egen ladestation hvis den skal kunne understøtte dobbeltladning.

Sidst. Hvilke kabler skal jeg have med på farten hvis jeg vil lade hos familie/venner/bekendte ved overnatning eller lign. Og er det kabler man som standard får med ved køb af eks. brugt Tesla ved forhandler? Eller skal det købes ved siden af.

Og faktisk er et yderligere sidste spørgsmål, hvad koster det ca. at lade den fra 0-80 og/eller 0-100%?

Takker på forhånd for svarene og den store respons :o)

kajakaj
kajakaj Dec 21 '15
Hvis du har adgang til et kraftstik er det tilstrækkeligt så du ikke behøver at investere i en ladestation. Det tager 6-7 timer for en fuldladning så det kan sagtens nås på en nat. 80 kWh x 2,5 kr = 200 kr og rækker til ca 400 km afh af køre stil. Vi har en hel masse forskellige stik, men har aldrig haft brug for andet end det medfølgende ladekabel med CEE stik og 220 v stik. Et 10 m forlængerkabel har været i brug et par gange i de 2 år vi har haft bilen.
Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Dec 21 '15
Dynamopoul
Dynamopoul Dec 21 '15

Mange tak for dit hurtige svar kajakaj. Er det din opfattelse at bilen er billigere at køre i end en alm. benzin/diesel bil, jeg formoder at du også selv til tider bruger en af Teslas ladestationer?

Et kraftkabel er vel næppe noget man har adgang til før man lige har trukket dette fra et eventuelt elskab eller hvor det nu trækkes fra formoder jeg? Og hvad koster denne manøvre i så fald?

Jeg kunne for god ordens skyld godt tænke mig et overblik over om det er 5 eller 20.000 kr. jeg skal afsætte til hele ladesystemet :o)

TVJ
TVJ Dec 21 '15

Jeg er i gang med at bygge nyt hus. Det kraftstik jeg får monteret i carporten koster 4.300 inkl. moms men ex gravearbejde. Gravearbejde klarer jeg selv. Det er inkl. ny 3 faset 20 amp. sikringsgruppe og ca. 10 m 4,0 mm2 kabel.

kajakaj
kajakaj Dec 21 '15
Kraftkabel havde jeg liggende så det kostede kun et CEE stik. Det kører på samme gruppe som vaskemaskine og vi sætter opladningen til start ved midnat, så de ikke kører samtidig. Vi lader tit på teslas ladestationer så netto har det kostet os ca 1000 kr i strøm om året for 20000 km men vores kørsel ligger også ideelt ifht til ladestationer. Et type 2/type 2 kabel bør overvejes hvis man kører i områder uden supercharger. Koster 1500 kr ved tesla. Udgifterne pr år for os beløber sig til 6000 kr i forsikring, 1000 kr i Gps abonnement, 4750 kr i service aftale og de ca 1000 kr i strøm. Har kørt 40000 km på de medfølgende helårsdæk og de skal nok skiftes om et års tid. Har lige købt et sæt vinterhjul til 15000 kr som holder bilens levetid.
Forummets indlæg er redigeret af kajakaj Dec 21 '15
Dynamopoul
Dynamopoul Dec 21 '15

Tak for svar TVJ!

Også tak til dig kajakaj, hvor har I forsikringen? :o)

Dvs. at et typisk kabel til opvaskemaskine og ovn m.v. er det samme som bruges til opladning. Blot med et stik i enden?

DeaconWP
DeaconWP Dec 21 '15

Hvis du ønsker at lade med din dobbeltlader hjemme, kan du sagtens komme over 20.000 kr.

Nøjer du med din enkeltlader på en 16 amperes installation, kan du sikkert nøjes med de 5.000.

Oveni kommer så, at du bør købe et type 2/type 2 kabel Hos Tesla til 1.500 kr. (pt udsolgt.)

Med bilen følger et ladekabel,, som du kan bruge overalt, hvor du kan få strøm, enten 230 volt, hvor du kan lade med 11 km's rækkevidde pr times ladning, eller 400 volt 16 ampere, hvor du kan lade med 55 km's rækkevidde pr times ladning. Det er ca 6 meter langt. Og kablet fungerer samtidigt som ladeboks.

Så skal du lade på sådanne steder, skal du vide hvor langt der er til stikket, for at kunne vurdere en forlængerledning.

Til ovenstående kan du ikke udnytte din dobbeltlader.

Skal du lade hurtigere derhjemme, skal du ud og investere i en fast ladeboks. Som så er dimensioneret til 32 Ampere = 22 kW. Det kan være en dy affære, fordi mange elselskaber tager en høj pris for at forsyne et hus med ekstra strømstyrke, end der er i forvejen. Nogle selskaber gør det dog billigt, måske fordi man oplyser, at det er til en ladestation til elbil.

Når du er på farten, kan du udnytte din dobbeltlader, når du tanker på et type 2 udtag hos en udbyder med 22 kW. Så kan du ved ladning under naturlige pauser lade med 110 km's rækkevidde pr times ladning. Vældig praktisk når man kører rundt udenfor Superchargerens netværk.

opladning 100 % er 80 kWh

opladning 80% er 65 kWh.

Prisen for en kWh svinger fra gratis hos nogle stik, ca 2,25 hjemme, 3,5 eller 5,5 hos de danske offentlige udbydere.

Udover de to kabler nævnt, kan du med fordel have et  16 amperes CEE kabel, med han og hun stik, måske 10 meter? Derudover en "omformer" fra 3 benet hanstik, dansk 230 volt /rød/grøn til hunstik 16 Ampere 400 volt. Så kan du klare dig lige så godt som kajakaj har gjort de sidste 2 år.

Du nævner hjemme hos venner og familie? Hvis deres kraftstik er af den flade komfur type, kan du med fordel have såden en omformer til 16 A CEE også.

Hvis du derhjemme kan komme til dit stik, hvor din vaskemaskine er monteret, kan du også trække strøm der. Men husk at det er meget mere besværlig på den måde, fremfor at få lavet et stik, hvor bilen holder.

Du er velkommen til at ringe på 30 seksotte998syv

DeaconWP
DeaconWP Dec 21 '15

Nej, et typisk stik til komfur/ovn/opvaskemaskin/vaskemaskine kan bruges. Med dit eget kabel, og en "omformer".

kajakaj
kajakaj Dec 21 '15
Pt forsikret ved alm brand men varsel om fordobling af præmie betyder skift til topdanmark til marts.
TVJ
TVJ Dec 21 '15

Hej Dynamopoul. er forsikret hos Topdanmark. Er tilknyttet en gruppeaftale som giver en ganske høj rabat. Overvejede global forsikring, men den stiger fra ca. 6700 til 9200 når nyprisen på bilen ligger mellem 750.000 og 1 mio. Men overvejede faktisk at vælge Global da selvrisikoen er 5.000 og der er indeholdt gratis stenslagsrep. Kunne have været nyttig, da jeg har fået 2 stenslag på 14 dage :-(

KS
KS Dec 21 '15
Tråden omhandler ladestation - emnet tilbage og forsikring i forsikringstråde.
Dynamopoul
Dynamopoul Dec 21 '15

Super mange tak for alle svarene! De hjalp enormt med det første nogenlunde overblik.

DeaconWP det er slet ikke urealistisk at jeg lige tillader mg at forstyrre dig en af dagene. Som svar på din post, så er vi ved at flytte og det viser sig at den nye udlejer er elektriker og han tilbød allerede at køre et 16 ampere stik ud til parkeringspladsen lige uden for huset. Og hvis den kan lade til 80 henover natten ville det være en fin løsning for mig, Jeg kører sjældent over 100 km. på en dag så det er jo også sjældent at behovet er dig, og hertil kigger jeg nok ofte forbi Køge superchargeren.

Jeg kiggede også lidt på fremtidige superchargers på Teslas hjemmeside, det så ud som om at der ville blive bygget flere i Danmark i 2016, men nå jeg zoomer kan jeg dog ikke se noget. Nogen der ved om der kommer flere af disse i fremtiden? :o)

DeaconWP
DeaconWP Dec 21 '15

Perfekt med den 16 amperes stik du får. I min øjne er det det eneste du har brug for til hjemmeladning. Og da især med dit beskrevne kørselsbehov.

Tænk på, at kommer du hjem med en helt tom tank, er der 150 km efter tre timer, og  skal du langt på den næste tur efter de tre timer, så vil du næsten ikke kunne køre afsted, uden at komme forbi en Supercharger. Så du vil aldrig mangle strøm.

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Dec 21 '15