Hvis du kobler den på lige netop den installation med to faser, vil den vise at den lader med 230 volt, og med 10 ampere. (med det lille 3 tal i cirklen.)
Det er fordi du sikkert trækker 2 gange 16 ampere på de to faser, og Teslaen "deler effekten ud" på displayet, så den viser de 32 ampere fordelt ud på tre faser, altså 10 ampere på hver. Kig du efter om det passer. ;-)
Den viden kan bruges som fejlfinding, hvis du senere kommer på en installation der ikke "giver nok". Du vil samtidigt kunne kigge på de andre værdier der viser lade effekt. De vil også mangle 30 %.
Mente nok jeg havde forklaret det over telefonen. Men når der bliver sagt så meget, er det helt ok at der smutter et par detaljer. :-) Og tillykke med den nye bil.
Det glæder mig, at jeg fik beroliget dig til at stole på dine hjemme muligheder.
Bare rolig, jeg tror ikke der bliver mange som ikke opdager, når jeg/vi får en Model X.
Altså, du må jo ikke selv lave noget af det da det er stærkstrøm du er ved at rode med. Jeg ville nok alliere mig med en elektriker for lige at få 100% styr på spørgsmålene omkring lovligheden af den type installation.
rent praktisk er der jo intet i vejen for at "låne" 3 faser fra en anden sikringsgruppe, men den bedste løsning er jo nok at få trukket et 2,5mm2 eller et 4mm2 kabel fra din installation til en ny tavle i garagen og derved få lavet en komplet installation med sikring og bi-måler.
Så risikerer du heller ikke sikringerne springer fra, hvis du ved et tilfælde kommer til at bruge strømmen på noget andet samtidig med du er ved og lade bilen.
/Martin
Martin har ret i, at du ikke må lave det selv.
Her er lidt teknisk viden, som du kan dele med din elektriker, og som du kan analysere ud fra, så du får bestilt arbejdet som du vil have det gjort. ;-)
Man må godt trække et ekstra 2,5 kvadrat kabel til en sikringsgruppe på 16 ampere, og have to ledere i den samme skrue, både på nul, L1, L2, L3. Men jord ledningen skal have sin egen skrue i Jordskinnen.
Jeg forestiller mig, at den 16 amperes sikringsgruppe, som du har til dit solcelle anlæg sidder i eltavlen inde i "huset". Så sikringen der adskiller solcelle inverteren sidder i huset. ??
Hvis det er sådan, vil du, ved at koble et kabel på solcelle inverteren ude i garagen ikke have en sikring mellem solcelle anlægget, som er dit "elværk", og din forbruger, som er din bil.. Men sikringen inde i huset vil dog være sikring ud mod elværket. Så hvis din sagkyndige person skal bruge løsningen med at koble på kablet ude i garagen, bør han også montere en ny sikringsgruppe i den lille tavle, der også skal huse din bimåler. Så sidder der jo en bimåler og en sikringsgruppe lige ved dit kraftudtag, hvor du lader din bil.
Hvis du så lader mens der er mørkt, lader du fra elværket, gennem to sikringsgrupper (solcelle og den nye).
Lader du så, mens solen skinner, lader du dels direkte fra din solcelle inverter, gennem den nye sikring, og ekstra fra elværket, gennem den sikring der er til solcellen.
Så hvis din sagkyndige person vælger den løsning, fordi du (og han) synes det er nemmest, kan det da lade sig gøre.
Kablerne mellem din solcelle inverter, og sikringen i din målertavle, er sandsynligvis kun 5 X 2,5 mm2. Det er nok til både solcelle anlægget, som er på 6 kW, (gætter jeg på) og din Tesla. Men det vil, som andre også foreslår, altid være bedre, hvis man bruger tykkere kabler. Men det er der jo nok ikke lige monteret der.
Skal du have ham til at montere et nyt kabel til din nuværende el tavle, kunne det være en god ide at udskifte den sikringsgruppe, som du sætter Teslaen på, til 20 ampere. Fordi Teslaen trækker 16 ampere i længere tid, end en 16 amperes sikring er beregnet til. 20 ampere må godt forsikre en 2,5 kvadrat i dit hus.
Men igen, det vil være mega smart, at der samtidigt trækkes en tykkere kabel mellem dit Tesla ladestik, og din sikrings gruppe i eltavlen.
Eller blot have den vane, kun at lade med 13 til 14 ampere derhjemme, hvis der alligevel er tid til det.
Håber denne tekst har kunnet gøre rede for den tegning jeg har lavet i mit hoved.
EDIT
PS: Godt du ikke fandt en dåse med samlinger i din kraft installation, som du så ville koble din Tesla lade installation på. Det er bedst at det er et ubrudt kabel hele vejen fra eltavlen til dit udtag i garagen. Samlinger er kilde til dårlige forbindelser. Og dårlige forbindelser udvikler varme. Og varme udvikler brande.
Ja, det må man godt. Du må godt køre u-sikret videre til en tavle i garagen.
Det er det samme som at du har er kabel ind fra kabelskabet i vejen, som er sikret i kabelskabet med 25 Ampere. Så når du er kommet igennem din elmåler, må du køre videre derfra til hvad du vil.
Du skal blot sørge for, at kablet har den rigtige dimension. Inde i din eltavle er der jo trukket ledninger videre fra din måler, hen til dit HPFI relæ, og videre til dine sikringer. Disse ledninger skal så være dimensioneret til de 25 ampere. Og de er sædvanligvis 6 mm2, som enkeltledninger imellem de forskellige dele i eltavlen. Efter din hhv 13 og 16 amperes sikring må du bruge tyndere kabler, tilpasset sikringen.
Sædvanligvis er alt trukket videre fra HPFI relæet, der sikrer alt i installationen.
Hvis man skulle have lyst til at have flere HPFI relæer, fordi man ikke vil have, at en jordfejl i udendørs installationer slukker for strømmen til guldfiske akvariet og fryseren, så kan man godt det. Så kan man have sikringsgrupper, der forsyner udendørs installationer, og andre, der forsyner indendørs installationer. Og fra hvert sit HPFI relæ.
Så i dit tilfælde kan din elektriker tage et 6 mm2 kabel ud fra dit HPFI relæ, (han skal bare slå det fra, så kan han arbejde sikkert på den spændingsløse side), og koble det til en (helst 20 A) sikringsgruppe i garagen. I garagens tavle videre til din bimåler, og fra den ud til dit kraftstik. Så har du dælme strøm i lange baner til din bil.
Skal din elektriker lave en installation med to HPFI relæer (overkill?), så skal han også ud i elskabet på vejen og slukke for dine 25 amperes sikringer, før han tager strømmen direkte fra din måler, og videre i det 6 mm2 kabel ud til garagen, hvor du har plads til det ekstra HPFI relæ.
Og når du er i gang med den løsning, hvis det bliver den, så vil jeg anbefale din elektriker at benytte det der dyrere HPFI relæ, som kan tage højde for de store uregelmæssige strømme, som opstår i den type "highpower strømforsyninger", som Teslaens lader er.
Men det er jo nok løsningen med kun et HPFi relæ I vælger i fællsskab.