Loading...
dk

Regenerative braking disabled | Tesla Forum

SuneH
SuneH Dec 26 '15
Er i Norge, og har de sidste to morgener oplevet, at bilen har en gul advarselstrekant og teksten "Regenerative braking disabled". Og ganske rigtigt, når man slipper speederen, triller bilen bare. Lidt irriterende at skulle bremse med friktionsbremserne hele vejen ned at bjerget, uden at få noget tilbage på batteriet. Kan det skyldes lav temperatur? Her til morgen var der -8 grader. Ikke sindssygt lavt, kunne forstå det hvis der fx var -25 grader... Har prøvet genstarte den store skærm 2 gange uden at de har hjulpet.
Er der nogen der kan hjælpe?
T3S7A
T3S7A Dec 26 '15

Helt normalt. Det skyldes dit batteri er koldt. Du kan evt. forvarme bilen, med range mode slået fra. Så varmer den også batteripakken op. 

SuneH
SuneH Dec 26 '15
Ok, tak for svar. Det koster dyrt i energi at køre her i Norge, ihvertfald sådan som vi bor: når man kører op ad bjerget til hytten, brænder den masser af Watt af. Og næste morgen, når vi skal køre ned til lifterne og byen, regenererer den IKKE noget pgra koldt batteri... Så det koster :-)
Hilbert
Hilbert Dec 26 '15

Som tidligere nævnt har vi boet på fjeldet i Norge, og givet grundige tips til kørsel i Norge om vinteren (her på forum). Du skal selvfølgelig opvarme batteriet (lade) og varme kabinen - men ikke til 100% - inden du kører ned ad fjeldet.

Du vil så have bremseeffekt OG fint gennemsnitsforbrug. Fortsat god ferie.

SuneH
SuneH Dec 26 '15
Tak Hilbert, hvis jeg kunne lade på hytten havde jeg selvfølgelig gjort det og varmet kabinen inden afgang. Men jeg kan ikke lade på hytten, så starter hver gang med helt koldt batteri for at spare på strømmen i batteriet.
DeaconWP
DeaconWP Dec 26 '15

Jeg tror du kan varme batteriet og kabinen op uden at det koster dig strøm, for hvis du har et godt stykke ned ad bakke til skiløjperne, kan bilen jo regenerere med bremsen. Og du får bremse energi ind i batteriet på turen. Så slår du da to fluer med et smæk, sparer på bremserne, og får varmet kabinen tæt på gratis, inden du kører. Når der mangler strøm på bateriet, er der plads til at den kan komme af med strømmen fra den regenerative bremsning. Er der fuldt batteri, nytter det ikke nogte, at batteriet er varmt, så kan den jo ikke regenerere alligevel. Så prøv at have maks batteri på evt 70 % når du/I starter på nedkørslen fra et bjerg.

Generelt er der jo næsten plads til alt den energi den har brugt til at komme op, når den skal ned igen.

Men nu ved jeg jo ikke hvos langt du skal ned ad bjerget?

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Dec 26 '15
SuneH
SuneH Dec 26 '15
Enig Deacon, der må være et "sweet spot" hvor den energi, der bruges til opvarmning af batteri og kabine, opvejes af det, som regenereres ned af bjerget. Foreløbig har jeg slået range mode fra, og prøver at opvarme kabine 15 min inden afgang. Så burde den kunne regenerere noget energi på vej ned. Der er 5-7 km ned med op til 10% fald, så det er en del højdemeter. Hilbert og Deacon: Tak for jeres gode forslag (ikke kun i denne tråd)
Forummets indlæg er redigeret af SuneH Dec 26 '15
Hilbert
Hilbert Dec 26 '15

@SuneH: Med den tur ned, gætter jeg på at du nok skal have ca. 30 kW bremse-/regenereringseffekt for ikke at tabe energi ved bremsning. Kan du komme op på det efter 15 min. opvarmning? Hører meget gerne din erfaring.