Loading...
dk

Oplader 75 kWh efter 77.000 km | Tesla Forum

AllanH
AllanH Dec 22 '15
Har lige ladet fuld fra 0% = 75 kWh. Det er en P85+ fra marts 2014. Syntes egentlig det er ganske udmærket eller? Hvad siger jeres på en fuld opladning?
Raymond
Raymond Dec 22 '15

AllanH: Har den fået lov til at afbalancere færdig?

AllanH
AllanH Dec 22 '15
Jep
Stone
Stone Dec 22 '15
Afbalancere er fra 0 til 100 % ladning af batteri ? - skal dette gøres en gang imellem ?
supergaard
supergaard Dec 22 '15

Jeg kan efter flere gange klemme min op på ca. 70 kWh, ellers 67. Min er en Februar 2014 der har kørt 88.000 km, så der er klart et tab at spore på omkring 7 kWh eller ca. 10% regner jeg med.

Kristian70k
Kristian70k Dec 22 '15
Oplader også til 75 kWh efter 79.000 km - men der gik 2,5 kWh inden den tog af kilometer standen.. Men flot når den har været ladet så mange gange ;) min er fra den 2. December 2014
Gustavsfar
Gustavsfar Dec 22 '15

@Gyhrs. Bjørn har fået nyt batteri undervejs.

@Nostromo. Du får ikke et nyt batteri, men hvis de konstaterer at dit batteri opfører uhensigtsmæssigt i forhold til et for stort tab så får du et andet batteri som har det forventede tab af kapacitet beregnet ud fra antal kørte km. og alder

Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Dec 22 '15
Silent_Ghost
Silent_Ghost Dec 22 '15

Jeg har en mail fra Tesla, hvori jeg er garanteret at batteriet max taber 2-3 % per år - hvis det ligger over dette niv. så er jeg berettiget til at nyt batteri. 

Kristian70k
Kristian70k Dec 22 '15
Hej, de regner med 20.000 km pr år.. Og et tab på 4 kWh er ikke 10% det er cirka 4% og ja Bjørn fik nyt efter 100.000 men kun fordi kontakten gik i hans batteri.. Ikke fordi det havde tabt range eller kapacitet
Niels
Niels Dec 22 '15
garanti dækker ikke 'slidtage'. som tommel finger regel siger man at det over de 8 år ikke bør tabe mere end 30%, hvis det taber mere er der noget galt.
der dækkes IKKE hvis batteri stå afladet over længere periode.
når det er sagt er garantien mod deffekte celler, der er ca. 7000 af dem. og hvis blot nogle få går i stykker har man et batteri med nedsat effekt.
tesla giver ikke et 'nyt' batteri men ombytter med et renoveret af tilsvarende alder/slidtage - hvis ikke de renovere ens eget.

tesla har adgang til log data som kan vise om de enkelte batteri 'banker' yder ens - gør de det kan man med god sandsynlighed retfærdiggøre at der er tale om slidtage. hvis enkelte batteri 'banker' yder dårligere end de øvrige er der sandsynligvis tale om at der er deffekte celler i 'banken' og hele batteri pakken bør renoveres på garanti.
forvent ca. 15-20% degradering over 500.000 km hvis du behandler den pænt (aldrig lader den 'hvile' i området uden for 50-90%) hvis du lader den hvile natten over i området 0-20% vil degradering af batteri ske hurtigere - ud over km har antal op/afladninger også betydning, dybe afladninger tæller mest.
Forummets indlæg er redigeret af Niels Dec 22 '15
Niels
Niels Dec 22 '15
det er noget tid siden jeg nærstuderede panasonic cellernes datablad . men de celler er specificeret af panasonic til at kunne håndtere ca. 1500 afladninger/ 70% fald. lidt mere under kntrollerede temperatur forhold, og efter sigende skulle cellerne være tilpasset tesla/bil brug så måske helt op til 2000 opladninger på panasonics 'garanti'

med ca. 350 km i 'tanken' samt at man teoretisk kan af/oplade ca. 1500 gange svare til 350*1500=525.000 km.

nu lader vi ikke fuldt op/ned hver gang og man kan derfor forvente at der slides noget mindre på batterier måske realistisk med 3000 op/afladninger (svare til +1 mil km), specielt hvis man som sagt undgår batterier opbevares natten over med lav ladestand, og også undgår over 90% opbevaring. uanset hvad er batteriernes teoretiske holdbarhed på linje med de bedste benzin motore.
pwkehl
pwkehl Dec 22 '15

Hej med jer,

Jeg har en P85 fra januar 2014 med 125.000 km på tælleren som stadigvæk leverer en ret fin batteristatistik og så vidt jeg kan regne mig frem til har den tabt ca. 5-6% ift. rækkevidde ift. da den var ny hvilket vel er ret OK synes jeg?

Pt. er rækkevidden godt 400 km ved fuld opladning med de nuværende temperaturer (hvis man ikke har en for tung fod!!:-)) og ikke har brug for mere end ca. 22-23 grader i kabinen. Normalt lader jeg dog sjældent til mere end 80-85% hvor den typisk har ca. 330-340 km i rækkevidde så umiddelbart tror jeg ikke I skal have så meget stress over hvor hurtigt batteriet mister sin kapacitet. 

Jabba
Jabba Dec 23 '15

Spørgsmål fra en ladningsnewbie: Hvordan ser man hvor mange kWh man lader til?