Helt normalt. Det skyldes dit batteri er koldt. Du kan evt. forvarme bilen, med range mode slået fra. Så varmer den også batteripakken op.
Som tidligere nævnt har vi boet på fjeldet i Norge, og givet grundige tips til kørsel i Norge om vinteren (her på forum). Du skal selvfølgelig opvarme batteriet (lade) og varme kabinen - men ikke til 100% - inden du kører ned ad fjeldet.
Du vil så have bremseeffekt OG fint gennemsnitsforbrug. Fortsat god ferie.
Jeg tror du kan varme batteriet og kabinen op uden at det koster dig strøm, for hvis du har et godt stykke ned ad bakke til skiløjperne, kan bilen jo regenerere med bremsen. Og du får bremse energi ind i batteriet på turen. Så slår du da to fluer med et smæk, sparer på bremserne, og får varmet kabinen tæt på gratis, inden du kører. Når der mangler strøm på bateriet, er der plads til at den kan komme af med strømmen fra den regenerative bremsning. Er der fuldt batteri, nytter det ikke nogte, at batteriet er varmt, så kan den jo ikke regenerere alligevel. Så prøv at have maks batteri på evt 70 % når du/I starter på nedkørslen fra et bjerg.
Generelt er der jo næsten plads til alt den energi den har brugt til at komme op, når den skal ned igen.
Men nu ved jeg jo ikke hvos langt du skal ned ad bjerget?
@SuneH: Med den tur ned, gætter jeg på at du nok skal have ca. 30 kW bremse-/regenereringseffekt for ikke at tabe energi ved bremsning. Kan du komme op på det efter 15 min. opvarmning? Hører meget gerne din erfaring.