Loading...
dk

Supercharger Århus - parkeringsplads eller ladestation? | Tesla Forum

snygaard
snygaard Dec 23 '15

Jeg kan konstatere at folk er fuldstændig ligeglade med at der holder op til 4. biler i kø. 
Bekendte fra Norge har enda sagt at man skal planlægge sine ture udenom Bredskiftevej...!
Det er SÅ dårlig stil, Jeg vil opfordre folk til, at hvis alle standere er i brug, holder man max. 20 min. fra vedkommende parkere.. Der burde man kunne få nok på til at nå til Randers eller middelfart..!!

Thor
Thor Dec 23 '15

Jeg var lige forbi Kirstinehøj sent i aftes (bor i lejlighed, og endnu ingen lader derhjemme). Der var også 4 i kø + den forreste havde holdt ca i 50 minutter i kø. Det droppede jeg - sjovt nok. Bilen måtte overnatte med under 30km tilbage, og jeg må finde en løsning i dag. Jeg overvejer Frederiksberg, og så tulle rundt på Falkoner allé imens - så får den lidt juice. Og så må det blive henover Køge til familien sydpå.

EDIT:: Jeg havde så ikke lige set, at den her tråd omhandlede Aarhus specifikt. Så kan I jo sagtens se bort fra mit indlæg. :)

Forummets indlæg er redigeret af Thor Dec 23 '15
T3S7A
T3S7A Dec 23 '15

Hvorfor klage herinde! klag dog til tesla - de er de eneste som kan gøre noget ved problemet. Der skal da så sole klart flere stander op.

Jeg kan ikke se, hvordan man kan antage at fordi alt er optaget, så må dem som lader, jo ha været der aaaalllt for længe. Kan jo være de også har ventet og lige er kommet til!? Udover det, så ved man jo hellere ikke hvad de skal. Hvem siger de kører nord eller syd på. hvad med vest? Skal man nu til Holstebro og tilbage?

Stop nu med at antage at alle bare er dårlig mennesker.

Skriv mail til Tesla og klag over manglende og altid fulde Supercharger - det er sådan der evt. kommer flere stander.

perhansen
perhansen Dec 23 '15

Breakeven ligger vel omkring 10000-12000 km hjemmeladning (11 kwh modellen) på de første 18 mdr og hvis man derefter køber den er det vel bare win win, under forudsætning af at man stadig får afgift tilbage på el:   http://evse.dk/side.asp?Id=153889

runeh
runeh Dec 23 '15
I Middelfart er der nu kommet skilte med Max 40 minutter ladning. Kunne forestille mig det gælder alle SuC?
Klaus_
Klaus_ Dec 23 '15

Vi kan evt. låne lidt af ordlyden herfra, og hænge skiltet op på SuC'erne:

snygaard
snygaard Dec 23 '15

T3S7A.. 
Hvis man skal langt vest på er man selvfølgelig i sin gode ret til at fylde op, men jeg tror dog ikke at der er SÅ mange der dagligt skal langt vest på...
Ud fra mine oplevelser, har jeg holdt øje med den grønne ladelampe på bilerne, og igen ville det da være "sjovt" hvis alle 6, (hver gang jeg har holdt længe i kø), skulle vest på..
Det er holdningen der skal ændres, ikke standerene der skal fordobles, derfor er dette forum godt at diskutere det på, det er jo ikke TESLA's problem alene.. 
Når det så er sagt har jeg skrevet til TESLA, at de bør opfodre via skiltning, til at man udviser mere pli. 
(dog ingen svar derfra endnu).

edge
edge Dec 23 '15

Huha, det er svært at gøre til et moralsk anliggende hvor meget folk lader unødvendigt på SC, specielt når Tesla har solgt bilerne på at der var ubegrænset SC ladeadgang og angivet en fiktiv købspris fratrukket besparelser, som forudsatte at 30% af strømmen kom fra SC... Den store fejl er, at strømmen på SC er gratis. Hvis den kostede det samme som hjemme i garagen, var der ingen der gad holde på en SC, med mindre de var på vej videre et sted hen eller ingen ladeadgang havde derhjemme, og det ville stadig sikre bilens rækkevidde.

Men en henstilling om højst at lade til batteriet er fuldt og derefter ikke blokere standeren længere virker rimeligt nok.

Forummets indlæg er redigeret af edge Dec 23 '15
Raymond
Raymond Dec 23 '15

Edge: "specielt når Tesla har solgt bilerne på at der var ubegrænset SC ladeadgang ", det er bare ikke sandt - Tesla har altid sagt/skrevet, at SuC er til distancekørsel, ikke til hverdagsopladning."Superchargers are used for long distance travel, conveniently located along the most popular routes in North America, Europe and Asia. "

Det, at det er "gratis", medfører altså ikke at man kan hverdagsoplade . Tesla har selvfølgelig lavet en businessplan og hvergang der sælges en Model S, så lægges en del af salgsprisen over til at sørge for udbygning af ladestationer samt til betaling fremtidig ladning. Hvis alle skulle lave hverdagsopladning, skulle salgsprisen nok være noget anderledes.

Knudsen
Knudsen Dec 23 '15

Er vi ikke enige om at man ikke kan se om en bil lader eller ej så længe nøglen ikke er i nærheden - mig bekendt så vil den grønne ladestatus slukke kort efter bilen bliver låst, men bilen vil stade fortsætte med at lade... enig...? Eller er der andre tegn jeg ikke har lagt mærke til, som kan afsløre om bilen reelt lader eller ej...?

Men enig i at Tesla burde sætte flere ladestandere op i bla. Århus/Bredskiftevej - dog i kombination med bedre pli hos alle os brugere. Sidstnævnte kunne sagtens ske via skiltning mv. Kunne måske være noget i stil med max 25 minutter, og med undtagelse af at man har reelt behov for ekstra range.

Problemerne i Århus bliver jo så heller ikke bedre af at der nu også køre Tesla'er som Taxa i Århus - Det er vist ikke lige pointen med gratis ladning som jeg forstår det... Jeg vil formode at de som hovedregel kun køre lokalt, da jeg ikke forventer at kunder bestiller en Taxa til lagdistance med ladepauser til følge... Der tror jeg kunderne hellere vil tage en taxa der kan køre direkte uden pauser... Derfor tror jeg at Tesla-taxa'er stort set kun køre lokalt, og dermed ikke opfylder ide'-grundlaget for gratis opladning.

edge
edge Dec 23 '15

@Raymond: Jeg er slet ikke uenig, tænker vel egentlig bare at det virker lidt uigennemtænkt at basere sit koncept på at en stor kundegruppe i al fremtid udviser en særlig høj moralsk adfærd, hvor de vedvarende tænker på det fælles bedste frem for på egne fordele...

Claus
Claus Dec 23 '15

Supercharger er solgt på at man kan lade rigtig hurtigt op. Det er jo klart der hurtigt kommer kø, når det tager over dobbelt så langtid som reklameret. Det er jo efterhånden meget sjældent at man har en stander alene. Hvis man er uheldig at komme til at dele stander med en som også lige er kommet, så får man på 30-40min kun 40% strøm på. Det er jo ikke engang nok til at nå til Middelfart. Så er man tvunget til at holde det længere - som så igen giver endnu mere kø. 

MarkC
MarkC Dec 23 '15

Det er rigtigt set af mange kommentarer herinde, at adfærden på Århus SuC ikke er acceptabelt, og (nye) Tesla ejere må skynde sig at finde stilen. Ved standeren betyder det bl.a. at man straks er ved sin bil, når denne er færdig med at lade, at man ikke altid bruger SuC til at lade bilen (hetlt op) og man derved levner plads til, hvad det var at SuC er tænkt til, nemlig langturskørsel. 

At lægge "ansvaret" enten hel eller delvis over på Tesla er tåbeligt, og typisk dansk. Tesla HAR allerede beskrevet hvad SuC skal bruges til. 

At andre så skriver, at det er mange lejlighedsejere, der har en Tesla. Jamen, så køb dog et Clever abonnement, og gør som jeg; lade i arbejdstiden, hvor min bil holder ved en Clever stand, og jeg cykler derfra til arbejdspladsen. 

@JB; God stil! 

@Gronhund; vedr. ladehastigheder, så husk at jo mere saft der allerede er på batteriet, desto langsommere lader bilen op. Dette er for at skåne batteriet. 

Til alle, husk at bruge jeres Tesla APP, der fortæller jer, når jeres biler er færdige, og husk at sætte en rimelig lade limit. JB's forslag er jo ret god - også for jeres batterier.

Vh Mark

TeslaFreak
TeslaFreak Dec 23 '15

Er Århus SUC lige så besat som Kirstinehøj? Det under mig nemlig at den slet ikke er på listen i min GPS ligesom Kristinehøj.

lassevilmar
lassevilmar Dec 23 '15
Den var heller ikke på mit kort, men "fandt den" på teslarati. Der er vidst 6 standere, så næppe så hårdt belagt som kirstinehøj.
KimT
KimT Dec 23 '15

Århus står da på min liste over supercharger i navigationen.

Ja Århus har 6, men Tesla bruger den jo også selv til deres demobiler. Men igen kan man vel sige at den eneste grund til at der overhovedet er en SuC i Århus er fordi de har servicecenter/showroom der. Ellers er afstanden mellem Randers/Middelfart fin.

Kemikeren
Kemikeren Dec 25 '15
Som en af dem der kommer til Århus tit, men ikke bor i byen lader jeg selvfølgeligt.
Meningen med SC er for folk der IKKE bor i byen at kunne lade.
Jeg bor i Vestjylland og har 100 km til Århus.

Men det er også første gang jeg oplevede at det var fuld i søndags.
Jeg har været forbi en del gange hvor der var halvt fyldt.

I dag var jeg der hvor der var fyldt men ingen kø.
3 biler stod tomme og resten var der folk i.
Kristian70k
Kristian70k Dec 25 '15
Kemikeren det er sku lidt noget vås.. Vis mig hvor det står i retningslinjerne.. Klart belastningen kan variere, men din ret er ikke større end ham der bor lige ved siden af.. Hvis du har 100 km til Århus har du også 100 hjem.. Derfor intet behov for supercharger.. Så skal vi ikke snart stoppe denne moral prædiken over de superchargeren. Har man en Tesla må man bruge suc..
Forummets indlæg er redigeret af Kristian70k Dec 25 '15
T3S7A
T3S7A Dec 25 '15

Så enig med dig Kristian. Forstår ikke at mange herinde vil fremhæve en selv, som mere vigtig og mere berrettiget end andre. 

Alle kan næste komme frem og tilbage uden brug af Supercharger. Det er jo bare et spørgsmål om at køre langsomt nok :-) 

Dem som klager mest over Supercharger, er typisk også dem som bruger dem mest. Hvorfor så klage over ham, som lader 1 gang om ugen? 

MartinPedersen
MartinPedersen Dec 25 '15

Fordi hvis man kan få andre til at bruge SuC mindre, så er det lettere at komme hurtigt til selv =)

Sider: « 1 2 3 »