Loading...
dk

Sikringer springer da der lades med over 16 ampere | Tesla Forum

Arnten
Arnten Dec 21 '15

Jeg har fået sat stik op derhjemme således at der lades med 3x16 ampere. Jeg har imidlertid problemer med at sikringerne springer. Elektrikeren har målt på gruppen og faserne og siger at de lader med ca 16,2 ampere, hvilket muligvis er det der giver problemerne da sikringerne i princippet kun kan klare 16ampere (+en smule eksta tolerance). 

Er der nogen der har erfaringer med hvad man kan gøre ved dette? Optimalt bør de vel ligge marginalt under 16ampere så sikringerne ikke belastes. 

Maho
Maho Dec 21 '15
Det lyder mystisk...... Bilen kan i princippet sættes til en max på hvor meget den må trække af A men det burde ikke være nødvendigt. Men prøv det, og den husker i øvrigt denne setting efter location, så du skal ikke indstille hver gang på denne lokalition:-)
Arnten
Arnten Dec 21 '15
Ok. Det må jeg få prøvet at indstille. Tak.
Kiefer
Kiefer Dec 21 '15

Du er sikker på der ikke er andet på den gruppe også?

Jeg havde selv samme oplevelse der hvor vi boede tidligere Jeg fandt ud af at, i huset fra '72, der havde man på et eller andet tidspunkt ment, at den gruppe der leverede kraft til garagen, der kunne man da godt lige bruge den ene fast til vaskemaskinen også...

/Martin

Arnten
Arnten Dec 22 '15

Det er en helt ny gruppe, der kun er tilknyttet ladestikket.

Kiefer
Kiefer Dec 22 '15

Men for at sætte en 20A sikring op, skal kablet så ikke også være dimensioneret til dette?

20A kræver vel 4mm2?

/Martin

DeaconWP
DeaconWP Dec 22 '15

Der har før her på forum været en tråd med et skema, der viser hvor meget en 2,5 mm2 er godkendt til. Og det er netop 20 ampere. Vores standarder er bare på de der 10, 13 og 16 ampere i vores huse.

Men det havde da alligevel været dejligt, hvis Arntens elektriker havde monteret 4 mm2 da han lavede det.

Men elektrikeren må godt montere 20 amperes sikringsgruppe til et 2,5 mm2 kabel.

kayjay
kayjay Dec 22 '15

Enig med DeaconWP i at man godt må i hht. stærkstrømsbekendtgørelsen.

...at der omkring samme tabel står at man skal højere op i mm2 ved kontinuert strømtræk som ved Tesla ladninger er så en anden snak (diskuteret i anden tråd).

Jeg ligger lige under 16A når jeg lader max, ca. 15,8A pr. fase.