Loading...
dk

Ladning i Italien ( specifikt omkring Como søen ) | Tesla Forum

Doc2211
Doc2211 Dec 26 '15

Jeg holder ferie omkring Como søen (Bellano ) i næste uge. Der er for langt til Tesla superchargere,  til bilen kan bruges til daglig kørsel. Er der nogen forslag til hvor man evt. kan lade;  hoteller, tankstationer eller ?

På forhånd tak for input

mvh Gert

Forummets indlæg er redigeret af Doc2211 Dec 26 '15
DeaconWP
DeaconWP Dec 26 '15

goingelectric fortæller mig, at der er både chademo og 22 kW type 2 i Lugano og type 2 i Lecco.

Men du vil selvfølgelig gerne kende de steder, som ikke er officielle?

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Dec 26 '15
uffe55
uffe55 Dec 26 '15

Ja, der er lidt tyndt omkring Como søen, har samme problem når jeg engang til foråret skal til Mandello del Lario, evt kan du se her http://www.tuttogreen.it/...per-auto-elettriche/

KbhP90DL
KbhP90DL Dec 26 '15

Dette kort har jeg brugt da jeg studerede charging muligheder i Italien:

http://www.goelectricstations.it/map-charging-stations.html

Doc2211
Doc2211 Dec 27 '15

Takker mange gange for respons.

Er bekendt med mulighed i Lecco, som jeg nok vil gøre brug af. 

Der kræves et medlemsskab( 10 € ) og 5€ pr. mdr., men så kan man lade frit.

mvh Gert

TorbenS
TorbenS Dec 27 '15

@ Doc2211, er det et medlemsskab du skal tilmeldes på forhånd eller kan du gøre det på stedet ?

Doc2211
Doc2211 Dec 30 '15
hej Torben du skal tilmeldes på forhånd. giver dig info når jeg kommer hjem igen Mvh Gert
ODE90D
ODE90D Dec 30 '15

Der set ud til at Italien er lidt af et u-land hvad angår lademuligheder. Mon ikke det snart ændrer sig med de smog problemer de har i Milano og Rom i denne tid. Dog næppe tidsnok til min vinterferie.

Selv skal jeg til Livigno i uge 7 - min første rigtige langtur i Teslaen, og har checket plugshare og hvad der ellers er af oversigtskort, men ikke een eneste lader i miles omkreds.

Det er næppe værre end man kan finde en "mormor" løsning når man kommer derned, men måske der er nogen her i forum har kendskab til "hemmelige" steder i selve Livigno hvor man kan få bilen opladet?

Hookmaker
Hookmaker Dec 30 '15

ODE90D, der ser ifølge de italienske ladehjemmesider ikke ud til at findes nogen ladestationer i Livigno (Stazzione de ricarga de veicolo eletrica). Men hvis jeg var dig ville jeg kontakte mit hotel for at høre om de har et stærkstrømsstik tæt på et sted hvor du kan parkere (CEE16 eller CEE32), ellers ville jeg kontakte en af liftstationenerne feks. Mottollino for at høre om du kan lade der et par gange i løbet af ugen.

TorbenS
TorbenS Dec 30 '15

Hvad med 4 supercharger hos Tesla i Sankt Moritz ?

Det er 45 km og 1 times kørsel ifølge Via Michelin route planner.

ODE90D
ODE90D Dec 30 '15

@TorbenS: Ja, den havde jeg godt set, men tænkte der måtte være en bedre løsning end at bruge 3 timer af ferien på at lade bilen. Går alt andet galt er det dog en mulighed.

TorbenS
TorbenS Dec 30 '15

Ja, om et par år eller før, når de fleste tankstationer sælger strøm, så vil vi grine af vores begynder problemer.

Hookmaker
Hookmaker Dec 30 '15

Der er 62 km til St. Moritz fra livigno og det vil nok koste 150-200 km typical frem og tilbage og 3 -4 timers tur, men hvis det er eneste mulighed for at få 200 km typical på til forbrug i Livigno, så er det jo det. Men temperaturen i Livigno er typiskt extremt lav aften og nat, så bare det at starte bilen for en restaurant tur vil koste rigtig meget strøm. Jeg ville køre ind til Livigno med så meget strøm som muligt (dvs. jeg ville nok køre omkring St. Moritz på vej ind og evt. også på vej ud, da der er 140 km. fra St. Anton hvor man så lige nøjagtigt vill have strøm til at komme tilbage), og så lade bilen stå og i løbet af ugen stille og roligt finde et sted med et CEE stik.

@TorbenS, Begynderproblemer? Jeg kørte friskt til England i sommeren 2014, kanonferie, den sidste SuC lå i det sydlige Holland, så var det slut derfra. Det at køre langtur i en elbil kræver lidt mere tålmodighed og planlægning, hvis ikke man har tænkt over det før man købte, ja så kan man vel godt føle sig lidt taget ved næsen....;-)

Forummets indlæg er redigeret af Hookmaker Dec 30 '15
ODE90D
ODE90D Dec 30 '15

Havde egentlig tænkt at Maienfeld Supercharger var sidste stop inden Livigno (bruger https://www.evtripplanner.com ). Derfra er der ca. 100km tilbage. En tur omkring St. Moritz på vej derned giver ikke meget mere en ca 50 km ekstra på batteriet, men koster +1 time.

Har lejet en lejlighed af nyere dato dernede og spurgt ejeren om jeg kan lade bilen ved huset, men ikke fået svar endnu, Hvis ikke må jeg nok bare gå på jagt efter en stikkontakt i Livigno (eller kyle en forlængerledning ud af vinduet på 1.sal en sen nattetime). Så skal jeg bare bruge et italiensk 3 benet "mormor" stik, men det må jeg kunne købe dernede og konstruere en adapator.

Har i erfaring med, at der er udfordringer med manglende "jord" på installationerne i Italien?

Hookmaker
Hookmaker Dec 30 '15

Nej der er ca. 75, da du jo skal med biltoget i tunnellen, og hvis det er det samme hjem, så har du ca 200 km typical som du kan fyre af i Livigno i ferien, det er 20km pr dag inkl. varme mm.m., det lyder overkommeligt. God tur!...;-)

Toby
Toby Dec 30 '15
ODE90D vi skal også på skiferie til Livigno, dog først i uge 9. Har fundet hotel Lac Salin som har 400V 16A til rådighed mens vi bor der. Måske du kan kontakte dem og høre om det var en mulighed, de lød ialt fald til at have en rimelig forståelse og var meget hjælpsomme. Del endeligt eventuelle erfaringer som vil være gode at kende til før vi drager afsted i uge 9 ;-). God tur!
ODE90D
ODE90D Dec 31 '15
@Toby: Tak for tippet. Så ved jeg da hvor jeg skal spise en af aftenerne :)

@Hookmaker: Hvorfor biltoget? Jeg vil da bare køre gennem tunellen selv. Kan man ikke det?
3450rbt
3450rbt Dec 31 '15
@ODE90D Jeg har et italiensk stik du gerne må låne
ODE90D
ODE90D Dec 31 '15

Fedt at være en del af et forum med så hjælpsomme medlemmer :)

Hookmaker
Hookmaker Dec 31 '15
ODE90D, hvis du siger du vil via Maienfeld SuC som ligger i Schweiz så er min formodning du vil køre til livigno ad Klosters vejen, der kommer du til Vereina tunnellen. Den transporterer dig på biltog til Suech, du kan ikke køre selv. Hvis du vil en anden vej, så er der kun vejen ind fra Østrig, der kommer du via SuC St. Anton.
Sider: 1 2 »